Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

تشخیص صداهای محیطی با فناوری هوش مصنوعی خودرو

سه شنبه | ۱۳۹۹/۰۳/۲۰ - ۱۵:۵۴ | کد خبر: CP- ۱۴۷۳۶ | سرویس: تکنولوژی های جدید
کارپرس:
دانشمندان آلمانی مشغول ساخت یک فناوری جدید هوش مصنوعی برای تشخیص صداهای مهم محیطی در خودروها هستند.

به گزارش کارپرس، دانشمندان آلمانی مشغول ساخت یک فناوری جدید هوش مصنوعی برای تشخیص صداهای مهم محیطی در خودروها هستند.

با استفاده از این فناوری رانندگان قادر خواهند بود علاوه بر علائم فیزیکی و عابران پیاده، صداهای مهم از قبیل آژیر خودروهای امدادی را قبل از نزدیک شدن تشخیص داده و واکنش های مناسب را صورت دهند.

در حال حاضر تیمی از محققان «مؤسسه فناوری رسانه های دیجیتال فرانهوفر» آلمان مشغول ساخت نمونه اولیه این سیستم هستند که شامل مجموعه ای از میکروفون هاست. این رشته میکروفون درون یک «فین ایرودینامیکی» قرار دارند که  بر روی سقف خودرو نصف شده و شبیه یک «آنتن مدرن» به نظر می رسد.

میکروفون های مذکور قادر به ضبط صدا و انتقال آن به یک واحد کنترل جداگانه هستند. این واحد کنترل حاوی یک میکروپردازنده است که نرم افزاری اختصاصی را بر مبنای الگوریتم های هوش مصنوعی اجرا می کند.

دیتابیس صداهای از پیش ضبط شده که شنیدن آنها برای رانندگان مهم تلقی می شود از جمله آژیر خودروهای امدادی نزدیک شونده، سر صدای کودکان مشغول بازی یا حتی صدای میخ در تایر از قبل به این الگوریتم ها معرفی شده است.

نرم افزار پس از سرکوب صداهای محیطی منحرف کننده و تقویت علامت های صوتی متمایز می تواند مواردی مانند آژیرها را شناسایی کند. در واقع با تجزیه و تحلیل میزان تغییر صدای آژیر توسط میکروفون های متعدد، نرم افزار می تواند جهت نزدیک شدن خودروهای آتش نشانی و ... را تشخیص دهد.

متعاقباً به رانندگان هشدار وضعیت داده خواهد شد تا بتوانند اقدامات مناسب را انجام دهند. در مورد وسایل خودران حتی ممکن است وسیله نقلیه خود را به سمت کنار جاده بکشاند.

براساس این گزارش انتظار می رود این فناوری تا اواسط دهه پیش رو تجاری سازی شود و حتی می توان از آن در حوزه های دیگر نظیر گوش دادن به صدای ماشین آلات خراب در کارخانه ها استفاده کرد.

پیش از این سیستمی تحت عنوان Cerence EVD از میکروفون های داخل کابین خودروهای جدیدتر برای تشخیص صدای آژیر استفاده کرده است و فناوری شرکت گوگل موسوم به Waymo نیز از سیستم مخصوص به خود بهره گرفته است.

منبع: newatlas

 

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

تشخیص صداهای محیطی با فناوری هوش مصنوعی خودرو

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است