این جایگاهها در حال افزایش هستند و کند شدن روند ایجاد جایگاه شارژ باتری خودرو بیشتر به دلیل شیوع جهانی کرونا بوده است. اما استفاده از تیرهای چراغ برق سابقه نداشته و حالا کانزاس نخستین شهری است که به این فکر افتاده است.«مرکز غیرانتفاعی انرژی کلانشهر کانزاس» با همکاری گروه علم و فناوری دانشگاه میسوری و آزمایشگاه انرژیهای تجدیدپذیر ملی، در حال اجرا و نصب پریزهای شارژ باتری خودرو روی پستها یا تیرهای چراغ برق است.تا پایان امسال بین ۳۰ تا ۶۰ جایگاه در طرح آزمایشی نصب میشوند.
حالا چرا تیر یا پست چراغ برق شهری برای این منظور انتخاب شده است؟ دلیل آن این است که در تمام خیابانها به وفور یافت میشود و روز و شب هم ندارد.خیلی از مردم در سراسر دنیا، گاراژ یا پارکینگ ندارند یا خودروهای دوم و سوم خود را در خیابانها پارک میکنند.
خیلی از مستاجران هم مجبورند خانههایی اجاره کنند که یا پارکینگ ندارند یا پارکینگ آنها مجهز به باکس شارژ باتری خودرو نیست.در بین تیرها یا پستهای چراغ برق خیابانها هم آن دستهای مزیت دارند که به جای لامپهای سدیمی، لامپهای کم مصرف الیی دی دارند و نیازی به تغییرات زیادی نداشته و کافی است کابلهای آن تغییر کنند و باکس مخصوص شارژ خودرو روی این تیرهای چراغ برق نصب شود.معمولاً این تیرهای چراغ برق توان کافی برای روشن کردن الیی دی و شارژ باتری خودرو را دارند. مرکز غیرانتفاعی یاد شده [MEC] سه سال است روی این پروژه کار میکند و از وزارت انرژی آمریکا ۲/ ۱ میلیون دلار بودجه تحقیقاتی دریافت کرده که این پروژه را طراحی و راهاندازی کند.از جمله معیارهای این مرکز، یافتن اماکنی است که به گسترش استفاده از خودروهای برقی کمک کند مخصوصاً در نقاطی که کمتر تحت پوشش قرار دارند و در جوامعی که با رعایت بیشتر مراقب استفاده از این امکانات هستند.
به همین دلیل نقشهای با کمک دانشگاه و مراکز غیرانتفاعی دیگر با توجه به ویژگیهای جمعیت شناختی، تراکم جمعیتی، میزان آلودگی هوا، نرخ خرید خودروهای برقی و ... تهیه شده است.این نقشه، نقاط مهم را برای نصب مشخص کرده است.در ماه ژوئن هم مطالعات و نظرسنجی از محلهها و جایگاههای مهم اجرا شد و بازخورد جوامعی که در این مناطق زندگی میکنند به دست آمد. بر اساس نتایج کارها و تحقیقات آنها، هریک از تیرهای چراغ برقی که برای این منظور انتخاب شدهاند، به شارژرهای سطح ۲ جریان متناوب ۲۴۰ ولت مجهز میشوند.
با هر یک ساعت شارژ در این جایگاه، خودروها به اطمینان تا ۲۰ مایل [نزدیک به ۴۰ کیلومتر] میتوانند بپیمایند. هر کیلووات برق مصرف شده در این روش ۲۲ سنت برای صاحب خودروی برقی هزینه دارد.در حقیقت قیمت شارژ باتری خودرو در تیرهای چراغ برق با جایگاههای عمومی شارژ باتری خودرو فرق دارد.این باکسهای شارژ قابلیت ذخیرهسازی دادهها را داشته و مرکز یادشده [MEC] میتواند بعد از یک سال این دادهها را تحلیل کرده و برای بهبود شبکه مورد استفاده قرار دهد.
منبع: اقتصاد آنلاین
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان