طرح ساماندهی خودرو که چندی پیش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شد، بار دیگر اصلاح و نمایندگان بند مربوط به واردات خودرو را در آن تغییر دادند.
اگرچه دولت هنوز روی خوشی به بازگشایی دوباره واردات خودرو به کشور نشان نداده با این حال نمایندگان مجلس بهخصوص اعضای کمیسیون صنایع و معادن به دنبال مسیری برای لغو توقف ورود خودرو هستند. یکی از این مسیرها چندی است که از سوی خودروسازان پیش پای نمایندگان مجلس قرار گرفته است.
همزمان با مذاکرات برجامی ایران، اروپا و آمریکا در وین که احتمال لغو تحریمها را بالا برده، فضا برای حضور متفاوت خودروسازان خارجی به کشور در حال فراهم شدن است، تا جایی که بناست تولید و مونتاژ جایگزین واردات شود.
یک موضوع شاخص در جریان رفتوآمدهای اخیر خودروسازان و سیاستگذار صنعت خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس، واردات خودرو بوده است. شنیده شده است طرح سپردن تمام یا بخشی از واردات خودرو به خودروسازان از سوی مجلس در دست بررسی است تا بلکه تولیدکنندگان در ازای اجرای قیمت دستوری بتوانند از مسیر واردات تامین نقدینگی کنند.
در کنار خودروهای داخلی، وارداتیها نیز افت قیمت را تجربه کردند تا کل بازار خودرو متاثر از اتفاقات رخ داده در بازار ارز شود. طی هفتههای گذشته و همزمان با کاهش قیمت ارز، منحنی قیمت در بازار خودروی کشور نیز نزولی شد، تا جایی که خودروهای تولید داخل حداقل پنج میلیون تومان افت کردند
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، باتوجه به اینکه چهار سال از دپوی ۲۱۰۰ دستگاه خودرو در گمرکهای داخلی به دلیل مشکلات قضایی یا عدم ثبت سفارش می گذرد و چهار نوبت هم برای ترخیص ارائه شده اما همچنان در گمرکها باقیماندهاند، به نظر میرسد دیگر امیدی به ترخیص وجود ندارد؛ این در حالی است که صحبت از واگذاری ۱۵۰۰ دستگاه از این خودروهای متروکه به مناطق آزاد نیز در میان است.
مجلس شورای اسلامی روز گذشته در حین بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، در شرایطی تعرفه ۸۶ درصدی ورود خودرو به کشور را تصویب کرد که توقف واردات خودرو به چهارمین سال خود نزدیک میشود. با این حال، اقدام نمایندگان میتواند سیگنالی در راستای آزادسازی واردات خودرو در سال آینده باشد. در طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو؛ «واردات مشروط» پیشبینی شده است.
در حالی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی واردات خودروهای دستدوم خارجی از مناطق آزاد را تصویب کرد که حالا با توجه به رد کلیات بودجه توسط مجلس، این موضوع نیز فعلا مسکوت مانده است.
تعرفه واردات خودرو در کشورهای مختلف مثل تیغ دولبه عمل کرده است. کشورهایی که سیاستگذار صنعتی در آنها بهدنبال «تولد خودروسازان در کلاس جهانی» بوده، تعرفه واردات به سکوی جهش تولید تبدیل شد.
برخی مردم از واردات خودروهای خارجی دست دوم از کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر میدهند. فعالان بازار خودرو اما این خبر را تائید نمیکنند و معتقدند واردات خودروهای خارجی دست دوم امکانپذیر نیست.
بعد از مکاتبات صورت گرفته برای تعیین تکلیف خودروهای مانده در گمرک، طی جلسهای از سوی معاونت هماهنگی و نظارت اقتصادی معاون اول رئیسجمهور زمانی سه هفتهای تعیین شده تا دستگاههای ذیربط گزارش و راهکار خودرا برای تعیین تکلیف این خودروها اعلام کنند، خودروهای پرحاشیهای که در بین آنها از بنز تا پورشه و BMW دیده میشود که با وجود استاندارد یورو (۵) نتوانسته بودند مجوز استاندارد ایران را برای ترخیص دریافت کنند.
مصوبه جدید کمیسیون تلفیق مجلس خبر از ممنوعیت مجدد واردات خوردو در سال آینده را میدهد. با توجه به این مصوبه جدید تغییراتی در روند واردات به مناطق آزاد نیز ایجاد شده است.
با شروع فصل زمستان جنب و جوشی عجیب در بازار خودروهای وارداتی شکل گرفته، بهطوریکه این کسب و کار این روزها بهرغم هوای سرد، روزهای گرمی را سپری میکند.