Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
بهتر است بدانیم!

با كمربند ايمني خودرو و معجزاتش آشنا شوید!

سه شنبه | ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ - ۲۲:۵۴ | کد خبر: CP- ۵۷۰۸ | سرویس: دانستنیهای خودرویی
کارپرس:
کمربندِ ایمنی یک وسیلهٔ ایمنیِ کنش‌گیر در وسایل نقلیه است. این وسیله به‌منظور حفظ ایمنی سرنشین خودرو در برابر جنبش‌های آسیب‌آور که ممکن است در اثر تصادف یا توقف ناگهانی بوجود آید، طراحی شده‌است.
به گزارش کارپرس، کمربند ایمنی به‌صورت تسمه‌ای متحرک به‌عنوان بخشی از سیستم ایمنی خودرو، نیم‌تنه بالای هر یک از سرنشینان را تحت مهار خود قرار می‌دهد، تا در صورت تصادف یا توقف ناگهانی خودرو، سرنشینان از صندلی جدا نشده و از برخورد آنان به شیشه جلو یا دیگر اجزای درونی خودرو یا پرتاب شدن آنها به خارج جلوگیری شود.

کمربند ایمنی در ابتدا به‌صورت دونقطه‌ای (مانند کمربند ایمنی در هواپیماهای مسافربری) در دهه چهل میلادی طراحی و توسط برخی شرکت‌های آمریکایی در خودروهای تولیدی کارگذاری شد. پس از آن در دهه پنجاه میلادی، کمربندهای دو نقطه‌ای طراحی شدند که برخلاف کمربندهای معمول آن زمان نه از روی لگن که به صورت اریب از روی سینه سرنشین خودرو رد می‌شد. اما این طرح نیز پس از آزمایش‌های اولیه به‌دلیل بالابودن خطر مصدومیت اعضای داخلی بدن، کنار گذاشته شد. سرانجام در سال ۱۹۵۸ با به‌کارگیری سه نقطه اتکا توسط یک مهندس سوئدی صنایع هواپیماسازی به‌نام نیلس بوهلین تحول بزرگی در طراحی و تولید کمربند ایمنی بوجود آمد.

کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای در یک خودرو

کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای طوری طراحی شده‌بود که با استفاده از یک دست بسته می‌شد. ویژگی این کمربند این است که به شکل V از روی لگن و قفسه سینه سرنشین رد می‌شود و در قفلی که در کنار صندلی تعبیه شده، قرار می‌گیرد. شرکت ولوو به‌عنوان ثبت‌کننده این اختراع، ضمن خارج ساختن انحصار تولید این وسیله به منظور ترویج و پیشبرد آن، از سال ۱۹۵۹ به عنوان نخستین شرکت خودروسازی، به‌کارگیری آن در اتومبیل‌های تولیدی خود آغاز کرد.

استفاده از کمربند ایمنی در ردیف جلو، تقریباً در تمامی کشورهای جهان و در هر دو ردیف جلو و عقب در اروپا اجباری است.

وظیفه کمربند ایمنی حفاظت از جان سرنشین یا سرنشینان خودرو در اثر بروز حادثه می‌باشد؛ ولیکن طبق گزارش‌های پلیس اثبات گردیده که این وسیله ممکن است موجب مرگ گردد و آن زمانی است که در اثر تصادف یا واژگونی خودرو قسمت (کام و زبانه) در هم گیر کرده و مانع از خلاصی راننده گردد. بعنوان مثال در نظر بگیرید خودرویی چپ کرده و راننده می‌خواهد خود را از قید کمربند ایمنی نجات بدهد ولیکن کام و زبانه قفل کمربند در اثر تنش ناشی از تصادف در هم گیر کردوباز نمی‌شود و عن‌قریب احتمال آتش‌سوزی خودرو محتمل می‌باشد. توسط یک مهندس طراح ایرانی بنام محمد احرامی وسیله‌ای بنام (جان نجات) (body save) اختراع و به ثبت رسیده است [نیازمند منبع]. این وسیله اونیورسال بوده و قابل نصب روی کمربند ایمنی کلیه خودروها می‌باشد. در اثر تصادفات منجر به قفل شدن کام و زبانه کمربند ایمنی، توسط راننده یا سرنشین گرفتار شده یا فرد سوم شخص با عملکردی ساده فرد درگیر خلاص و نجات پیدا می‌کند.

کمربند ایمنی یکی از ابزارهای اساسی در اتومبیل می باشد که حفظ جان افراد را بر عهده دارد. هستند بعضی از افرادی که به بستن کمربند ایمنی عادت ندارند و یا حتی آن را یک کار بچگانه می پندارند. باید در اینجا عرض کنیم که نبستن کمربند ایمنی بعضا خطرات جبران ناپذیری را به بار می آورد.

طبق آمارهای گرفته شده از تصادفات رانندگی و صدمات وارده چیزی در حدود ۳۷ درصد از مرگ و میرهای جاده ای، به خاطر نبستن کمربند ایمنی می باشد که اغلب آن جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال است که بستن کمربند ایمنی را یک کار بچگانه می پندارند. پس همیشه به یاد داشته باشید که بستن کمربند ایمنی مانند غذا برای انسان واجب و لازم است.

با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی خطرات ناشی از حوادث رانندگی را به حداقل برسانید. بستن کمربند ایمنی فقط برای فاصله دور و بین شهری نمی باشد بلکه در داخل شهر نیز باید از کمربند ایمنی استفاده شود. فرض بر این بگیرید که سرعت اتومبیل شما در داخل شهر به ۴۰ کیلومتر در ساعت برسد اگر در این سرعت شما کمربند ایمنی را نبندید با گرفتن ناگهانی ترمز خودرو، خود و دیگر سرنشینان خودرو به بدون کنترل به سمت جلو خواهید رفت که مطمئنن دچار حادثه ای می شوید.

یکی از فواید بستن کمربند ایمنی مانع پرتاب شدن افراد از داخل ماشین به بیرون است چون یکی از حوادثی که در نبستن کمربند ایمنی بوجود می اید پرتاب شدن افراد از داخل ماشین به بیرون است، که کمربند ایمنی، فرد را در داخل ماشین نگه می دارد.

به هیچ وجه کودکان را در صندلی جلو ننشانید چون نمی توان کمربند ایمنی را برای انها بست. در این هنگام کودکان را در صندلی عقب و تشک های مخصوص ایمنی و تا ۴ سالگی از صندلی کودک برای نشستن بچه در ماشین استفاده کنید. در هنگام سفر اگر کودکان همراه شما هستند مراقبت بیشتری را در این خصوص از خود نشان دهید.

بررسی سرعت خودرو  :

وقتي اتومبيلي با سرعت هشتاد کيلومتر در ساعت به مانعي برخورد مي‌کند:

در 2 صدم ثانيه: سپر در هم مي‌شکند. اتومبيل فشاري برابر سي برابر وزن خود را تحمل مي‌کند.
در 4 صدم ثانيه: راننده و سرنشينان هر کدام با فشاري برابر 2 تن به جلو پرتاب مي‌شوند.
در 5 صدم ثانيه: بدن راننده با همان نيروي 2 تني با فرمان اتومبيل برخورد مي‌کند.
در 7 صدم ثانيه: سرنشين جلوئي به داشبورد مي خورد
در 9 صدم ثانيه: سر سرنشينان به شيشه اتومبيل برخورد مي‌کند
در يک دهم ثانيه: سرنشينان عقب نيز به سرنشينان جلو مي‌پيوندند!

يادتان باشد که هنوز 90 درصد ثانيه اول باقي مانده....کمربند ايمني را ببنديد چه در جلو نشسته‌ايد و چه در عقب ماشين، چه در مسافت‌هاي کوتاه درون شهري، و چه در مسافرت‌هاي بلند جاده‌اي.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

با كمربند ايمني خودرو و معجزاتش آشنا شوید!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است