جستجو در اخبار

اختصاصی / سلامِ سانگ یانگ به زیبایی؛

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

دوشنبه | ۱۳۹۵/۰۱/۲۳ - ۱۴:۱۳ | کد خبر: CP- ۱۴۹ | سرویس: تست و بررسی خودرو
کارپرسبابک چهارباشیان:
وقتی یه سری به کلاس تاریخ و بخش صنعت خودرو کره جنوبی بزنیم، نام سانگ یانگ موتور به عنوان قدیمی ترین خودرو ساز این کشور به وضوح به چشم می خورد. خودرو سازی که از سال ۲۰۱۱ شریک تجاری جدیدی با نام ماهیندرای را برگزیده تا شاید از کابوس خودرو های عجیب و غریب خود رهایی پیدا کرده و به دنیای خودرو های زیبا سلامی کند.

کارپرس / بابک چهارباشیان:  تیولی اولین فرزند عهد شراکت این دو کمپانی است. یک مینی کراس اور شهری که ۳ سال تحت تست های مداوم قرار گرفت تا در سال ۲۰۱۵ همزمان با کره جنوبی در کشورمان نیز رونمایی شود.

دوستش دارم …

تیولی ( Tivoli) بر گرفته از نام شهری در لازیو کشور ایتالیا است که اگر آنرا بر عکس بخوانید بصورت ( i lov it ) خوانده می شود. اولین خودرو پس از همکاری هند و کره ؛ خودرویی که سر انجام از دست طراح بد سلیقه انگلیسی، کن گرینلی نجات یافته و شکل شمایلی معقول تر بدل گشته است.  این خودرو برای نخستین بار در نوامبر سال 2014 میلادی در هیئت یک کانسپت ظاهر گشت که در آن هنگام پروژه X100 نام گرفته بود.

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس


تیولی یک خودرو Mini SUV  با ظاهری جوان پسند و اسپرتی است، کلاسی از خودرو که این روزها طرافدارانش  در جوامع مختلف مخصوصا ایران، روز به روز رو افزایش است. در کشور خودمان نیز با عرضه محصولاتی  نظیر رنو کپچر و رنو داستر پای این گونه خودرو ها به کشورمان باز شده و اقبال عمومی هم واردکنندگان را بیشتر به سمت این بازار سوق می دهد. خودروهایی جا دار تر از سدان های سایز متوسط، کمی قد و قواره دار و خوش استایل و از همه مهم تر اقتصادی. یک خانواده متوسط از یک وسیله نقلیه چه می خواهد؟


خداحافظ سانگ یانگ های بد ترکیب

اولین نکته ای که حتی قبل از شروع تست تیولی برایم خود نمایی می کرد، ظاهر آن بود. خودرو که تماما پوست اندازی کرده بود و قصد دارد  نام و نشان جدیدی برای این خودرو ساز قدیمی رقم زند.

تیولی با قد ۱ متر ۵۹ سانتی متر به هیچ وجه جز قد بلند های بازار محسوب نمی شود اما خب جزو بچه های جلو صف هم نیست و حتی ۳ سانتی متر از هم کلاسی خود، کپچر بلند قد تر است. برای بهتر نمایش دادن ابعاد این خودرو دست به دامن جدول مقایسه شدیم تا کمی ابعاد ساده تر در ذهنتان نقش ببندد .

خودرو

طول

عرض

ارتفاع

فاصله دو محور

وزن

رنو کپچر

4,122mm

1,778mm

1,567mm

2,606mm

1,089kg–1,213kg

سانگ یانگ تیوولی

4,195mm

1,795mm

1,590mm

2,600mm

1,300kg

رنو داستر

4,315mm

1,822mm

1,630mm

2,673mm

1,160kg

 

حالا وقت آن رسیده که دور تا دور خودرو را نگاهی انداخته و به نکات حایز اهمیت آن اشاره بکنیم. اولین نکته که جلب توجه می کند، رینگ های ۱۸ اینچی به همراه لاستیک هایی با فاق ۴۵ میلیمتر است. لاستیک هایی که فکریک سواری نرم و کم صدا را از فکر شما کاملا دور می کند و شما را در مقابل یک خودرو با روحیه اسپرتی قرار می دهد.

 

ویدئو نمای داخلی و داشبورد سانگ یانگ تیوولی

تماشا کنید:

لطفا پس از کیک روی آیکون پخش کمی تحمل کنید تا ویدئو بصورت کامل بارگیری شود

دانلود فیلم اچ دی


چراغ های جلو و عقب تیولی LED بوده و طراحی خاص آن، این خودرو را برای مخاطب جوان خود، جذاب تر می کند. خطوط کشیده و عمیق در سراسر بدنه خودرو، تیولی را به شدت عضلانی جلوه داده و حس یک خودرو با قابلیت های بالای رانندگی را برای شما تداعی می کند. لازم به توضیح است  در 71.4 درصد از سطح بدنه این خودرو از فولاد فوق مستحکم استفاده شده است.


همه چیز در دسترس شماست …

پس از کند و کاو فضای بیرونی، به داخل کابین تیولی پا گذاشته تا برخوردی از نوع نزدیک با آن داشته باشیم. فضای داخل کابین با توجه به زاویه های تند ستون ها، بسیار دلباز و جادار به نظر می آید. فضایی که برای خودرو هایی در این دسته بسیار حیاتی است. پشت فرمان D-Cut شکل تیولی نشسته و با سیستم هوشمند سوییچ خودرو را روشن می کنم.

 

ویدئو استارت و کیلومتر شمار سانگ یانگ تیوولی

تماشا کنید:

لطفا پس از کیک روی آیکون پخش کمی تحمل کنید تا ویدئو بصورت کامل بارگیری شود

دانلود فیلم اچ دی


نورپردازی داخل خودرو رنگ و لعاب جدیدی به آن داده و حس شیطنت را در شما بر می انگیزد. در ابتدا به سراغ سیستم  مالتی پلیر۷ اینچی تیولی می رویم. همان طور که در فیلم مشاهده می کنید کار کردن با آن بصورت غیر قابل باوری راحت و سیستم لمسی آن بخوبی و در حد خودرو های ۲۰۰ میلیون تومانی عکس العمل نشان می دهد. همان طور که در فیلم نیز مشخص است کار با این سیستم لمسی ۷ اینچی  بسیار راحت بوده و صدای آن نیز مورد قبول است.

 

ویدئو کار با سیستم مالتی پلیر و تهویه مطبوع سانگ یانگ تیوولی

تماشا کنید:

لطفا پس از کیک روی آیکون پخش کمی تحمل کنید تا ویدئو بصورت کامل بارگیری شود

دانلود فیلم اچ دی


بر صندلی راننده تکیه زده و امکانات را از دید راننده بررسی می کنیم. آمپرهای نشان دهنده سرعت و دور موتور که با نور LED قابل نمایش می شوند، ساده، شیک و کارآمد هستند که شما می توانید بر اساس حس و حال خود، رنگ آنرا تغییر دهید.

با بکارگیری دستاوردهای مهندسی ارگونومی، تمامی تجهیزات مورد نیاز به راحتی و با زیبایی کم نظیر در دسترس راننده و سرنشین های جلو قرار گرفته است. صندلی ها به خوبی راننده و سر نشین ها را در بر گرفته و شما را برای رانندگی های حتی پر تنش آمده می کند.

سیستم تهویه مطبوع دوگانه تیولی (آپشنال)  این امکان را به راننده و سر نشینان می دهد تا تنظیمات مختلفی را برای خود در نظر بگیرند.


امنیت و تکنولوژی

تیولی قطعا یک خودرو با تکنولوژی های عجیب و فراتر از انتظار نیست اما در کلاس قیمتی خود، بسیار کم نظیر است. تکنولوژی هایی از قبیل مانیتور ۷ اینچی لمسی، سیستم استارت بدون سوییچ ( Key less  )، کروز کنترل، سیستم شستشوی چراغ های جلو، سیستم ناوبری، آینه های تاشونده ی برقی به همراه گرم کن، دوربین و سنسورهای عقب و جلو ، سانروف، گرم کن و سرد کن صندلی، جشنواره ای است از آپشن های مختلف که برای بسیاری از مشتریان حتی سخت گیر نیز قانع کننده است.

این کوچولوی کره ای  برای امنیت نیز از فن آوری های مختلفی بهره می برد. از جمله آن می توان به ایربگ های ۷ گانه این خودرو اشاره کرد که در کلاس خود مثال زدنی است. این تعداد ایربگ در خودروهای SUV با سایز های بزرگتر مشاهده می شود.

اما سیستم های پیشگیرانه  از تصادف زیادی نیز در تیوولی استفاده شده تا حتی المقدور نیازی به استفاده از کیسه های هوای پر هزینه نباشد. برای مثال (electronic stability program( ESP یا همان  سیستم کنترل پایداری و یا سیستم TPMS  ( Tire-pressure monitoring system ) که با هشدار نسبت به وضعیت میزان فشار باد لاستیک ها، سواری مطمئن تری را برای شما مهیا می کند.


تیولی  مجهز به 5 کمربند باسیستم پیش کشنده و اتصال سه نقطه  به همراه سیستم ISoFix  نیز می باشد.

 ویدئو رانندگی در جاده حومه شهر با تیوولی سانگ یانگ

تماشا کنید:

لطفا پس از کیک روی آیکون پخش کمی تحمل کنید تا ویدئو بصورت کامل بارگیری شود

دانلود فیلم اچ دی

موتور و گیربکس

با توجه به تغییر رویکرد استفاده از خودرو هایی به ظاهر شاسی بلند، به مانند قبل نیازی به موتورهایی با سیلندرهای فراوان و حجم های فوق العاده وجود ندارد. این خودروها کاملا برای مصرف شهری طراحی شده و شما بیشتر از قدرت، به اقتصادی بودن آن نیاز دارید.

موتور تیوولی یک پیشرانه 4 سیلندر خطی است که با حجم ۱۶۰۰ سی سی و ضریب تراکم ۱ به ۱۰.۵ ،  با تولید 128 اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ در دقیقه  و 160 نیوتن متر گشتاور در ۴۶۰۰ دور در دقیقه به کمک سیستم انتقال نیروی 6 دنده تیپترونیک قدرت را به محور های جلو انتقال داده تا  حس  یک رانندگی آرام  را در هنگام رانندگی انتقال دهد.

سیستم انتقال نیروی این خودرو هم شامل یک گیربکس 6 سرعته دستی و یا یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک از شرکت AISIN ژاپن است. این خودرو ساز کره ای مدعی است که جعبه‌دنده‌های ساخت AISIN از سرعت و کارایی بهتری، به سبب بهره‌گیری از کلاچ دوبل، برخوردارند. تولید این خودرو از ژانویه سال 2015 میلادی در کشور کره آغاز گردید.



چابک اما گریزپای!

بعد از مرور اعداد و ارقام ارایه شده توسط کمپانی، زمان آن است که سر را از روی کاغذ برداشته و پشت رول، با واقعیت روبرو شویم. پس از تحویل خودرو از رامک خودرو ( نمایندگی این خودرو در کشور ایران ) و چک کردن باد لاستیک ها که در این خودرو به راحتی و توسط سیستم TPMS امکان پذیر است، راهی محل تست خودرو شدیم؛ شهر،  یک کلان شهر، تهرانِ همیشه بیدار...

 

در این تست به این سوال ها پاسخ خواهیم داد:


۱- این خودرو برای مصرف شهری مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال زمان نسبتا زیادی را با این خودرو در فضای شهری گذراندیم. دید خودرو کاملا برای یک ترافیک شهری مناسب است و با وجود دوربین و سنسور عقب، شما مشکلی در رانندگی شهری نخواهید داشت. در رانندگی های شهری شتاب خودرو نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. عدد ارایه شده توسط کمپانی برای نمونه گیربکس اتوماتیک، ۱۲ ثانیه است که در تست عملی، ما به عدد ۱۳.۶ ثانیه برای شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کردیم که عدد قابل قبولی برای یک خودرو ۱۳۰۰ کیلوگرمی با قدرتی معادل ۱۲۸ اسب بخار است.  تعویض  دنده ها  نیز در رانندگی شهری نرم و سریع است.

 

ویدئو تست صفر تا صد تیوولی سانگ یانگ

تماشا کنید:

لطفا پس از کیک روی آیکون پخش کمی تحمل کنید تا ویدئو بصورت کامل بارگیری شود

دانلود فیلم اچ دی


از دیگر نکات حایز اهمیت در انتخاب یک خودرو شهری مناسب استاندارهای مصرف سوخت و آلایندگی آن است. تیولی با کسب استاندار یورو ۶ و مصرف ترکیبی 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر، یک خودرو نسبتا سبز محسوب می شود.

 


نتیجه : بله این خودرو برای یک مصرف شهری مناسب است.

 

۲- تیولی برای یک خانواده ایرانی و در ایران مناسب است؟

خانواده های ایرانی متشکل است از یک همسر دو۲ کودک و وجود چند فامیل همسرجان در شهرستانهای مختلف که شما را مجبور به پیماش مسافت های نسبتا طولانی در جاده های پر فراز و نشیب ایران می کند.

تیولی ابعاد مناسبی برای سرنشینان یک خانواده با این مشخصات دارد. فضای پا برای سر نشینان جلو و عقب مناسب بوده و شما در یک سفر طولانی از مچاله شدن اعضا و جوارح بدنتان آزرده نخواهید شد.

اما سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون استرات و سیستم تعلیق عقب که اتصال چندگانه (MULTI LINK) و ترکیب آن ها با لاستیک های فاق ۴۵ میلیمتر، کمی با استاندارد های منحصر بفرد جاده های ایران مغایرت دارد. در طول این تست تنش های ناشی از خلل و فرج جاده به راحتی به راننده و سر نشینان منتقل می شد.

تیولی با وجود امکانات ایمنی از قبیل ۷ عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای)، سیستم ضد بلوکه ترمز ABS (چهار کاناله)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD ، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کمکی ترمز هیدرولیکی HBA، سیستم ضد لغزش خودرو در هنگام شتاب گیری ASR، سیستم فعال ضد واژگونی خودرو ARP، کمربند ایمنی مجهز به سیستم پیش کشنده و سه نقطه‌ای و چراغ‌های راهنمای هشداردهنده در هنگام ترمز اضطراری ESS اطمینان خوبی به شما و خانواده شما در سفر های شهری و بین شهری می دهد.

البته برخی آپشن ها همچون صندلی برقی، سرد کن صندلی، شیشه شور جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و نویگیشن از نسخه ی ارائه شده در ایران حذف شده که نوعی کج سلیقگی بشمار می رود و به نظر می رسد دلیل حذف این آپشن ها حفظ قیمت در بازه ی تعیین شده است.

از دیگر نکات نسبتا منفی که می شود بدان اشاره کرد فضای نسبتا کم بار صندوق عقب تیولی است. حجم صندوق بار این خودرو 423 لیتر است که کمی با آرمان های یک خاتواده ایرانی که برای ۳ روز مسافرت، ۴۷ دست لباس پلو خوری با خود به همراه دارند، مغایر است. لازم به توضیح است که حجم باک بنزین این کراس اوور کوچک شهری ۴۷ لیتر است.


نتیجه: تیولی برای یک خانواده نسبتا کم جمعیت ایرانی با محوریت حداکثر استفاده در شهر، گزینه ای عالی و برای مقاصد برون شهری مناسب است.

 

ویدئو تست لرزش و رانندگی در جاده خاکی سانگ یانگ تیوولی

تماشا کنید:

لطفا پس از کیک روی آیکون پخش کمی تحمل کنید تا ویدئو بصورت کامل بارگیری شود

دانلود فیلم اچ دی


۳- سواری کوچکترین عضو سانگ یانگ چطور است ؟

ظاهر این خودرو و ذات آن دو انتظار و توقع مختلف را برای راننده ایجاد می کنند. ذات آن یک خودرو کراس اوور شهری است پس شما توقع رانندگی آرام در فضای پر هیاهوی شهر را از آن دارید. اما ورود کمی بیش از حد صدای موتور به داخل خودرو و سیستم تعلیق خشک و کم انعطاف، این انتظار را کاملا مرتفع نمی کند.

اما ظاهر آن ماجراجو و جوان پسند است. مدرن و پر هیاهو. از همین رو تصمیم گرفتیم کمی سر به سر خودرو بگذاریم. دنده را در حالت تعویض دستی  قرار دادیم. هرچند این جعبه دنده و ارگونومی آن برای یک رانندگی اسپرت چنگی به دل نمی زند. تعویض دنده ها توسط یک شاسی کوچک سمت چپ دنده انجام می شود و خبری از پدال های شیفتر پشت فرمان نیست که به واقع لذت تعویض دستی دنده را از راننده می گیرد. سنگین کردن دنده نیز با احتیاط کامل انجام شده و امکان رانندگی با دور های بالای ۵۵۰۰ ( به غیر از زمان شتابگیری ) وجود ندارد.

از نکات منفی سواری این خودرو می توان به هندلینگ نامناسب آن هنگام انتقال وزن خودرو به سمت جلو اشاره کرد . خودرو در ترمزگیر های نسبتا شدید، بی تعادل رفتار کرده و در صورت فعال نبودن سیستم های کنترلی، هدایت آن کمی مشکل است. این مشکل در رانندگی جاده با ترافیک روان کاملا مشهود است.

 

ویدئو تست هندلینگ سانگ یانگ تیوولی

تماشا کنید:

لطفا پس از کیک روی آیکون پخش کمی تحمل کنید تا ویدئو بصورت کامل بارگیری شود

دانلود فیلم اچ دی


از موارد لذت بخش سواری تیولی می توان به تعیین عملکرد فرمان در سه حالت Comfort- Normal و اسپرت اشاره کرد که هدایت خودرو را شرایط مختلف راحتر می کند.

نتیجه گیری: شتابگیری مثبت و منفی ( ترمزگیری ) این خودرو مناسب بوده و تنها نکته منفی سواری نسبتا ناپایدار آن در رانندگی اسپرت است.


۴- ارزش خرید دارد ؟

بله . شک نکنید. با توجه به کیفیت ساخت تیوولی و سابقه خوب رامک خودرو در خدمات پس از فروش و از طرفی قیمت ارایه شده توسط کمپانی ( ۸۷ میلیون تومان ) و آپشن های فراوان موجود، این خودرو یکی از ارزنده ترین خودروهای بازار است. اختلاف قیمت شرکتی و بازار ( ۱۰۸ میلیون تومان ) به خوبی گواه همین مطلب است.

 

تصاویر:

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

با عضویت در کانال های کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی موبایل خود دریافت کنید.

 عضویت در کانال: تلگرام - اینستاگرام

برچسب ها :

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • مهمان - مسعود

    گزارش

    باتشکر از بررسی خوبتون
    میخواستم بپرسم این تیوولی که شمابررسی کردیدجزخودروهای تحویل سری اول رامک خودرو است؟چون درسری اول تهویه دستی بوده و یک سری آپشنها رانداشته!!مثل این نسخه فول شمادر بازارموجود هست؟

  • درود
    خیر، این نسخه دمو هست و از این نمونه در بازار ایران توزیع نشده است. در مدل ارائه شده در ایران برخی آپشن ها به منظور حفظ قیمت در بازه ی مد نظر حذف شده است.

  • مهمان - محمد

    گزارش

    تشکر از بررسی دقیق شما عزیزان

شما اکنون از مطلب: "

تست و بررسی فنی سانگ یانگ تیوولی + ویدئو و عکس

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است