جستجو در اخبار

پیروزبخت خبر داد:

ارتقاء استاندارد بنزین مصرفی کلانشهرها

سه شنبه | ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ - ۰۸:۱۱ | کد خبر: CP- ۵۱۰۳ | سرویس: آلودگی هوا و محیط زیست
کارپرس:
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از ارتقای استاندارد بنزین مصرفی در کلانشهرها مطابق نمونه گیری های انجام شده در دی ماه گذشته خبر داد.
به گزارش کارپرس،«نیره پیروزبخت» امروز (دوشنبه)  درخصوص استاندارد بنزین و گازوئیل افزود: تاکنون استاندارد های لازم برای 50 نمونه از بنزین توزیعی جایگاه های سوخت در 17 کلانشهر انجام شده و تا پایان سال این نمونه ها به 100 مورد خواهند رسید.

به گفته این مقام مسئول، نتایج به عمل آمده از 50 نمونه یاد شده حاکی از این است که اکتان پایین تر از استاندارد بنزین ها (حدود 90) است، اما فاکتورهای نگران کننده ای نظیر بنزن و آروماتیک ها بهبود یافته است.

وی اظهار داشت: در شاخص گوگرد نیز شاهد بهبود وضعیت هستیم و در نمونه های دریافت شده در تهران، فقط یک مورد مشکل گوگرد وجود داشت که آن هم به دلیل مشکل پیش آمده در پالایشگاه شازند اراک بود که رفع شد.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: استاندارد شاخص گوگرد 50 است، اما در نمونه های یاد شده به 60 رسیده بود که غیراستاندارد است.

پیروزبخت با اشاره به انجام نمونه گیری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تصریح کرد: شاخص های یورو 4 و یورو 5 این پالایشگاه با واقعیت موجود منطبق است و تولید مطابق استاندارد انجام می شود.

وی با اشاره به برنامه های مصوب دولت و افزایش تعداد شهرهای کشور در سال آینده، یادآور شد: به همان نسبت باید تعداد نمونه گیری های سازمان ملی استاندارد نیز افزایش یابد و در این راستا دستگاه های همکار باید به یاریمان بشتابند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به انجام نمونه گیری بنزین در تیرماه آینده علاوه بر نمونه گیری دی ماه گذشته، تاکید کرد: نتایج به دست آمده از 50 مورد نمونه گیری رضایتبخش بوده است.

وی همچنین با اشاره به کنترل بنزین های وارداتی در آزمایشگاه مرجع بندرعباس، تاکید کرد: از 37 مورد نمونه گیری انجام شده، 9 مورد مردود اعلام و مرجوع شده است؛ هرچند در موضوع بنزین، مهم بنزین توزیعی است و بنزین های وارداتی با بنزین های تولیدی داخل اختلاط می یابند.

** استاندارد گازوئیل
پیروزبخت درخصوص گازوئیل نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استاندارد گازوئیل تاکنون در کشور اجباری نشده و این مساله بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.
به گفته وی، سازمان ملی استاندارد ایران آمادگی دارد تا برای کنترل گازوئیل با محیط زیست همکاری داشته باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به نمونه گیری انجام شده 2 ماه پیش از گازوئیل های توزیعی، تصریح کرد: شاخص گوگرد این نمونه ها بیش از استاندارد بوده و امیدواریم وزارت نفت برنامه ریزی های لازم برای استانداردسازی آن را به انجام برساند؛ زیرا بخش اعظم آلودگی کلانشهرها متاثر از مصرف گازوئیل خودروهاست.

**استانداردهای جدید خودرویی
پیروزبخت در ادامه با یادآوری اینکه در دی ماه گذشته 25 خودرو با توقف تولید مواجه شدند، گفت: دلیل این موضوع علاوه بر مباحث استاندارد و کیفیت، بی توجهی برخی خودروسازان به قوانین و مقررات بود.
وی تصریح کرد: در تاریخ های اعلامی نیز این سازمان به اعمال حاکمیت خود پرداخته و خودروهایی که نتوانند استانداردهای یاد شده را پاس کنند از خط تولید خارج خواهد کرد.

اجرای فاز نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو از روز نخست دی ماه 1396، تولید و واردات برخی از خودروهای غیر استاندارد را از دستور کار خودروسازان خارج کرد.
خودروهای MVM 315 سدان، MVM 550 ، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی، پژو پارس با موتور XUM ، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B 50F ، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60 ، جک J5، هیوندای i10 و برخی از خودروهای سنگین جاده ای از دستور کار خودروسازان خارج شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: تا ابتدای دی ماه امسال خودروسازان باید مدارک استاندارد 55 گانه را به این سازمان تحویل می دادند و همه خودروهایی که قادر به پاس کردن این استانداردها نبودند، از دور خارج شدند.
وی ادامه داد: از این تاریخ به بعد، هر خودرویی از خوروهای یاد شده اگر بخواهد مجدد به خط تولید بازگردد، باید استانداردهای 63 گانه را پاس کند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شده است.

پیروزبخت تصریح کرد: این مهلت تا اول دی ماه سال آینده (97) برای این خودروها باقیست، اما از ابتدای زمستان آینده به بعد پشت سر گذاشتن 85 استاندارد الزامی است و 22 استاندارد دیگر نیز اضافه خواهد شد.

**تبعیت خودروسازان آلمانی و چینی از استانداردهای جدید
وی برخی شایعات درخصوص اینکه خودروهایی نظیر بنز نیز نمی توانند این استانداردهای 85 گانه را پاس کنند، رد کرد و با اشاره به سفر اخیر خود به کشور آلمان، خاطرنشان کرد: برخی خودروسازان آلمانی نامه های ابلاغی سازمان ملی استاندارد ایران به خودروسازان و واردکنندگان داخلی را ترجمه کرده و این استانداردها را گوشزد کرده اند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین از 2 روز مذاکرات سخت و فشرده کارشناسان این سازمان با خودروسازان چینی فعال در بازار ایران خبر داد و گفت: چینی ها هم پذیرفته اند که استانداردهای جدید را رعایت کنند و در غیر این صورت خط تولید آنها یا تعطیل می شود یا از ورود خودروهایشان جلوگیری خواهد شد.

وی تصریح کرد: استانداردهای 85 گانه یاد شده مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپاست و در شورای عالی استاندارد و شورای سیاستگذاری خودرو به تصویب رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه این سازمان به هیچ عنوان وارد مقوله قیمت خودروها نمی شود، تاکید کرد: مردم در زمینه ایمنی خودروها گلایه مندند و آمار تصادفات در کشور بالاست؛ همچنین فراموش نکنیم که استاندارد به عنوان یکی از حقوق شهروندی اعلام شده است.
وی با بیان اینکه اطمینان دارم تا تاریخ های در نظر گرفته شده برخی دیگر از خودروها نیز از خطوط تولید خارج می شوند، به برنامه ریزی خودروسازان برای جایگزینی خودروها خبر داد و گفت: بطور نمونه شرکت سایپا در سه سال اخیر تولید پراید را از 80 درصد مجموع خودروهای تولیدی خود به 20 درصد کاهش داده است.

پیروزبخت ادامه داد: جلسه تعیین استانداردهای 85 گانه با حضور همه ذی نفعان و ذی ربطان بازار خودرو برگزار شده و تصمیم گیری نهایی انجام شده است.

پیروزبخت با اشاره به قانون جدید تقویت و توسعه نظام استاندارد، تصریح کرد: این قانون به سازمان ملی استاندارد اختیار داده که به فوریت توقف تولید خودروهایی که موفق به پاس کردن استانداردها نمی شوند را اعمال کند.
وی بیان داشت: راهنمایی و رانندگی نیز بدون تاییدیه سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست، خودروها را شماره گذاری نخواهد کرد.

**افزایش استانداردهای موتورسیکلت ها از ابتدای سال 97
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص استاندارد موتورسیکلت ها، گفت: دستور توقف تولید موتورسیکلت های کاربراتوری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر شده است؛ اما یکی از تمهیدات سازمان ملی استاندارد ایران افزایش استانداردهای موتورسیکلت ها از 17 به 25 مورد از آغاز سال 97 است.
به گفته پیروزبخت، در صورتی که موتورسیکلت ها نتوانند استانداردهای یاد شده را پاس کنند از خط تولید خارج خواهند شد؛ هرچند در این زمینه ناگزیر از توسعه موتورسیکلت های انژکتوری و بویژه برقی هستیم.

** راه حل آلودگی هوا
وی در ادامه با اشاره به تعطیلی مدارس پایتخت و برخی کلانشهرها در روزهای آلوده، آن را ساده ترین روش در پیش گرفته شده برای جلوگیری از تردد خودروها عنوان کرد و گفت: این در حالیست که بسیاری از سرویس های ایاب و ذهاب مدارس خود جزو خودروهای آلاینده هستند.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: در این زمینه ناگزیر از آسیب شناسی، جلب مشارکت همه سازمان های ذی ربط بر اساس قانون هوای پاک و هماهنگی های بیشتر هستیم.
وی، بلندمرتبه سازی در تهران را فاجعه آمیز توصیف کرد و یادآور شد: تبدیل بسیاری باغ های تهران به ساختمان، از دیگر دلایل آلودگی هوای این کلانشهر است.

** استاندارد آسانسورها
پیروزبخت به بازرسی آسانسورهای دستگاه های دولتی و بیمارستان ها از 2 سال پیش اشاره کرد و افزود: امروز شاهدیم بازرسی دوره ای آسانسورها بتدریج در حال فرهنگ شدن است.

وی بیان داشت: پس از ساختمان های تجاری، عمومی و دولتی، بازرسی دوره ای منازل و آپارتمان های مسکونی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
این مقام مسئول همچنین با اجباری برشمردن استاندارد وسایل شهربازی ها و تله کابین ها، از کنترل این اسباب در همه جای کشور و حتی ورود استانداری ها با ابلاغیه ها و بخشنامه ها به این موضوع خبر داد.



منبع: ایرنا

با عضویت در کانال های کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی موبایل خود دریافت کنید.

 عضویت در کانال: تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

ارتقاء استاندارد بنزین مصرفی کلانشهرها

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است