Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
تست و بررسی فنی ساندرو استپ وی؛

استپ وی، دورخیر رنو برای ماندن در ایران

شنبه | ۱۳۹۵/۰۶/۲۰ - ۰۰:۴۳ | کد خبر: CP- ۱۰۷۸ | سرویس: تست و بررسی خودرو
کارپرسامیر حسین کریمی:
جالب است! رنو تنها خودروسازی است که علی رغم سابقه ی حضور قدیمی در ایران هنوز تکلیف حضور بلند مدتش را روشن نکرده اما دورخیز معناداری برای ماندگاری در ایران داشته و آخرین اقدام عملی اش سوئیچ تولید خودروی میان رده و آینده دار ساندرو به نسخه ی "استپ وی" آن است.

کارپرس / امیر حسین کریمی:  چند سالیست که از حضور تندر 90 در ایران می گذرد، تندر نودی که قرار بود به عنوان یک خودروی با کیفیت در رده ی خودروهای ارزان قیمت قرار بگیرد. روزگار گذشت و تندر 90 با تمام انتقاد ها در مورد ظاهرش به سبب ویژگی های فنی مناسب، مورد استقبال ایرانیان قرار گرفت و به یک خودروی مطلوب برای قشر متوسط جامه تبدیل شد. بعد از گذشت حدود 8 سال از حضور تندر 90، پارس خودرو برادر هاچبکش را  با نام ساندرو معرفی و به بازار عرضه کرد. اکنون پس از گذشت یک سال از عرضه ی ساندرو نوبت به معرفی نسخه ای دیگر از این خودرو با نام "ساندرو استپ وی" رسیده است.

 ساندروی عرضه شده در داخل ایران در واقع نسل اول "ساندرو" یا "ساندرو 1" است که برای اولین در سال 2007 با نام "رنو ساندرو" بر پایه پلتفرم X90  تولید و در نمایشگاه فرانکفورت معرفی شد. در سال های بعد "ساندرو 1" در کشور های مختلف با برند "رنو" و "داچیا" تولید و به فروش رسید و در نهایت در سال 2015 از خط تولید کشور های تولید کننده خارج و نسل جدید آن یعنی "ساندرو 2"جایگزین آن گردید. در همین سال بود که پارس خودرو شروع به عرضه نسل اول این خودرو کرد و امسال نیز تصمیم به عرضه مدل "استپ وی" دارد.

 استپ وی، دورخیر رنو برای ماندن در ایران

چرا نسل دوم را تولید نمی کنند؟

در سال 2012 پارس خودرو اقدام به فراهم سازی زیر ساخت های لازم جهت تولید نسل اول ساندرو کرد اما به دلیل شرایط سیاسی کشور تولید این خودرو عقب افتاد. اما با تغییر شرایط، این امکان برای پارس خودرو ایجاد شد که به سراغ پروژه تولید ساندرو برود البته با توجه به زیرساخت های فعلی موجود در پارس خودرو تولید نسل دوم ساندرو برای پارس خودرو پر هزینه و غیر منطقی به نظر می آمد. از این رو نسل اول ساندرو وارد بازار ایران شد که البته ممکن است در سال های آتی شاهد جایگزینی نسل دوم نیز باشیم.

"استپ وی" چیست؟

"ساندرو استپ وی" در واقع یک نسخه تغییر یافته از "ساندرو" به دست برزیلی هاست و با هدف تبدیل "ساندرو" به یک "شبهه کراس اور" کوچک به تولید رسیده است. این اقدام رنو برزیل مورد توجه برخی بازار های هدف "ساندرو" نیز قرار گرفت و "ساندرو استپ وی" در برخی از آن کشور ها نیز ورود پیدا کرد. از جمله این کشور ها میتوان به آرژانتین، مکزیک، کلمبیا، روسیه و در حال حاضر ایران اشاره کرد.

 

"استپ وی" با "ساندرو معمولی" چه فرقی دارد؟

همانطور که گفته شد "استپ وی" نمونه ی شبهه کراس اور "ساندرو" است. از این رو می توان انتظار داشت که اولین تفاوت "استپ وی" با نمونه معمولی ارتفاع بیشتر کف آن از سطح زمین (Ground Clearance) باشد. اما این اختلاف ارتفاع، نسبت به ساندرو معمولی آنچنان چشمگیر نیست و تنها 21 میلی متر بلند تر شده است. البته ممکن است ارتفاع آن بیشتر از ساندرو معمولی به نظر برسد که علت آن استفاده از پایه های باربند (Roof Rack) روی سقف "ساندرو استپ وی" است که به خطای دید کمک می کند.

استپ وی، دورخیر رنو برای ماندن در ایران

عمده تفاوت های استپ وی نسبت به ساندرو معمولی را می توان در ظاهر آن یافت. تغییرات شامل اضافه شدن ضربه گیر های پلاستیکی دور گلگیر ها و پایین سپر های جلو وعقب، حذف ضربه گیر روی درب ها ، حذف برچسب مشکی روی ستون B و همرنگ شدن ستون با بدنه، تغییر شکل ظاهری رینگ و اضافه شدن پایه باربند (Roof Rack) است. همچنین رنگ کاسه چراغ جلو به مشکی تغییر پیدا کرده است و دستگیره درب ها و آینه های جانبی و نوار بالای جلو پنجره که در مدل دنده دستی و اتومات ساندرو معمولی به ترتیب به رنگ مشکی و یا همرنگ بدنه بود به رنگ "کُرُم مات" تغییر پیدا کرده اند.

اما علاوه بر تغییرات ظاهری، اندکی بهینه سازی  فنی نیز در "استپ وی" صورت گرفته که از جمله آن ها میتوان به بهینه سازی گیربکس در مدل دنده دستی و تغییر مکانیزم کلاچ از "سیمی" به "هیدرولیکی" و البته تقویت سیستم تعلیق اشاره کرد.  برای مثال یکی از مهم ترین تغییرات فنی در گیربکس استپ وی، تغییر سیستم روانکاری پلوس از گردگیر به کاسه نمد اشاره کرد که یکی از ایرادهای قدیمی تندر 90 و ساندرو را رفع کرده است.

مشخصات فنی و امکانت رفاهی

همانطور که ذکر شد پلتفرم ساندرو در هر دو مدل استپ وی و معمولی با خودروی تندر 90 مشترک است. بنابر این ساندرو استپ وی هم از همان مشخصات فنی استفاده شده در تندر 90 و ساندرو معمولی بهره می برد.

استپ وی، دورخیر رنو برای ماندن در ایران

"ساندرو استپ وی" دارای پیشرانه 1600 سی سی با کد K4M و توان تولید 105 اسب بخار در دور موتور 5750 و گشتاور 140 نیوتون متر است. انتقال قدرت به چرخ های جلو صورت می گیرد که بسته به انتخاب مشتری میتواند بر عهده یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعته و یا گیربکس 5 سرعته دستی باشد.

"استپ وی" داری ترمز های دیسکی خنک شونده در جلو و کاسه ای در عقب مجهز به سیستم ضد قفل(ABS) است که در کنار کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و کمربند ایمنی پیش کشنده وظیفه حفظ ایمنی راننده وسرنشینان را دارد.

متاسفانه نقطه ضعف "ساندرو استپ وی" همانند برادرانش در بخش امکانات رفاهی ظاهر می شود. ازجمله امکانات رفاهی موجود میتوان به شیشه و آینه های برقی، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، تنظیم برقی ارتفاع چراغ های جلو از داخل، سیستم تهویه مطبوع دستی، کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان، تنظیم ارتفاع فرمان در مدل اتوماتیک و کامپیوتر سفری اشاره کرد. به دلیل کوتاه بودن لیست آپشن ها، فرمان هیدرولیک و چراغ های مه شکن جلو وعقب و بوق با صدای تیز و گیرا را هم به لیست آپشن های این خودرو اضافه می کنیم!

آزمایش سواری ؛ همان حال و هوای قدیمی

شرکت پارس خودرو تعدادی "ساندرو استپ وی" را در قالب سفری زمینی به  طالقان در اختیار خبرنگاران و کارشناسان حوزه خودرو قرار داد تا آن ها را مورد آزمایش فنی قرار دهند.

استپ وی، دورخیر رنو برای ماندن در ایران

هر دو نمونه اتوماتیک و دستی جهت آزمایش موجود بود. با توجه به علاقه شخصی نگارنده به خودروهای دنده دستی ابتدا این مدل را جهت آزمایش رانندگی انتخاب کرده و تست را آغاز کردیم.

توقع خود را در مورد سوار و پیاده شدن از یک خودروی کراس اور یا شاسی بلند فراموش کنید! افزایش ارتفاع 21 میلی متری تاثیر چندانی در نحوه انجام این عمل نداشته است! بنا بر این درب خودرو را باز کرده و به راحتی پشت فرمان می نشینیم! اولین نکته ای که حس می کنید تفاوت نچندان زیاد فضای کابین با تندر 90 و شباهت صد در صدی با رنو ساندرو معمولی است که برای کسانی که قصد مهاجرت از تندر 90 به ساندرو یا از ساندرو به استپ وی دارند اندکی ناخوشایند به نظر می رسد. البته تفاوت جزئی داشبورد و تفاوت رودری ها نسبت به تندر90 های تولید شده در ایران قابل چشم پوشی نیست.

استپ وی، دورخیر رنو برای ماندن در ایران

به هر حال صندلی و آینه ها را به حالت مطلوب تنظیم کرده، کمربند ایمنی را بسته و استارت می زنیم!

عایق صوتی "ساندرو استپ وی" نسبتا قابل قبول است و صدای موتور در حالت درجا و صدای محیط بیرون وقتی شیشه ها بسته است بسیار کم به داخل نفوذ می کند.

نکته ای که در بدو رانندگی با ساندرو قابل توجه است نرم شدن محسوس کلاچ و کوتاه شدن میزان کورس دسته دنده است که این موارد به تسلط و کاهش خستگی راننده در شرایط مختلف رانندگی و کاهش افت دور موتور هنگام تعویض دنده کمک می کند.

شتاب گیری را در جاده های پر پیچ و خم طالقان آغاز می کنیم . کشش خودرو در مدل دنده دستی و در حالت کولر خاموش و 4 سرنشین قابل قبول است و با توجه به اشتراکات "استپ وی " و" تندر 90 " تفاوت چندانی در میزان شتابگیری آن حس نمی شود. همچنین همانند برادرش هنگام استفاده از کولر با افت توان خصوصا در سر بالایی ها مواجه هستیم.

استپ وی، دورخیر رنو برای ماندن در ایران

در مدل اتوماتیک نیز صرف نظر از شتاب کمتر، تعویض دنده ها نرم و بدون تکان انجام می شود. در حالت D تعویض دنده ها مقداری با کندی صورت می گرفت. اما در حالت تیپ ترونیک عملکرد قابل قبولی از خود نشان می داد. در مجموع می توان مدل اتومات را مناسب رانندگی شهری دانست ولی اگر قصد لذت بردن از رانندگی را داشته باشید مدل اتومات جوابگوی کار نخواهد بود.

سرِپیچ های جاده کمی اوضاع فرق کرده است. بر خلاف انتظار در "ساندرو استپ وی" با توجه به ارتفاع بلند ترش نسبت به ساندرو و تندر 90 دیگر خبری از احساس بی تعادلی وجود ندارد و بهبود صورت گرفته در سیستم تعلیق خودش را نشان می دهند. بنا بر این هندلینگ خودرو مناسب است.

استپ وی، دورخیر رنو برای ماندن در ایران

البته این تغییر موجب اندکی خشک تر شدن "استپ وی " نسبت به تندر 90 شده است که این مورد برای سرنشینان عقب ملموس تر است. اما خشکی آزار دهنده ای نیست و هنوز هم مانند تندر 90 نسبت به اکثر خودرو های دیگر تولید داخل نرمتر است.

ساندرو استپ وی آزمایش ترمز گیری را هم با موفقیت پشت سر می گذارد. رنو شتاب صفر تا صد استپ وی را در مدل دستی 10.5 و در مدل اتومات 11.5 اعلام کرده است اما متاسفانه با توجه به شرایط و زمان اندک تست، شرایط برای آزمایش و بررسی دقیق قدرت ترمز گیری و شتاب گیری وجود نداشت.

همچنین مصرف سوخت در نسخه ی دستی 6.7 لیتر و در نسخه ی اتوماتیک 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

فضای داخلی استپ وی که جای بحث ندارد و کاملا مشابه تندر 90 و ساندرو معمولی است، جای پا برای سرنشینان عقب علی رغم بیس هاچبک این خودرو کاملا قابل قبول است و 3 سرنشین با قد متوسط از لحاظ جای پا و فضای بالای سر مشکلی نخواهند داشت. اما همانند سابق صندلی های عقب کمی از مبلمان شهری راحت تر هستند!

همچنین فضای صندوق بار 320 لیتر است که اندازه قابل قبولی برای این کلاس به نظر می آید و با خواباندن صندلی های عقب این فضا به 1200 لیتر افزایش می یابد.

شانس استپ وی در مقابل رقبا

از رقبای فعلی ساندرو استپ وی می توان به خودروی H30 Cross  ایران خودرو و لیفان X50 کرمان موتور اشاره کرد که هر دوی آن ها از نظر امکانات رفاهی (آپشن ها) یک پله جلو تر از ساندرو استپ وی قرار می گیرند. اما از نظر کیفیت و دوام پلت فرم X90 در طی سالیان حضورش در کشورمان، خود را ثابت کرده است که از این حیث باید منتظر عملکرد بلند مدت رقبای نامبرده بود. رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک قرار است با قیمت  52 میلیون و 550 هزار و مدل دنده دستی با قیمت 46 میلیون تومان عرضه شود، مدل اتوماتیک از دو رقیب نام برده شده گران تر است و همانطور که گفته شد از کمبود امکانات رفاهی نیز رنج می برد. اما یقینا به لحاظ ویژگی های فنی اصیل از دو رقیب ذکر شده یک سر و گردن بالا تر خواهد بود. حال باید دید که برای مشتری ایرانی، اصالت، کیفیت و مشخصات فنی اهمیت دارد یا امکانات رفاهی و زرق و برق رقبا!

استپ وی، دورخیر رنو برای ماندن در ایران

بدون شک اگر فاصله قیمتی این خودرو با تندر 90 کمتر بود تبدیل به بهترین انتخاب در کلاس خودش می شد اما با توجه به برچسب قیمتی فعلی باید منتظر ماند و دید که سلیقه مردم ایران چطور است!

استپ وی، دورخیر رنو برای ماندن در ایران

استپ وی، دورخیر رنو برای ماندن در ایران

استپ وی، دورخیر رنو برای ماندن در ایران

استپ وی، دورخیر رنو برای ماندن در ایران

 

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

برچسب ها :

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • مهمان - منصور k

    گزارش

    سلام . در مورد اندرو استپ وی به مردم القا شده که یک اتومبیل نیم شاسی است بسیار بلند قامت تر از ساندرو معمولی است درحالیکه این افزایش ارتفاع به اندازه ای ناچیز است که بهیچوجه با تماشا کردن وحتی در کنار یکدیگر قرار دادن دو نوع خودرو محسوس نیست وای بظاهر تغییر ارتفاع آنقدر کم است که اگر به وسیله متر هم انجام گیرد بدست آوردن حدود ۲۰ میلیمتر کار آسانی نخواهد بود. بنابراین لطف کنید از تبلیغات های دور از واقعیت اجتناب نمایید. با تشکر از زحمات همه مهندسان و کارگران زحمتکش هموطن

  • مهمان - منصور k

    گزارش

    سلام .این همه تفاوت قیمت بین ساندرو واستپ وی با توجه به تغییرات بسیار جزیی وکم هزینه کاملا غیر منطقی ودوراز انصاف است

  • مهمان - homa

    گزارش

    تفاوت بینMt و At در چیست؟
    و آیا میشود لاستیک هارا عریص تر کرد ...منظورم اینستکه به خودرو آسیب نمی زند..
    با سپاس

  • مهمان - پارسا

    در پاسخ به: مهمان - homa گزارش

    درود تفاوت میان MT و AT در سیستم انتقال قدرت خلاصه می شود. در مدل MT خودرو به گیربکس دستی و در مدل AT خودرو به گیربکس اتوماتیک مجهز است.
    در خصوص تغییر در لاستیک ها نیز از آنجایی که سیستم تعلیق خودرو بر اساس لاستیک استاندارد خودرو طراحی شده بدیهی است تغییر در سایز لاستیک استهلاک را در خودرو افزایش و موجب کاهش عمر مفید قطعات بخصوص در قطعات سیستم تعلیق خواهد شد.

شما اکنون از مطلب: "

استپ وی، دورخیر رنو برای ماندن در ایران

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است