Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

سرویس واردات



کارپرس
نرخ ارز در روزهای اخیر در شرایطی افزایش افسارگسیخته‌ای را تجربه کرد که بازار و صنعت خودرو نیز متاثر از صعود ارزی اخیر، دو مسیر متفاوت در پیش گرفت؛ به‌طوری‌که یکی با افزایش قیمت روبه‌رو شد و دیگری با افزایش زیان.


کارپرس
«نسخه دولتی» واردات خودرو چه سرانجامی خواهد داشت؟ آنچه مشخص است تجربه ناموفق واردات دو خودروی مورانو و پژو۴۰۷ توسط خودروسازان در اواخر دهه۸۰ نشان داد که تولیدکننده، واردکننده خوبی نیست. با این حال دولت باز هم واردات را به خودروسازان واگذار کرده است. «دنیای‌اقتصاد» پنج تهدید نسخه دولتی واردات خودرو را بررسی کرده است.


کارپرس
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد یکی از ابزارهای موثر به‌منظور جبران فاصله بین عرضه و تقاضا و کنترل بازار، واردات خودرو از کشورهای خارجی با اولویت عرضه خودرو برای عموم اقشار کشور است.


کارپرس
اخبار رسیده از وزارت صمت حاکی از آن است که با نزدیکی به روز استیضاح وزیر، مارپیچ واردات خودرو پیچیده‌تر از گذشته شده است.


کارپرس
آیین‌نامه واردات خودرو چهارم شهریورماه در حالی ابلاغ شد که بانک مرکزی با تعیین سقف ارزی یک میلیارد یورویی موافقت کرده بود. حال با توقف مذاکرات برجامی که لغو تحریم‌ها را تا حدودی ناممکن کرده، سیاستگذار با عقب‌نشینی از موضع خود، واردات خودرو از مسیر چین را پیشنهاد داده است. با باز شدن دروازه چین برای ورود خودرو به ایران، باید در انتظار رشد سهم چینی‌ها در بازار بود.


کارپرس
طبق اعلام وزارت صمت واردات خودرو به کشور طی چند هفته آینده کلید خواهد خورد. این درحالی‌است که گویا هنوز مشکل تامین ارز باقی است و واردکنندگان امکان فعالیت در این عرصه را با شرایط موجود ندارند. با این حال اخیرا جلسه‌ای با حضور واردکنندگان مطرح برگزار و با توجه به مشکلات تامین ارز از آنها خواسته شده است تا پایان پاییز نسبت به واردات تعداد محدودی خودرو اقدام کنند.


کارپرس
طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، حدود ۳۰۰کسب‌وکار برای دریافت مجوز واردات خودرو به کشور درخواست داده‌اند. این در حالی است که تنها دو شرکت در گزینش وزارت صمت پذیرفته شده‌اند.


کارپرس
در‌حالی‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید پروسه واردات خودرو در حال اجراست، به نظر می‌رسد به دلیل عدم احیای برجام و تردید بانک مرکزی بابت تامین ارز موردنیاز، واردات عملا به کما رفته است. در این اوضاع و احوال، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز ضمن نارضایتی از آیین‌نامه واردات خودرو از بازنگری در آن خبر داده‌‌اند.


کارپرس
مدت‌هاست موضوع تولید خودروهای اقتصادی در کشور، از طرف سیاستگذاران و مدیران خودرویی مطرح می‌شود و صحبت‌هایی هم از طراحی یک پلتفرم در میان است.


کارپرس
به نظر می‌رسد ورود خودروهای خارجی با تعلل دولت همراه است. هرچند برخی مقامات صنعتی و نمایندگان مجلس از واردات خودرو تا آذرماه سال جاری خبر داده‌اند، با این حال ظاهرا دولت عجله‌ای برای واردات ندارد. بخش اعظم این موضوع به بلاتکلیفی مذاکرات برجامی برمی‌گردد و نااطمینانی از این موضوع، دولت را بر آن داشته تا گام‌های با احتیاطی در این زمینه بردارد.


کارپرس
انتظار می‌رفت با آزادسازی واردات خودرو، رقابتی هرچند اندک در بازار شکل بگیرد اما مفاد آیین‌نامه ابلاغی، عملا خودروسازان را به سمت دوئلی وارداتی برده است. آنچه مشخص است مفاد آیین‌نامه ابلاغی به نوعی زمینه برای واردات توسط خودروسازان را فراهم کرده است و آنها از همین حالا رقابتی جدی را با یکدیگر در این حوزه آغاز کرده‌اند.


کارپرس
بیش از ۱۰روز از رونمایی آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد. این در شرایطی است که روزانه بر حلقه منتقدان دستورالعمل واردات اضافه می‌شود.


کارپرس
تعرفه خاکستری واردات خودرو، سرگردانی واردکننده و متقاضیان محصولات خارجی را رقم زده است.


کارپرس
آیین‌نامه واردات خودرو در حالی رونمایی شد که با توجه به شرایط مندرج در آن، به نظر می‌رسد پروسه‌ای پر پیچ و خم برای واردات برخی خودروها به‌ویژه بالای ۱۰هزار یورویی لحاظ شده است.


کارپرس
درحالی‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز آیین‌نامه واردات خودرو را رسانه‌ای نکرده، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بخشی از جزئیات آن را اعلام کرد.


کارپرس
طبق بندهای رونمایی‌شده از آیین‌نامه واردات خودرو، برای تخصیص ارز مربوط به واردات خودرو سقفی معادل یک میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.