Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
جالب است بدانیم!

تلاش نانوفناوری برای جلوگیری از انتشارهیدروکربن‌های نسوخته

دوشنبه | ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۱۴:۰۴ | کد خبر: CP- ۹۷۵۴ | سرویس: تکنولوژی های جدید
کارپرس:
مبدل های کاتیلیس می توانند تا 90 درصد از گاز های سمی خروجی را خنثی کنند اما این اتفاق زملانی رخ می دهد که این مبدل ها به دمای مطلوب برسند، برای حل این مشکل ستاد توسعه فناوری نانو دست بکار شده است.
به گزارش کارپرس، به منظور توسعه راهکارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، ۲ چالش نوآوری "ساخت جاذب هیدروکربن‌های نسوخته در زمان راه‌اندازی سرد برای کاتالیست خودرو" و "افزایش دوام و جلوگیری از ایجاد صدا در رینگ سیل با استفاده از فناوری نانو" از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و یکی از شرکت‌های فناور برگزار می‌شود.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اصلی پیش‌روی بسیاری از کشورها است که بخش عمده این امر ناشی از موتورهای احتراق داخلی است. در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیار زیادی برای کاهش این آلاینده‌های هوا صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به استفاده از مبدل‌های کاتالیستی (Catalyst Converter) در سیستم خروجی خودرو اشاره کرد.

مبدل کاتالیست در مسیر سیستم خروجی گاز احتراق موتور به منظور تبدیل گازهای آلاینده حاصل از سوختن ناقص مانند گازهای NOx (ناکس ) و CO (مونواکسید کربن) به گازهای کم‌خطرتر نصب می‌شود.

این کاتالیست‌ها معمولاً شامل سطوح خالص فلزی هستند که مواد فعال کاتالیستی بر روی آنها قرار دارند. مبدل‌های کاتالیستی قادر هستند تا ۹۰ درصد گازهای سمی را بی‌اثر کنند اما تا زمانی که به دمای فعال شدن برسند، مقداری آلاینده بدون خنثی‌شدن وارد هوا می‌شود.

این مرحله که به عنوان راه‌اندازی سرد یا cold start شناخته می‌شود، به تنهایی عامل انتشار حداقل ۷۰ درصد هیدروکربن‌های نسوخته حاصل از موتور خودروها است. در این میان استفاده از جاذب‌های هیدروکربنی یکی از کاراترین رویکردهای شناخته‌‎شده به منظور غلبه بر این چالش است که در چالش نواوری «ساخت جاذب هیدروکربن‌های نسوخته در زمان راه‌اندازی سرد برای کاتالیست خودرو" به آن توجه شده است.

ایده‌های ارسالی در این چالش باید از ویژگی‌هایی چون تکرار پذیر بودن روش انتخابی، مقیاس‌پذیر، دارا بودن قابلیت صنعتی شدن، عدم وجود اثرات سمی و زیان آور بودن روش ساخت جاذب و انتخاب مواد و فرایند تولید آن، ارزان بودن، کاهش حداقل ۲۰ درصدی میزان آلایندگی هیدروکربن‌های نسوخته و مقاومت بالا در برابر حرارت حدود هزار درجه سانتی‌گراد و رطوبت و بخار آب باشند.

در چالش "افزایش دوام و جلوگیری از ایجاد صدا در رینگ سیل با استفاده از فناوری نانو" تمرکز بر رفع مشکلات موجود در رینگ سیل خودروها است؛ چراکه رینگ سیل یا رینگ آب‌بندی گلویی اگزوز، یکی از قطعات مجموعه اگزوز خودرو است که با توجه به طولانی بودن مسیر اگزوز به عنوان یک مفصل میانی وظیفه اتصال بین دو بخش مختلف از سیستم اگزوز خودرو و نیز دمپ بخشی از ارتعاشات وارد بر این مجموعه را در حین حرکت دارد.

این قطعه به صورت شبه کامپوزیتی شامل گرافیت به عنوان ماده "خود روانکار" و سیم توری استیل به عنوان الیاف تقویت کننده تولید می‌شود که با توجه به همین ماهیت در طول عمر سرویس‌دهی رینگ سیل، سطح خارجی آن که در تماس با "فلنچ" است، پوشیده از گرافیت می‌شود و نقش روانکاری و آب‌بندی را در بخش اتصال انجام می‌دهد.

در دوره اولیه سرویس‌دهی رینگ سیل که سطح فاقد این پوشش گرافیتی است، در اثر تماس سیم توری رینگ سیل با فلنچ، صداهای ناهنجاری در این بخش ایجاد و موجب نارضایتی مصرف‌کننده می‌شود. از جمله راهکارهای مورد توجه جهت رفع این مسأله استفاده از ماده‌ای واسط است که نقش روانکار جامد گرافیتی را در دوره شروع به کار رینگ سیل ایفا کند.

علاقه‌مندان برای شرکت در این دو چالش می‌توانند طرح مفهومی خود را تا ۱۲ اسفندماه به دبیرخانه این چالش‌ها ارسال کنند.

طرح‌های دریافتی در کمیته داوران مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. پذیرفته‌شدگان مرحله نخست همچنین تا سقف ۵۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را همزمان با پیشرفت طرح خود طی مرحله دوم دریافت خواهند کرد.

به ایده‌های برتر چالش‌های نوآوری "جاذب‌های هیدروکربن‌های نسوخته برای کاتالیست خودرو" و "چالش افزایش دوام و جلوگیری از ایجاد صدا در رینگ سیل" به ترتیب جوایز نقدی ۳۰۰ و ۲۰۰ میلیون ریالی اعطا می‌شود.

علاوه بر تسهیلات حمایتی از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در جهت تجاری‌سازی طرح‌های برتر، فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی طرح تا تولید انبوه را در شرکت فناور همکار برای برگزیدگان فراهم شده است.



منبع: ایسنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

تلاش نانوفناوری برای جلوگیری از انتشارهیدروکربن‌های نسوخته

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است