با اینکه عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان راهکاری میانه و معتدل برای کشف قیمت مطرح است، اما وزارت صمت اجرایی شدن آن را در مقطع فعلی به صلاح نمیداند و با صدور اطلاعیهای، دلایل مخالفت خود را با بورسی شدن خودرو اعلام کرده است.
با ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو از سوی مجلس شورای اسلامی، حالا این ابهام بزرگ به وجود آمده که قیمتگذاری خودرو چه تکلیفی دارد و مرجع تصمیمگیر در این ماجرا کیست؟
طبق هدفگذاری وزارت صمت، امسال تولید خودرو توسط دو خودروساز اصلی به یکمیلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید. این در حالی است که طبق آخرین آمار، خودروسازان تا پایان سال گذشته بالغ بر ۱۱۰هزار میلیارد تومان زیان انباشته به ثبت رساندهاند. حال پرسش اصلی این است که رشد تیراژ همراه با زیان چه توجیهی دارد؟
خودروسازان بزرگ کشور نخستین ماه۱۴۰۱ را با افت تولید به پایان رساندند؛ موضوعی که به نظر میرسد بیش از چالشهایی مانند کمبود نقدینگی و تامین قطعات، با ماجرای کاهش تولید محصولات ناقص در ارتباط است. بنابر آمارهای «کدال»، تولید سه خودروساز بزرگ با افت ۳۱درصدی روبهرو شده است. طبق وعده دولت قرار است امسال ۶/ ۱میلیون دستگاه خودرو تولید شود.
مرکز پژوهشهای مجلس طی گزارشی به مزایای اقتصادی اسقاط وسایل نقلیه فرسوده پرداخته است. آن طور که کارشناسان بازوی پژوهشی مجلس عنوان کردهاند توجه به اسقاط خودروهای فرسوده میتواند سالانه حدود ۵۷۵میلیون دلار صرفهجویی ارزی از محل کاهش مصرف سوخت ایجاد کند.
اگر تا دیروز خودروسازان تحتفشار نهادهای نظارتی و برخلاف میل باطنی اقدام به حذف برخی از محصولات خود از خطوط تولید میکردند، این رویه از سال گذشته تغییر کرده و کنار گذاشتن خودروها به امری خودخواسته تبدیل شده است.
با احتمال لغو تحریمها، مشارکتهای خارجی خودرو چگونه خواهد بود؟ آیا شاهد بازگشت بازیگران قدیمی صنعت خودرو خواهیم بود یا بازیگران جدیدی وارد عرصه تولید در کشور میشوند؟
حذف قرعهکشی در سالجاری با رشد قیمتی محصولات خودرویی محقق خواهد شد؟ با توجه به رشد تقاضای فزاینده در بازار و عدمتناسب آن با تولید و عرضه، با حذف قرعهکشی خودرو، چه روشی جایگزین فروش محصولات خودرویی خواهد شد؟ و دست آخر اینکه حذف قرعهکشی خودرو با چه تدبیر و برنامهریزی از سوی سیاستگذار وعده داده شده است؟
وزارت صمت در حالی برنامه تولید یکمیلیون و ۵۰۰هزار دستگاه خودرو را برای سالجاری ابلاغ کرده که تحقق این هدف، رشد ۵۰درصدی عرضه و حذف احتمالی التهاب بازار را به دنبال دارد، با این حال، ابهام بزرگ این طرح، مساله تقاضا و فروش است.
در حالی طبق فرمان هشت مادهای رئیسجمهور، سهام دولتی ایرانخودرو و سایپا باید حداکثر تا پایان شهریور امسال خصوصی شود که این واگذاری با سه معما روبهرو است. معمای اصلی این است که با واگذاری این سهام، آیا دولت از خودروسازی خواهد رفت یا نفوذ خود را هرچند کمرنگتر، اما همچنان حفظ خواهد کرد؟
بررسی صورتهای مالی شرکتهای خودروساز در دو ماه پایانی سال ۱۴۰۰ در حالی از افت تولید و افزایش عرضه خبر میدهد که این موضوع بیانگر رویکرد جدید سیاستگذار خودرو مبنی بر توقف تولید محصولات ناقص در خودروسازیهای کشور است.
عرضه خودرو از مسیر بورس کالا به طور رسمی کلید خورد. بررسی اطلاعات منتشر شده توسط خودروسازی سایپا در سایت کدال سازمان بورس نشان میدهد اواخر سال گذشته مراحل پذیرفته شدن خودروی شاهین در بورس کالا نهایی شده و قرار است بهزودی محصول نوبرانه سایپا از مسیر بورس کالا عرضه شود.
کمترین تعداد تولید خودروی ۱۴۰۰ در اسفندماه رقم خورد. بررسی اطلاعات مربوط به سه خودروساز بزرگ کشور در سامانه کدال از عدمتحقق وعدههای سیاستگذار مبنی بر رشد تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ حکایت دارد بهطوری که تولید محصولات سواری در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ با افت سهدرصدی روبهرو بوده است.
در حالی که طبق سند «تامین انرژی بخش حملونقل کشور در افق ۱۴۲۰» سهم سیانجی (گاز) در سبد سوخت خودروهای سبک کشور باید به بیش از ۵۳میلیون مترمکعب در روز برسد، آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان میدهد که خودروهای دوگانهسوز کاملا به حاشیه رفتهاند و تیراژی بسیار اندک دارند.