خودروپرس / به بیان ساده، یک ابرخازن با ذخیره انرژی به روش الکترواستاتیکی یا از طریق شارژ آهسته کار میکند. این در مقابل طرز کار باتری لیتیومی است که انرژی را از طریق یک واکنش شیمیایی ذخیره میکند.
به عبارت دیگر، یک ابرخازن میتواند در صورت نیاز انرژی را خیلی سریع ذخیره و آزاد کند. در مورد دوچرخه، این به معنای ذخیره انرژی در زمانی است که فرد پدال میزند یا ترمز میکند و از آن برای کمک به کارهای دشوارتر مثل آغاز حرکت یا حرکت در سربالایی استفاده میکند.
ابداعکننده این دوچرخه ۲۰ کیلوگرمی تخمین میزند کمکهایی که توسط ابرخازنهای دوچرخه به دوچرخهسوار ارائه میشود، برای حدود ۸۰ درصد شهرهای اروپایی مناسب است.
مفهوم ابرخازن به خودی خود یک نوآوری جدید نیست. اولین مدلهای آنها در پایان دهه هفتاد میلادی ساخته شدند و امروزه در سیستم های فتوولتائیک (مانند پنلهای خورشیدی)، دوربینهای دیجیتال و برخی خودروهای هیبریدی یا برقی برای بهبود عملکرد به کار میروند.
سازندگان دوچرخه جدید میگویند هیچ ماده معدنی کمیابی در تولید انرژی برای این دوچرخه استفاده نمیشود، زیرا ابرخازنها از کربن، پلیمر رسانا، فویلهای آلومینیومی و خمیر کاغذ ساخته شدهاند. موادی که از قبل فرآیندهای بازیافت برای آنها وجود دارد.
شرکت سازنده همچنین ادعا میکند یک مزیت دیگر این دوچرخهها، در مقایسه با دوچرخههای الکتریکی کلاسیک، این است که نیازی به صبر کردن برای شارژ آنها نیست. علاوه بر آن طول عمر ابرخازن نیز بین ۱۰ تا ۱۵ سال است (در مقایسه با ۵ یا ۶ سال برای یک باتری لیتیومی).
این دوچرخه که اکنون طرحی از نسل سوم آن در دست ساخت است، در حال حاضر در شهر اورلئان فرانسه مونتاژ میشود.شرکت سازنده که ۲۵ کارمند دارد در حال حاضر ۱۰۰ دوچرخه در ماه تولید میکند و بنا دارد تا سال ۲۰۲۴ تعداد دوچرخههای تولیدی خود را تا ماهانه یک هزار عدد برساند.
این در حالی است که مسئولان آن میخواهند تا سال ۲۰۲۵ بازار اروپا را نیز هدف قرار دهند.
مطابق دادههای دفتر آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، کشورهای عضو این اتحادیه در سال گذشته ۱.۲ میلیون دوچرخه الکتریکی و ۵.۲ میلیون دوچرخه غیرالکتریکی وارد کرده است.
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان