Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
فناوری های آینده!

جاده های هوشمند و تعامل با رانندگان

یکشنبه | ۱۳۹۶/۱۲/۱۳ - ۰۸:۵۵ | کد خبر: CP- ۵۳۰۳ | سرویس: تکنولوژی های جدید
کارپرسفروزان طاهری:
علی رغم تمام پیشرفت های تکنولوژیک صورت گرفته بر روی وسایل نقلیه، دستگاه های تلفن همراه و خودورها، تغییرات چندانی بر روی جاده های آسفالتی صورت نگرفته است! اما گویا زمان آن فرا رسیده است.
به گزارش کارپرس، تا به امروز تغییرات وسیعی بر روی خودروها انجام شده است که عمدتا بر روی بهینه سازی کیفیت، امنیت و سرعت خودرهوها تمرکز داشته است. اما خود جاده ها هم نیاز به بهینه سازی دارند. کارهای زیادی هستند که می توانیم بر روی جاده ها انجام دهیم تا تجربه رانندگی کردن را بهبود بخشیده و کیفیت آن را بالاتر ببریم. به ویژه وقتی صحبت از امنیت جاده ای به میان می آید، اهمیت فناوری های آینده بیشتر مشخص می شود.

همچنین ایده هایی هم درباره استفاده از جاده ها برای ذخیره انرژی خورشیدی و تبدیل آن به انرژی الکتریسیته مصرفی خانه ها مطرح شده است. به نظر می رسد آینده با پیشرفت های خوبی در این زمینه همراه باشد.

در این پست قرار است به سراغ ۵ ایده ای برویم که در آینده جاده ها خواهیم دید. ایده اصلی پشت اغلب این فناوری ها را باید در Studio Roosegaarde پیگیری کنیم. این گروه توانست عنوان جایزه بهترین طراحی کانسپت آینده آلمان را در سال ۲۰۱۲ از آن خود کند. این گروه جایزه را برای کار بر روی اولین بزرگراه هوشمند خود دریافت کرد.

و اما معرفی ۵ ایده:
۱-  درخشش در تاریکی

به جای صرف بودجه های عظیم برای نورپردازی اتوبان ها و جاده ها که در طول صدها کیلومتر جاده گسترده می شوند، ایده استفاده از فناوری علامت های قابل درخشش در شب، ایده بهتر و جایگزینی مناسب تر است. این نوع از علامت ها همین امروزه در جاده N329 در هلند به کار گرفته شده است.

این علامت ها با استفاده از نوعی رنگ ایجاد شده اند که شامل پودر فتولومینیستیک است. خاصیت فتولومینیستیک به معنی درخشش در نور است و به این صورت عمل می کند که در طی روز و توسط نور خورشید “شارژ” شده و این نور را در طول تاریکی شب به محیط باز می گرداند.

این علامت گذاری های سبز رنگ در این بزرگراه، در طول ۵۰۰ متر قرار گرفته اند و به مدت ۸ ساعت در طول شب به درخشش خود ادامه می دهند.

هرچند که امروزه مدتی است که علامت گذاری های این جاده به دلیل نورپردازی نامتوازن به طور موقت از کار انداخته شده اند و آزمایش های بیشتری بر روی این روش در آزمایشگاه ها در حال انجام است تا این روش را بهینه سازی کنند.

jadeh goshmand01

۲-  نور با اثر متقابل

علاوه بر ایده نقاشی های جاده ای درخشان در شب، می توان از نورهای حساس به حرکت هم استفاده کرد! در این روش از حسگرهایی استفاده می شود که نسبت به حرکت خودروها حساس هستند. اگر بخواهیم کامل تر بگوییم، نورپردازی های مبتنی بر اثر متقابل به این ترتیب کار می کنند که وقتی یک خودرو به منطقه مشخصی از یک جاده می رسد، حسگرهای حرکتی، قادر به تشخیص این خودرو بوده و تنها در همان منطقه تولید نور می کنند. هرچه خودرو نزدیک تر شود، نورها هم قوی تر می شوند و با دور شدن خودرو، نور به آهستگی کاهش می یابد.

نورپردازی با اثر متقابل برای بزرگراه هایی خوب است که کمتر و حتی به ندرت مورد استفاده رانندگان قرار می گیرند. نکته مهم این است که ما نمی توانیم امنیت کاربران جاده ها را به بازی بگیریم تا یک یا دو پنی بیشتر صرفه جویی کنیم. این جا است که استفاده از نورپردازی متقابل، زدن دو نشان با یک تیر است؛ صرفه جویی در مصرف برق با تامین برق فقط در مواقع مورد نیاز!

jadeh goshmand02

۳-  تولید نور از باد

برخلاف نورپردازی با اثر متقابل، روش تولید نور از باد قادر است تا با استفاده از نوعی فرفره، انرژی الکتریکی تولید کند. این روش به این صورت کار می کند که در اثر حرکت خودروها، این دستگاه قادر است باد ایجاد شده از حرکت خودروها را جمع آوری کرده و به الکتریسیته تبدیل کند. سپس الکتریسیته تولید شده قادر به روشن کردن لامپ های واقع بر روی فرفره خواهد بود که این لامپ ها، جاده را روشن خواهند کرد.

از آن جا که این روش مبتنی بر وجود باد برای چرخاندن فرفره ها است، برای تولید برق نیاز به عبور خودرو از داخل جاده است. به همین دلیل این فرفره ها در طول مسیر حرکت خودروها و در کنار جاده واقع می شوند تا به طور متوازن جاده را برای رانندگان خودروها روشن کنند.

jadeh goshmand03

۴-  جاده اولویت الکتریکی

ایده جالب دیگری که در زمینه تولید برق بزرگراه ها و توسط همان استودیوی مذکور مطرح شده است، “خط اولویت الکتریکی” نام دارد! این خط به این معنی است که صاحبان خودروهای الکتریکی (EV) می توانند در طی حرکت بر روی این جاده، خودروی خود را شارژ کنند! در واقع در این جاده ها، لاین سمت راست جاده، با وسایلی برای شارژ خودروهای الکتریکی ساخته شده است و به همین دلیل اولویت استفاده از این لاین، با خودروهای الکتریکی است.

روش کار به این صورت است که باید در این خط نوعی وسیله مغناطیسی تعبیه شود که وسیله را تا زمانی که بر روی این خط حرکت می کند، شارژ کند. این ایده به ویژه در کشورهایی مثل هلند کارآمد است که تعداد بسیار زیادی خودروی الکتریکی در جاده ها مورد استفاده قرار می گیرند.

اهمیت این روش به این است که دیگر لازم نیست تا رانندگان خودروهای الکتریکی در طول مسیر به دنبال ایستگاه شارژ برای شارژ خودروی خود بگردند و می توانند در تمام طول مسیر، خودروی خود را شارژ نگه دارند.

jadeh goshmand04

۵-  جاده های خورشیدی!

اگر خاطرتان باشد در ابتدای مقاله درباره جاده هایی صحبت کردیم که می توانند انرژی خورشیدی را ذخیره کنند. خب این ایده فقط یک ایده تئوریک نیست و در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته است. جاده های  خورشیدی پروژه ای است که می خواهد پنل های خورشیدی را بر روی جاده های ساخته شده از شیشه نصب کند و برای تکمیل کار خود نیز از LED و ریز پردازنده بهره ببرد. شیشه قابلیت تجدیدپذیری داشته، با طبیعت سازگار است و استحکام آن به حدی قابل بهینه سازی است که حتی می تواند از فولاد هم محکم تر شود! به همین دلیل، شیشه ماده ای مناسب در این پروژه است.

مزیت دیگر این نوع جاده ها این است که این جاده های شیشه ای به گونه ای مهندسی شده اند تا به خودروها اجازه دهند که با امنیت بالایی توقف کنند حتی وقتی در سرعت های بالا مثل ۸۰ مایل بر ساعت (حدود ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت) در حرکت هستند. مزیت دیگر این جاده ها این است که می توانند برف را در طول زمستان ذوب کنند و همان طور که حدس زده اید، پنل های خورشیدی این نوع جاده ها می توانند نور مورد نیاز برای روشن کردن جاده را نیز تامین کنند.

در پایان، باید اشاره کنیم که جاده ها دیگر تنها یک وسیله عادی برای سفر از نقطه ای به نقطه دیگر نیستند. امروزه قادر هستیم تا به خاطر وسعت زیاد جاده ها، از آن ها برای شارژ کردن خودروهای الکتریکی استفاده کنیم و انرژی خورشیدی را با آن ها ذخیره کنیم. فناوری های زیادی به وجود آمده اند که می توانند جاده ها بهتر روشن کنند و از طرفی با محیط هم سازگاری بیشتری دارند. مسلما در آینده نزدیک هم فناوری های بیشتری در این زمینه به وجود خواهد آمد تا جاده ها را هوشمندتر و برای سفر امن تر کنیم.

jadeh goshmand05

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

جاده های هوشمند و تعامل با رانندگان

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است