معاون امور صنایع وزارت صنعتۀ معدن و تجارت (صمت) در حاشیه نشست اخیر کمیته خودرو اعلام کرد که مدیریت عرضه خودرو با هدف حذف بسترهای سوداگری مورد بررسی قرار گرفته و علاوه بر افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان، محدودیت هایی برای جلوگیری از حضور دلالان برای ثبت نام خرید خودرو در نظر گرفته شد.
این روزها بازار خودرو حال و روز خوشی ندارد. پیامد تعلل در تعیین قیمت مصوب خودروهای پرتیراژ، کاهش شدید عرضه، رشد دلالبازی و اعلام قیمتهای نجومی در بازار خودرو بوده است.
یک کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه خودروسازان با روش جدید قیمتگذاری خودرو وضعیت بهتری خواهند داشت، گفت: فروش خودرو با فرمول جدید بسیار بهتر از فروش با قیمتهای سال۹۷ است.
سال ۹۷ جاده پرپیچ و خم تحریمها، تولید را در شرکتهای خودروساز نزولی کرد. بهدنبال کاهش تیراژ که با عدمتامین قطعات داخلی و خارجی توجیه پیدا میکرد خودروسازی کشورمان با ضرر تولید و زیان انباشته بیسابقهای روبهرو شد.
رییس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل با اشاره به روند نزولی قیمتها در بازار خودرو بیان کرد: قیمت خودرو که طی دو هفته اخیر به شدت افزایشی شده بود، در روزهای پایانی هفته گذشته افت چشمگیری داشت به طوریکه پراید حدود ۲۰میلیون تومان ارزان شد.
به رغم اینکه رییس شورای رقابت در جلسه دو روز پیش ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود که قیمت خودروها روز بعد (یعنی سه شنبه ۲۳اردیبهشت ماه) اعلام میشود، اما با گذشت دو روز از این خبر همچنان قیمتهای جدید خودرو اعلام نشده است.
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مادامی که پای دلالان در میان باشد و سود به جیب آنها برود نمیتوان بازار خودرو را سامان داد آن چه که امروز لازمه کار است نظارت جدی دستگاههای نظارتی است.
نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که ورود جدی و برخورد با متخلفین در بازار خودرو حداقل کاری است که مجلس در روزهای پایانی می تواند انجام دهد و گام مثبتی در کارنامه مجلس دهم شود.
با وجود کاهش قیمت در بازار خودرو و تعیین تکلیف نرخ کارخانه محصولات خودروسازی کشور، خرید و فروش همچنان در رکود به سر میبرد بهطوریکه اگر تا دیروز بازار قفل بود، حالا دو قفله شده است. بنابر گفته فعالان بازار، قیمت خودروهای داخلی حداقل ۱۰ میلیون تومان ریزش طی هفته جاری داشته است، با این حال رکود خرید و فروش که در یکی دو هفته پایانی اسفند آغاز شد، همچنان ادامه دارد.
سرپرست وزارت صمت گفت: تا قبل از رسیدن به عید فطر حتما بازار بهتری در بخش خودرو خواهیم داشت و اقداماتی که در این زمینه انجام میشود اثرگذار خواهد بود و روش فروش فوقالعاده را در ایام عید فطر عملی میکنیم.
به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، با توجه به وضعیت تورمی کشور، مشکلات ناشی از تحریم و نقل و انتقالات مالی و مهمتر از همه، افزایش قیمت تمامی نهادههای تولید، اصلاح قیمتها نیز مشکل را از ریشه حل نخواهد کرد؛ چراکه قیمت گذاری دستوری به هر شکل، رانت خواهد داشت. خودروساز قیمت های مصوب را می پذیرد اما فشار را به زنجیره تامین خود وارد میکند؛ در نتیجه هیچکدام رشد و توسعه نخواهند داشت.
با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت نحوه فروش خودروهای داخلی، هم در کارخانه و هم در بازار دگرگون شد تا به واسطه آن، قیمتها آرام گرفته و دست مصرفکنندگان واقعی به محصولات خودروسازان برسد.
یک کارشناس خودرو گفت: شاید این روشهای جدید در کوتاه مدت موجب کاهش قیمت در بازار شود اما درکل روند مثبتی نخواهد داشت و به دلیل اینکه این اقدام موجب تضعیف صنعت خودرو و موجب افزایش قیمت آن خواهد بود.
شنیدهها حاکی از آن است که تعداد خودروهای ناقص مجددا افزایش یافته به طوریکه طبق آخرین آمار، ایران خودرو حدود ۳۵هزار خودروی تکمیل نشده در کف کارخانه دارد که در این راستا یکی از کارشناسان خودرو، تحریم و کرونا را دو عامل تاثیرگذار بر این موضوع عنوان کرد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی با انتقاد از فرمولهای جدید قیمتگذاری خودرو گفت: تا زمانی که قیمت نهادههای تولید و مواد اولیه آزاد باشد و از فرمول دستوری برای قیمت گذاری خودرو استفاده شود نتیجه ای نخواهیم گرفت چرا که این فرمول با درصد رشد نهادههای تولید همخوانی ندارد.