به گزارش خودروپرس، بلومبرگ در گزارشی با اشاره به این مطلب نوشت: ایلان ماسک سالهاست که رویای خود در زمینه دستیابی به اتومبیلهای تمام خودران تسلا را دنبال میکند.
این مولتیمیلیاردر اخیراً اشاره کردکه حاضر است حاشیه سود شرکت را فدای تحقق این رویا کند.
ماسک در کنفرانس تلفنی هفته گذشته اظهار داشت که تسلان این توانایی را دارد تا خودروهای خود را با «سود صفر» به فروش رسانده و بعدها از طریق فروش نرمافزار خودران این سود را جبران کند.
اما آیا سرمایهگذاران نیز به این وعده تن درمیدهند با توجه به اینکه پیشبینیهای ماسک دست کم از سال 2019 درباره اتومبیلهای خودران تسلا به سرانجام نرسیده است.
ماسک روز 19 آوریل اظهار داشت: "ما از نظر فنی میتوانیم الان خودروهایی را با سود صفر به فروش برسانیم و در آینده از طریق فناوری خودران به اقتصاد سودآوری برسیم. من مطمئن نیستم که چه تعداد از شما به عمق صحبتهای من باور دارید اما آن فوقالعاده مهم است."
مدیر تسلا اخیراً با کاهش قیمت خودروهای خود یک جنگ قیمتی را در بازار خودروهای الکتریکی به راه انداخته است.
این شرکت مقیم تگزاس طی چند ماه گذشته قیمت مدل Y پرفروش خود را تا 29 درصد کاهش داد که این امر باعث کاهش حاشیه سود و وحشتزدگی سرمایهگذارانی شد که نگران کاهش سود تسلا هستند.
رویای یک اتومبیل تمام خودران چند سالی است که صنعت خودرو را درگیر خود ساخته و مدیر تسلا نیز یکی از بزرگترین حامیان آن است. اما این شرکت تاکنون نتوانسته به وعدههای خود در این زمینه جامه عمل بپوشاند.
تسلا اکنون یک سیستم اختیاری با عنوان تمام خودران (FSD) را به قیمت 15 هزار دلار عرضه میکند که برخلاف نام خود صرفاً به رانندگان انسانی در انجام وظایفشان کمک میکند. این رانندگان باید همواره دستان خود را روی فرمان گذاشته و حواسشان به مسیر پیش رو باشد.
با این حال ماسک هفته گذشته بار دیگر وعده داد که سیستم تمام خودران برای عموم مردم امسال عرضه خواهد شد.
«ست گلداشتاین» پژوهشگر مؤسسه مورنینگ استار دیدگاه ماسک درباره فروش خودرو با «سود صفر» را بیشتر یک دیدگاه تئوریک ارزیابی کرد اما گفت که هدف استراتژیک درآمدزایی از فروش خدمات نرمافزاری به مشتریان کنونی قابل تحقق است.
وی گفت: "دیدگاه ایلان ماسک این است که هر چه افراد بیشتری درگیر تسلا شوند، فروش نرمافزاری بالقوه بیشتری حاصل خواهد شد و با گذشت زمان آن میتواند به یک کسب کار بسیار سودآورو ارزشمند تبدیل شود چونکه حاشیه سود بالایی دارد."
در عین حال مدیر مالی تسلا میگوید این شرکت از ایده درآمدزایی از طریق فروش خودروهای خود دست نکشیده است.
منبع: بلومبرگ
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان