Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

سرویس تحلیل و گزارش



کارپرس
بازار خودرو هفته گذشته نیز به منوال چند ماه اخیر همچنان روند رکودی خود را ادامه داده است.


کارپرس
وزارت صمت در راستای کاهش ۱۵درصدی هزینه‌ تمام‌شده تولید خودرو در سال ۱۴۰۱، راهکار پنج‌گانه‌ای در این زمینه اعلام کرد.


کارپرس
به‌رغم تاکید قانون سامان‌دهی صنعت خودرو بر اسقاط خودرو توسط تولیدکنندگان، وزارت صمت و خودروسازان از طریق شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و هیات وزیران، در حال پیگیری طرحی جایگزین هستند.حالا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی برای تسریع فرآیند اسقاط خودرو پیشنهادهایی ارائه کرده است.


کارپرس
طرح اصلاح ساختار مالکیتی و مدیریتی صنعت خودرو در حالی رسما از تیر امسال کلید خورده که در برنامه اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خبری از واگذاری سهام دولتی خودروسازان نیست.


کارپرس
پروسه واگذاری سهام خودروسازان بزرگ کشور در حالی از اوایل هفته با اعلام فراخوانی از سوی ایران‌خودرو کلید خورد که با توجه به تجربه‌هایی مانند بانک پارسیان، بعید به نظر می‌رسد این‌بار نیز فروش سهام اجرایی شود.


کارپرس
فناوری محاسبات کوانتومی (QC) در چند سال اخیر شتاب فزاینده ای به خود گرفته و پیشرفت های اخیر در این فناوری مقرون به صرفه، آن را از مباحث نظری به سمت کاربردهای عملی سوق داده است.


کارپرس
خودروی اقتصادی مدت‌هاست به کلید‌واژه صنعت و بازار خودروی کشور تبدیل شده، به‌طوری که طبق اظهارات مسوولان صنعتی و خودروسازان قرار است سال آینده تولید این نوع از محصولات خودرویی آغاز شود.


کارپرس
آنچه از ظواهر امر پیداست، فرآیند واگذاری سهام دولت در خودروسازی به سرعت در حال انجام است؛ با این شرایط اما خریدار اصلی همچنان در ابهام قرار دارد.


کارپرس
وزیر صمت بر اتمام فرآیند ارزش‌گذاری دو خودروساز بزرگ کشور تاکید کرده است. پیش‌تر نیز طبق فرمان‌های هشت‌گانه رئیس‌جمهور، پایان شهریورماه امسال آخرین مهلت خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا اعلام شده بود.


کارپرس
گام نخست اصلاح قیمت‌گذاری خودرو با عرضه در بورس کالا برداشته شد. شورای عالی بورس و اوراق بهادار، در اقدامی عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت تصویب کرد.


کارپرس
در حالی که افکار عمومی و حتی خودروسازان در انتظار لغو تحریم و ازسرگیری همکاری با شرکت‌های بین‌المللی در صنعت خودرو هستند اما به نظر می‌رسد در سطح کلان و به‌خصوص در برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت جایگاه ویژه‌ای برای مشارکت‌های خارجی به‌خصوص با شرکای پیشین، دیده نشده است.


کارپرس
افزایش تولید ماهانه و فصلی خودرو در خردادماه کلید خورد. سه خودروساز بزرگ کشور در شرایطی با رشد ۱۱درصدی تولید در فصل بهار مواجه شدند که تولید ماهانه نیز رشد ۳۵درصدی به خود دیده است. با این حال اما خودروسازان ۱۸درصد از برنامه تولیدی وزارت صمت عقب مانده‌اند. آنچه مشخص است تولید محصولات ناقص در خودروسازی کشور همچنان ادامه دارد، حال آنکه شیب آن نزولی است.


کارپرس
روز گذشته در شرایطی استیضاح وزیر صمت در جلسه کمیسیون صنایع و معادن بررسی شد که چالش‌های خودرویی به‌عنوان دلیلی مهم دراستیضاح وی خوانده می‌شود. در همین حال برخی با یادآوری اینکه صنعت و بازار خودرو همواره پاشنه‌آشیل تمام دولت‌ها بوده است، این نکته را مورد تاکید قرار می‌دهند که برای حل مساله باید بین موضوعات سیاسی و سیاستی تفکیک قائل شد.


کارپرس
دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به آسیب‌شناسی وضعیت مالی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا پرداخت و پیشنهادهای اصلاحی نیز برای بهبود وضعیت جاری ارائه کرد.


کارپرس
روند تخلیه انبار خودروسازان در اردیبهشت ماه سرعت گرفت؛ موضوعی که با اقدام آنها مبنی بر تکمیل و تجاری‌سازی محصولات ناقص در ارتباط است. با این حال درباره آینده ناقص‌ها سه سناریو مطرح است که در بدبینانه‌ترین حالت و با توجه به برنامه تولید ۴/ ۱میلیون دستگاهی امسال صنعت خودرو، امکان دارد تعداد آنها از رکورد سال گذشته نیز عبور کند.


کارپرس
موتور تولید زیان در خودروسازی همچنان روشن است. صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور در سال۱۴۰۰ که به تازگی در سامانه کدال منتشر شده است از زیان ۹هزار و ۴۵۰میلیارد تومانی تولید حکایت دارد. این در شرایطی است که زیان انباشته نیز قله ۷۵هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را فتح کرده است.