Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

جدیدترین آمار تصادف خودران‌ها

سه شنبه | ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ - ۱۰:۱۰ | کد خبر: CP- ۱۹۵۶۴ | سرویس: اخبار بین الملل
کارپرس:
داده‌های منتشرشده توسط اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی آمریکا به ارتباط بین صدها تصادف با اتوپایلوت تسلا و سایر سامانه‌های کمک به راننده در خودران خودروسازان در ۱۰ ماه گذشته پرداخته است. برخی از این تصادف‌ها منجر به مرگ شده‌اند.
به گزارش خودروپرس، سازمان نظارتی NHTSA [National Highway Traffic Safety Administration] افشا کرده است که نزدیک به ۴۰۰ تصادف ثبت‌شده در ۱۰ ماه گذشته به خاطر استفاده از فناوری‌های پیشرفته کمک به راننده بوده است. یافته‌های این پژوهش بخشی از تلاش این سازمان برای روشن شدن میزان ایمنی سامانه‌های رانندگی پیشرفته در خودران‌ها بوده که رواج آنها رو به رشد است.
 
در ۳۹۲ مورد تصادف مرتبط با سامانه‌های کمک به راننده که از اول ژوئیه ۲۰۲۱ تا ۱۵ مه ۲۰۲۲ به ثبت رسیده، ۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۵ نفر هم جراحت جدی پیدا کرده‌اند. از این حدود ۴۰۰ مورد، ۲۷۳ حادثه برای تسلا در حالت اتوپایلوت اتفاق افتاده که توسط تسلا به عنوان خودران کامل یا Full Self Driving معرفی شده است.
 
5کشته از ۶ کشته یادشده هم در تسلا اتفاق افتاده است. سال گذشته NHTSA خودروسازان را ملزم کرد که تصادف‌های مرتبط با استفاده از سامانه‌های پیشرفته کمک به راننده را به آن سازمان گزارش کنند. تعدادی از خودروسازان دنیا آپشن‌هایی نظیر پارک دوبل خودکار خودرو و رانندگی بدون گرفتن فرمان را به مشتریان خود معرفی کرده‌اند. حالا بعد از بروز تصادف‌های متعدد،‌ این سازمان ناظر آماج انتقادهای زیادی است که این موضوع مهم را به قدر کافی جدی نگرفته است.

متیو وانسلی (Matthew Wansley) استاد حقوق دانشگاه نیویورک می‌گوید: «تا سال پیش، واکنش NHTSA نسبت به خودران‌ها و سامانه‌های پیشرفته کمک به راننده، انصافاً منفعلانه بود. این اولین باری است که این سازمان ناظر حکومت فدرالی به طور جدی اطلاعات این تصادف‌ها را به طور مستقیم با توجه به ارتباطشان با فناوری‌های خودران گردآوری و تحلیل کرده است.» استیون کلیف ( Steven Cliff‌) رئیس سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه ملی هنگام انتشار این اطلاعات به خبرنگاران گفت: «گردآوری این داده‌ها ادامه خواهد یافت.

این اطلاعات به محققان و کارآگاهان کمک می‌کند به‌سرعت روندهایی که در حال ظهور هستند و نقص‌های احتمالی را با سرعت بیشتری شناسایی کنند.» کلیف می‌گوید که از حالا این داده‌های گردآوری‌شده حتی می‌توانند به عنوان قانون‌گذاری و الزامات طراحی مورد استفاده قرار گیرند. «این فناوری‌های نویدبخش بهبود ایمنی هستند اما ما باید به درک صحیحی از نحوه عملکرد آنها در زندگی و موقعیت‌های واقعی برسیم.»

کلیف ادامه می‌دهد باید از نتیجه‌گیری عجولانه هم پرهیز به عمل آید. باید عوامل مختلف و ضریب تأثیر آنها هم به‌درستی لحاظ شوند. برای مثال باید تعداد خودروهایی که در حال حاضر از یک خودروساز در حال تردد هستند به‌درستی لحاظ شوند تا هنگام تحلیل اغراق‌آمیز گزارش نشوند.

سامانه‌های پیشرفته کمک به راننده قابلیت و اجازه تصمیم‌گیری برای فرمان دادن،‌ ترمز گرفتن یا شتاب دادن به خودرو را دارند، اما همه خودروسازان تأکید دارند راننده باید در تمام لحظات هوشیار بماند و در صورت لزوم کنترل خودرو را به دست بگیرد چون هنوز خطای این سامانه‌ها به صفر نرسیده است. در حال حاضر ۸۳۰هزار دستگاه تسلای مجهز به اتوپایلوت در جاده‌ها و خیابان‌های آمریکا در حال تردد هستند. برای همین هم ۷۰ درصد از تصادف‌های گزارش‌شده به خاطر سامانه‌های خودران مربوط به محصولات تسلاست.

خودروسازان فورد، جنرال موتورز، ب‌ام‌و و غیره هم سامانه‌های مشابه را عرضه کرده‌اند و به رانندگان اجازه می‌دهند که تحت شرایط خاص دست خود را از روی فرمان بردارند. میلیون‌ها خودرو هم در یک دهه گذشته با فناوری‌های جدید از جمله «حفظ بین خطوط»، «کروز کنترل وفق‌پذیر» و غیره به بازار عرضه شده‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر‌شده مذکور، خودروهای کمپانی ژاپنی هوندا در ۹۰ تصادف مرتبط با این فناوری‌ها و سوبارو با ۱۰ تصادف مواجه شده‌اند. فورد، جنرال موتورز، ب ام و، فولکس و تویوتا زیر ۵ مورد تصادف بودند.۱۳۰ حادثه هم برای خودران‌های تحت آزمایش اتفاق افتاده که یکی از آنها جراحت شدید به وجود آورده و ۱۵ مورد در حد خراش و ناچیز بوده است.




منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

جدیدترین آمار تصادف خودران‌ها

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است