زیان تولید خودروسازان پس از یک دوره نزول کوتاه در انتهای دهه ۹۰، در آغاز دهه جدید در مسیر صعودی دوباره قرار گرفته و طبق پیشبینی خودروسازان، در پایان امسال رکورد خواهد زد. طبق گزارشی که خودروسازان بزرگ کشور در قالب صورتهای مالی تلفیقی (حسابرسینشده) به بورس ارائه دادهاند، از سال ۱۳۹۷ به بعد، «مبلغ بهای تمامشده» تولید خودروسازان از «مبلغ فروش» محصولات سبقت گرفته است. بنابراین، ایرانخودرو و سایپا عملا از سال ۹۷ به بعد تولیدی توأم با زیان داشتهاند.
اولیور بلوم، مدیرعامل شرکت فولکسواگن گفت: گروه فولکسواگن تصمیم در مورد چهارمین کارخانه تولید سلول باتری را به دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار برای خودروهای برقی در اروپا به تعویق انداخته است.
روز شنبه و در حاشیه سفر وزیر صمت به چین، تفاهمنامه و قراردادی بین ایرانخودرو و شرکت دانگفنگ منعقد شد که میتوان آن را اولین مشارکت خارجی، بین یکی از دو خودروساز بزرگ کشور با یک شرکت خودروساز خارجی بعد از تحریمهای ثانویه خواند.از سال ۹۷ و بعد از شروع دور دوم تحریمها که با خروج دونالد ترامپ از برجام آغاز شد (از پنجسال پیش تاکنون) دو خودروساز بزرگ کشورمان به دلیل تحریمهای بینالمللی هیچ همکاری خارجی نداشتهاند.
خودروسازان این روزها در شرایطی محصولات خود را با برچسبهایی همچون خودروی «ارتقایافته»، «پلاس» یا «مجهز به استانداردهای ۸۵گانه» عرضه میکنند که ظاهرا خودروهای فاقد این برچسبها از خطوط تولید حذف شدهاند
شرکت خودروسازی ولوو اعلام کرد، فروش خودروهای ولوو در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد کرد و به ۵۹ هزار و ۸۶۱ خودرو رسید زیرا فروش خودروهای تمام الکتریکی افزایش یافت اما مدلهای هیبریدی کاهش یافت.
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: از آنجا که رویکرد وزیر صمت حرکت به سمت تولید خودروهای برقی است، پیشبینی میشود که شاهد جهشی در حوزه تولید خودروهای جدید باشیم و در کنار کشورهای پیشرفته قرار گیریم.
قیمت قطعی برخی خودروهای وارداتی که از سوی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان منتشر شد، چندان قرابتی با وعده سیاستگذار مبنی بر «واردات خودروی اقتصادی» ندارد. پیش از این عنوان شده بود که آزادسازی واردات با ورود محصولات اقتصادی انجام خواهد شد و حتی سقف قیمتی در آییننامه تعیین شد. این در شرایطی است که با اعلام قیمتهای میلیاردی به نظر میرسد وعده خودروی اقتصادی به ایستگاه پایانی خود رسیده است. با این حال بازار خودرو به این واردات واکنش نشان میدهد.
خودروسازان بزرگ کشور بهدلیل زیان انباشته هنگفت با آنکه بار دیگر در شمول ماده۱۴۱ قانون تجارت قرار دارند اما پلنهایی برای عبور از ورشکستگی مد نظر قرار دادهاند. راهکارهایی همچون «تجدید ارزیابی»، «استفاده از ظرفیت بورسکالا»، «توسعه محصول»، «بهینهسازی ترکیب تولید» و البته «اصلاح قیمت» پیشنهاد یکی از خودروسازان برای خروج از شمولیت ماده۱۴۱ است.
تویوتا در نمایشگاه توکیو کانسپتی به نام FT-Se نمایش داد که به گفته کارخانه قرار است براساس آن یک خودرو اسپرت الکتریکی ساخته شود. مدیر تویوتا میگوید این خودرو شبیه خودروهای اسپرت بنزینی چابک بوده و رانندگی با آن لذتبخش خواهد بود.
مزدا کانسپتی هیبرید-الکتریکی در توکیو نمایش داد که با موتور درونسوز وانکل کار میکند. مزدا براساس این کانسپت که نامش «آیکونیک SP» است در سالهای آینده یک مدل اسپرت جدید تولید خواهد کرد.
با اعلام قیمت جدید برخی خودروهای داخلی، این پرسش ایجاد شده که مجوز افزایش قیمت از کجا آمده است؟ اواسط هفته جاری بود که لیست قیمت ۱۲ خودروی داخلی اعلام شد و در این فهرست، برخی محصولات با رشد قیمت مواجه شدهاند.
طراحان برنامه هفتم، بدون توجه به موانع «رشد تولید خودرو در کشور»، یک هدف آماری برای تیراژ خودروسازی ترسیم کردهاند که از یکسو با «کارنامه پنج سال اخیر» کاملا ناهمخوان است و از سوی دیگر، بلندپروازی آشکار در این صنعت به حساب میآید.