سهم خودروسازان خصوصی در بازار خودروی کشور، از سال ۹۸ همزمان با اوجگیری تحریمهای بینالمللی بهشدت کاهش یافته است. با کمرنگ شدن سهم این بخش از خودروسازی در کنار توقف واردات، انحصار دو خودروساز بزرگ کشور در بازار شدت گرفته است. خصوصیها در نیمه نخست امسال سهمی ۵درصدی در بازار را به خود اختصاص دادند.
کمبود جهانی نیمه هادی ها که تا حدی به دلیل رشد تقاضای استفاده از تراشه در لپ تاپ و سایر محصولات الکترونیکی در طول پاندمی کرونا ایجاد شده، برخی خطوط تولید خودرو در سراسر جهان را تعطیل کرده است.
گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از تغییرات موجودی انبار خودروسازان نشان میدهد در نیمه نخست امسال، به جز یک ماه (خرداد) در دیگر ماهها همواره رشد فروش بیش از رشد تولید بوده که نشاندهنده خلوت شدن انبارهای ایرانخودرو و سایپا است.
در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت تا به امروز اظهارنظر خاصی درباره تعیین تکلیف قیمت خودروهای داخلی نکرده، به نظر میرسد در دولت اجماعی بر سر تعدیل و حذف تدریجی قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو شکل گرفته است.