Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
بهتر است بدانیم!

گاردریل ها را بیشتر بشناسید

جمعه | ۱۳۹۷/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۵ | کد خبر: CP- ۵۷۸۴ | سرویس: دانستنیهای خودرویی
کارپرس:
حفاظها در طول راه برای محافظت وسیله نقلیه منحرف شده از برخورد با یک مانع صلب تر یا برای محافظت از پرت شدن به یک شیب عمیق مورد استفاده قرار می گیرند.
به گزارش کارپرس، هر جا استفاده از حفاظ ضروری باشد، باید در دورترین نقطه ممکن از (حداقل 8/0 متر از قلۀ شیب به طرف باند سواره رو به منظوراستحکام پایه حفاظ) لبه سواره رو نصب شوند تا امکان برخورد وسایل نقلیه با آنها به حداقل برسد. از دیدگاه مهندسان ترافیک نصب حفاظها موقعی ضروری است که مانعی غیر قابل جابه جایی یا تغییروضعیت وجود داشته باشد و وسایل نقلیه از برخورد با آن محافظت شود.
 
موارد بسیار زیادی از طراحی ویا نگهداری نامناسب حفاظها وجود دارند و تصادفات مرگبار با آنها نشان می دهد که فقط سپر کردن یک مانع هدف نیست و باید مواردی همچون طراحی، اجرای صحیح و نگهداری و تعمیر منظم و به موقع راتوسط یک سیستم نظارتی قوی مدنظر قرار داد و کنترل نمود.

با توجه به فضایی که پشت حفاظهای نیمه صلب و انعطاف پذیر باید وجود داشته باشد تا تغییر شکل نرده فلزی حفاظ پس از برخورد را پوشش دهد،چنانچه فضای کافی در کنارۀ راه موجود نباشد (مانند لبه جاده های کوهستانی ) استفاده از حفاظهای صلب (بتنی) اجباری است . در غیر این صورت طراح می تواندبا توجه به میزان فضای در اختیار و سایر پارامترهای طراحی،نوع حفاظ را از میان حفاظهای نیمه صلب وانعطاف پذیر (فلزی) انتخاب نماید.

 مشخصات حفاظهای کناری

بسته به رفتار حفاظ، به هنگام برخورد و میزان تغییر شکل آنها حفاظها به 3 ردۀ انعطاف پذیر،نیمه صلب و صلب تقسیم می شوند.

حداکثر تغییر شکلی که در این اشکال ذکر شده است نتایج به دست آمده ازNCHRP230  می باشد که حاصل از برخورد یک وسیله نقلیه 2 تن با زاویه برخورد °25 و سرعتkm/hr 100 می باشد . طراحان باید از مشخصات حفاظ های زیر با توجه به نوع آنها (انعطاف پذیر، نیمه صلب و صلب) برای انتخاب حفاظ مناسب استفاده نمایند.

حفاظهای انعطاف پذیر

الف: حفاظ 3 کابلی از 3 کابل فولادی بر روی یک پایه ضعیف تشکیل می شود و بسته به نوعی که انتخاب  میشود توانایی پوشش دهی به وسایل نقلیه 8/0 تا 2 تن را دارد. گونه با پایۀS  شکل 5/8×75 فلزی به طور کامل وسیله نقلیه کاروان kg1800 را دوباره جهت دهی می نماید.

 چنان چه از این نوع حفاظ در قوسها استفاده شود، طراحان باید امکان تغییر شکل جانبی بیشتری ازحالت عادی را در نظر بگیرند. به عنوان مرجع، حفاظ 3 کابلی با پایه هایS  شکل 5/8×5/7 فلزی و فواصل پایه های m9/4 برای شعاع قوسهای m135 به بالا قابل استفاده است.

 مزایای حفاظ کابلی:هزینۀ اولیه پایین، جهت دهی مؤثر به طیف نسبتاً گسترده ای از وسایل، نیروی کاهنده شتاب نسبتاً پایین و تدریجی و قابلیت عملکرد بالا در مناطق برف خیز یا ماسه ای به دلیل طراحی باز و عدم امکان تجمع برف یا ماسه روی آن است. از معایب قابل توجه این طرح می توان به لزوم تعویض طول زیادی از حفاظ پس از برخورد، فضای نسبتاً زیاد مورد نیاز پشت این حفاظ به علت تغییر شکل آن، کاربرد کم آن را قوس ها نام برد.

 برای برخوردهای با زوایای کم، خرابی معمولاً به تعداد پایه های کمی محدود می شود که بایدتعویض شوند . خرابی در کابل ها به ندرت اتفاق می افتد، مگر آن که تصادم بسیار شدید باشد. استفاده از مهارهای انتهایی برای این نوع حفاظ اجباری است، چرا که علاوه بر تأمین ایمنی کافی به هنگام برخورد وسایل نقلیه با ابتدا و انتهای آنها، اتصال کافی برای کابل ها به زمین برای تحمل نیروهای کششی نیز فراهم می آید.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

گاردریل ها را بیشتر بشناسید

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است