Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
کشف جدید دانشمندان؛

حملات لیزری باعث کوری خودران‌‌ها می‌شود!

سه شنبه | ۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۱۰:۳۵ | کد خبر: CP- ۲۰۰۰۹ | سرویس: اخبار بین الملل
کارپرس:
اتومبیل‌های خودران برای جلوگیری از برخورد با موانع و رانندگی ایمن نیازمند دیدن اطراف خود به کمک فناوری لیدار هستند.

به گزارش خودروپرس، پیچیده‌ترین اتومبیل‌های خودران معمولاً از حسگرهای لیدار استفاده می‌کنند؛ وسیله‌ای از نوع رادار چرخان که به عنوان چشمان خودرو عمل می‌کند.

لیدار اطلاعات ثابتی درباره فاصله خودرو تا اشیاء را ارائه می‌دهد تا وسیله نقلیه خودران بتواند تصمیم بگیرد که چه اقداماتی را باید به صورت ایمن و بی‌خطر انجام دهد.

اما به نظر می‌رسد که این چشمان خودرو را می‌توان فریب داد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تاباندن لیزر به یک سیستم لیدار نزدیک‌شونده می‌تواند نقطه کوری در جلوی وسیله نقلیه ایجاد کند. این نقطه کور می‌تواند به حدی بزرگ باشد که عابران پیاده در حال حرکت و سایر موانع را از دید خودرو کاملاً پنهان کند.

در این صورت داده‌های مربوط به موانع پیش رو حذف می‌شوند و حذف این داده‌ها سبب می‌شود تا اتومبیل خودران تصور کند که جاده در امتداد حرکت ایمن است. این وضعیت ممکن است هر چیزی که در نقطه کور حمله باشد را به خطر بیاندازد.

این نخستین بار است که حسگرهای لیدار فریب داده می‌شوند تا داده‌های مربوط به موانع را حذف کنند.

این آسیب‌پذیری توسط محققان دانشگاه فلوریدا، دانشگاه میشیگان و دانشگاه ارتباطات الکترونیکی ژاپن کشف شد. دانشمندان همچنین راهکارهایی را ارائه می‌دهند که می‌تواند این نقطه ضعف را از بین ببرد تا از افراد در برابر حملات مخرب محافظت کند.

این یافته‌ها در سمپوزیوم امنیت USENIX 2023 ارائه و به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

شایان ذکر است که حسگرهای لیدار از تاباندن نور به اشیاء و دریافت نور بازتابنده برای محاسبه فاصله استفاده می‌کنند. اما حملات لیزری سبب ایجاد بازتاب‌های جعلی برای ایجاد اخلال در حسگر می‌شوند.

سارا رامپازی، استاد علوم کامپیوتر و اطلاعات و مهندسی UF که این مطالعه را رهبری می‌کند گفت: "ما بازتاب‌ لیدار را با لیزر خود شبیه‌سازی کردیم تا حسگر بازتاب‌های دیگری که از موانع واقعی دریافت می‌کند را نادیده بگیرد. لیدار هنوز در حال دریافت داده‌های واقعی از مانع است، اما این داده‌ها به صورت خودکار حذف می‌شوند چونکه بازتاب‌های جعلی ما تنها چیزی است که توسط حسگر درک می‌شود."

دانشمندان این حمله لیزری را با استفاده از مهاجمی که در فاصله حدود 15 فوتی از خودروهای در حال حرکت در حاشیه جاده قرار داده شده بود ترتیب دادند. اما در تئوری می‌توان این حمله را از فاصله دورتری با تجهیزات ارتقایافته انجام داد.

فناوری مورد نیاز کاملاً ابتدایی است اما لیزر باید کاملاً با حسگر لیدار هماهنگ‌سازی و وسایل نقلیه در حال حرکت به دقت ردیابی شوند تا لیزر در جهت درست عمل کند.

براساس این گزارش به روزرسانی حسگرهای لیدار یا نرم‌افزاری که داده‌های خام را تفسیر می‌کند می‌تواند این آسیب‌پذیری را برطرف کند.

برای مثال سازندگان می‌توانند به نرم‌افزار آموزش دهندکه به دنبال نشانه‌های آشکار از بازتاب‌های جعلی ناشی از حمله لیزری باشند.

یولونگ کائو، دانشجوی دکترای میشیگان و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: "افشای این آسیب‌پذیری به ما امکان می دهد تا سیستم قابل اعتمادتری بسازیم. ما در مقاله خود نشان می‌دهیم که استراتژی‌های دفاعی قبلی کافی نیستند و اصلاحاتی را پیشنهاد می‌کنیم که باید این ضعف را برطرف کند."

منبع: manufacturing.net

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

حملات لیزری باعث کوری خودران‌‌ها می‌شود!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است