هر آنچه درخصوص صنعت خودرو در ايران گفته شد، توصيفات صنعتي است كه امروز ظرفيت توليد 2 ميليون دستگاه خودرو در سال را دارد و ميتواند 70 درصد قطعات خودرو را داخل كشور توليد کند، اين صنعت امروز داراي شبكه گسترده قطعهسازي در سطح كشور و شبكه فروش و خدمات پس از فروش گسترده است و با وجود مراكز طراحي، آزمون و خدمات مهندسي خودرو، يكي از قطبهاي اقتصادي كشور است.
تعيين چارچوبي كلي براي قراردادهاي مشاركت خودروسازان با طرفهاي خارجي از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نوعي يكپارچگي در نحوه حضور خودروسازان بزرگ در صنعت خودرو ايران را بهدنبال خواهد داش
با اوج گرفتن فشارهای بین المللی بر ایران، برای جلوگیری از فعالیتهای هسته ای و اعمال فشارهای بیشتر بر کشور، صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع استراتژیک کشور با دستور مستقیم رییس جمهور آمریکا با محدودیتهای بین المللی بیشتری همراه شد و تا قبل از این زمان ، در تولید خودرو در ردیف هجدهم در سال 2014 قرار داشت و کشورهای اروپایی مانند : آلمان ، فرانسه ، ایتالیا و یونان در نیمه نخست سال های دهه 2000 بزرگترین شرکای تجاری ایران بودند که سهم یک سوم صادرات و واردات ایران به این کشورها اختصاص داشت
با ارزیابی وضعیت فعلی بازار و صنعت خودرو، کارایی و بهره وری این صنعت را مورد نقد قرار داده و با توجه به هزینه های بالای این صنعت درخواست تعطیلی این صنعت را کرده بودند.
این روزها بازارخودرو با کم توجهی مشتریان دررکود بهسر میبرد؛ بهنحویکه بیم آن میرود با ادامه این روند زیرساختها و دستاوردهای عظیم این صنعت ملی، همچون صنعت نساجی به ورطه نابودی کشیده شود. اگرچه خودروسازي به لحاظ سرمایهای و دستاوردی فراتر از صنعت نساجي است، ولی آنچه اهمیت دارد، بیتفاوتی بخش اعظمی از جامعه کارشناسی و رسانهای و دولتمردان به عواقب بسیار مخرب نابودی این صنعت است.