Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

سرویس واردات



کارپرس
در حالی که قرار بود آیین‌نامه واردات خودرو نهایتا یک ماه پس از ابلاغ مصوبه مربوطه از سوی مجلس شورای اسلامی اعلام شود، دولت هنوز از این آیین‌نامه رونمایی نکرده است.


کارپرس
بخشی از پول‌های بلوکه‌شده کشور طی روزهای آینده به حساب ۶ بانک ایرانی در قطر واریز خواهد شد تا صرف خرید دارو، تجهیزات پزشکی و دیگر کالاهای غیر‌تحریمی شود. از همین رو این پرسش مطرح است که آیا از ارزهای آزاد‌شده، برای واردات خودرو نیز استفاده خواهد شد؟


کارپرس
سیاستگذار با واردات خودروهای صفر و کارکرده در شرایطی به دنبال تنظیم بازار خودرو است که در این راستا عنوان می‌شود یکی از اهداف ورود خودروهای خارجی صفر به کشور، طلبیدن حریف برای محصولات خودروسازان مونتاژی است.


کارپرس
سازمان ملی استاندارد در شرایطی به سرعت‌گیری واردات خودروهای صفر به کشور متهم است که حالا در ورود خودروهای خارجی دست دوم مماشات به خرج داده و از شرایط سخت‌گیرانه در ورود این نوع خودروها عقب‌نشینی کرده است.


کارپرس
دو سال از فرمان رئیس‌جمهور مبنی بر آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد. این در شرایطی است که ابلاغ آیین‌نامه واردات نیز یک‌سالگی خود را رد کرده است. حال در شرایطی که ۶ماه نیز از ثبت‌نام متقاضیان خودروی خارجی می‌گذرد، روز گذشته وزیر صمت به‌طور نمادین و در نمایشگاهی به نام «روایت خدمت، وعده، وفا» تعدادی از خودروهای ثبت‌نامی را تحویل مشتریان داد.


کارپرس
ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو در حالی یک‌سالگی خود را پشت سر گذاشت که هنوز خودرویی تحویل متقاضیان نشده و واردات نیز طبق برنامه‌ریزی سیاستگذار پیش نرفته است. حال دو سوال مطرح است، چرا واردات حرکت لاک‌پشتی دارد و سوال دوم اینکه ورود خارجی‌ها چه سرنوشتی خواهد داشت؟ آنچه مشخص است دولت و مجلس موافق واردات خودرو هستند.


کارپرس
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: تاکنون نزدیک به 5 هزار دستگاه خودرو وارد بنادر و گمرکات کشور شده است.


کارپرس
مهم‌ترین دلیل حرکت لاک‌پشتی واردات خودرو، تامین ارز است. حدود یک‌سال از ابلاغ آیین‌نامه ورود خارجی‌ها می‌گذرد. این در شرایطی است که هیچ خودرویی به ثبت‌نام کنندگان تحویل داده نشده است. حالا وزیر صمت تامین ارز را مشکل اصلی واردات عنوان می‌کند. به این ترتیب به نظر می‌رسد در تهیه آیین‌نامه کارکرده‌ها چالش عدم تامین ارز باید مدنظر قرار گیرد.


کارپرس
آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده احتمالا حاوی امتیازات و مشوق‌های ویژه برای خودروهای برقی است.


کارپرس
در روز چهارشنبه رئیس‌جمهور قانون واردات خودروهای کارکرده را برای اجرا به وزارت صمت ابلاغ کرد؛ در همین راستا، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به نقل از وزیر صمت اعلام کرد آیین‌نامه اجرایی واردات کارکرده‌ها تنظیم شده و به هیات وزیران رفته است.


کارپرس
آمارهای رسمی گمرک از ورود «تقریبا هیچ» خودرو به کشور حکایت دارد. طبق آمارهای اعلام‌شده در بازه زمانی ابتدای بهمن۱۴۰۱ تا انتهای خرداد سال جاری، با وجود تمام وعده‌های سیاستگذار مبنی بر ورود ۲۰۰هزار خودرو تا سه‌ماه نخست امسال، تنها ۲۸۰دستگاه وارد کشور شده است.


کارپرس
حرکت لاک‌پشتی واردات خودرو به کشور این سوال را مطرح کرده که چرا با وجود رفع تمام فیلترهای قانونی، ورود خارجی‌ها روند کندی دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان از سه مانعی نام برد که برخی وارد‌کنندگان نیز نسبت به آن اذعان دارند. تامین ارز واردات به دلیل محدودیت منابع ارزی یکی از موانع ورود خارجی‌ها عنوان می‌شود.


کارپرس
بر اساس مصوبه جدید دولت، تعرفه واردات خودروهای سواری تا ۱۷۱درصد افزایش یافت. این رشد تنها خودروهای بنزینی دارای حجم موتور بالا را دربرنمی‌گیرد، بلکه محصولات هیبریدی و حتی زیر ۱۵۰۰سی‌سی را هم شامل می‌شود.


کارپرس
خودروسازی واردات خودرو از سوی رئیس‌جمهور، ورود خارجی‌ها به کشور همچنان روندی کند و قطره‌چکانی دارد؛ موضوعی که ریشه در تامین ارز و صدور مجوز واردات برای این نوع از خودروها دارد


کارپرس
بیش از ۱۴ماه از دستور رئیس‌جمهور مبنی بر رفع موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو می‌گذرد. با این حال به نظر می‌رسد عرضه وارداتی‌ها به بازار، مسیری طولانی در پیش دارد. در این بین از تامین ارز و تایید استاندارد خارجی‌ها، به‌عنوان دو سرعت‌گیر ورود خودرو یاد می‌شود.


کارپرس
نشانه‌هایی وجود دارد که طبق آن می‌توان ادعا کرد برنامه تدارک واردات خودروی کارکرده روی دور تند افتاده و با توجه به اجماع نظر مجلس، دولت و دیگر نهادهای تصمیم‌گیر احتمالا در سال جاری بازار شاهد ورود خودروهای دست دوم خارجی خواهد بود. موضع مثبت مجمع تشخیص، لایحه دو فوریتی کارکرده‌ها، موافقت مجلس و تحرکات واردکنندگان در بازار ارز از جمله سیگنال‌های شتاب برای واردات است.