وزارت صمت همچنان در مقابل عرضه تمام و کمال خودروهای داخلی در بورس کالا مقاومت میکند. این در حالی است که تجربه عرضه خودرو در بستر بورس بهویژه شاهین نشان داد که این شیوه میتواند روش مناسبی برای جایگزینی قیمتگذاری دستوری حداقل در کوتاهمدت باشد.
پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گزارش جدید خود که به مرداد امسال مربوط میشود، ضمن اعلام رشد تولید در صنعت خودرو، از تداوم کاهش موجودی انبار خودروسازان خبر داده است.
عضویت ایران در پیمان شانگهای این سوال را مطرح میکند که با توجه به عضویت ابرتولیدکنندگان خودرویی همچون هند و چین، آیا زنجیره خودروسازی کشور از این پیمان بهره خواهد برد؟ در پاسخ به این سوال برخی از دستاندرکاران صنعت خودرو پیوستن به شانگهای را برای خودروسازی کشور تهدید و برخی دیگر آن را فرصتی میخوانند برای ارتقای سطح تکنولوژی و رقابتپذیری زنجیره خودروی کشور.
مردادماه سال ۹۵ بود که لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طرف دولت به مجلس ارائه شد. این برنامه بر پایه دستیابی به رشد اقتصادی متوسط سالیانه ۹درصد در سال پایانی برنامه پیریزی شده بود
عرضه خودروی اقتصادی (از مسیر تولید و واردات) در بازار کشور در شرایطی این روزها به سوژهای داغ تبدیل شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت مانور زیادی روی آن میدهد که به نظر میرسد گزینه این وزارتخانه برای مدل تولید داخل، پلتفرم «رنو کوئید» است.
گذار از خودروهای سوخت فسیلی به مدلهای هیبریدی و برقی، پروژهای جهانی است که از سالها قبل آغاز شد و در حال حاضر با سرعت نسبتا بالایی پیش میرود و بنابراین صنعت خودروی ایران نیز چارهای جز پیوستن به این قافله ندارد.
بحث خروج دولت از خودروسازی این روزها باز هم داغ شده است؛ تا جایی که به اعتقاد برخی کارشناسان و فعالان این صنعت میتوان پلن B نیز برای اداره خصوصی ایرانخودرو و سایپا در نظر گرفت.
سه خودروساز بزرگ کشور توانستهاند تیراژ خود را در پنج ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالا ببرند اما در عین حال تولید ماهانه آنها به روند نزولی خود در مرداد نیز ادامه داده است.
بنابر آخرین آماری که سه خودروساز بزرگ کشور به بورس ارائه دادهاند، مجموع زیان انباشته آنها در پایان خرداد امسال به بالای ۷۷هزار و ۲۰۰میلیارد تومان رسیده است.
عرضه خودرو در بورس ۲۶ مرداد سال جاری کلید خورد تا بعد از کشوقوسهای فراوان به عنوان مسیری در جهت حل مشکلات خودروسازان و متقاضیان پیش گرفته شود. تجربه اول عرضه خودرو در بورس به طور کلی نتایج مثبتی دربرداشت.
برخی مدیران خودروسازی کشور و همچنین نمایندگان مجلس بازگشت خودروسازان فرانسوی را در پساتحریم، مشروط و حتی ممنوع اعلام کردهاند؛ اما همزمان با فضای مساعد مذاکرات برجامی، برخی اخبار از مذاکرات مقدماتی برای بازگشت دو خودروساز فرانسوی حکایت دارد. در این زمینه معاون حملونقل وزارت صمت اعلام کرد که شرکای پیشین برای حضور مجدد درخواستهایی داشتند.
بالاخره پس از فرازوفرودها، مخالفتها و درنهایت کشمکشهای زیاد، روز گذشته قفل عرضه خودرو در بورس کالا شکسته شد و در جریان معاملات روز گذشته خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی به فروش رسیدند.
طرح همکاری خودرویی ایران و روسیه با تحلیلهای متفاوتی روبهرو است. هرچند فعالان صنایع خودرو و قطعه طی دو ماه گذشته از توافق تولید خودرو مشترک یا صادرات قطعه سخن گفتند، اما طرف روسی تاکنون واکنشی به این اخبار نداشته است.
هر محصول تولیدی در شرکتهای خودروساز بهطور متوسط هزار و ۷۵۰ یورو ارزبری دارد که با در نظر گرفتن تولید یکمیلیون و ۴۰۰هزار دستگاه خودروی سواری در کشور طی سال جاری نزدیک به ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون یورو ارز در خودروسازی کشور مصرف خواهد شد. این در شرایطی است که برای واردات خودرو سقف یک میلیارد دلاری در نظر گرفته شده است.