شاسی در خودروهای مختلف کاملاً متفاوت است. با پیشرفت روزافزون صنعت خودرو، روش ساخت و استحکام شاسی خودروها نیز بهسرعت پیشرفت میکند. ازآنجاییکه شاسی بندی یک خودرو تأثیر به سزایی در امنیت خودرو در هنگام تصادف دارد، یک خودرو با شاسی بندی قوی، میتواند بهمراتب از آسیبهای جدی سرنشینان در هنگام تصادف جلوگیری کند.
نحوه ساخت شاسی یک خودرو، ارتباط مستقیم با کاربری آن خودرو دارد. بهعنوانمثال خودروهایی که برای کاربری شهری ساخته میشوند، شاسی بندی محکمی ندارند. خودروهایی که غالباً جثه کوچکی دارند ازایندسته هستند. بهعنوانمثال خودرو پژو 206، پراید، میتسوبیشی میراژ، MVM110 و بسیاری دیگر، بهجای تمرکز بر استحکام بدنه، به دنبال کاهش مصرف سوخت و کوچکتر کردن جثه خودرو هستند. از طرفی خودروهایی که کاربری دوگانه (سفر بینشهری و داخل شهری) دارند، شاسی بندی نسبتاً محکمتری دارند. از این موارد میتوان به تندر90، کمری، سوناتا، اپتیما و غیره اشاره نمود. از طرفی خودروهایی که برای مصارف غیرشهری و بهنوعی خارج جادهای (Offroad) طراحی میشوند، شاسیهایی بسیار مستحکم و نسبتاً سنگین دارند که بتواند تابوتوان ضربات را داشته باشد.
در تصادفاتی که شاسیهای خودرو دچار آسیبدیدگی میشود، دارنده خودرو، بهاجبار میبایست ابتدا آن را تعمیر کند سپس از خودرو استفاده کند. به این عملیات، شاسی کشی گفته میشود. هرچند که در فرایند شاسی کشی، شاسی خودرو، ازنظر فیزیکی به وضعیت قبلی بازمیگردد، اما هیچگاه استحکام آن به میزان قبل از تصادف نخواهد بود.
اینگونه آسیب خودرو تأثیر به سزایی بر قیمت خودرو میگذارد، بهنحویکه قیمتگذاری خودروهای تصادفی عملاً غیرممکن است و میبایست بر اساس میزان تقاضای خریدار قیمت آن تعیین گردد.
البته این پایان کار نیست، خودروهایی که دارای شاسی خوردگی هستند، ایرادات بسیاری را در طول استفاده به وجود میآورند که یکی از آنها لاستیک سایی است و عملاً به دلیل بالا بردن هزینه نگهداری، خرید خودروهای دست دوم شاسی خورده را غیرمعقول میکند.
منبع: جام جم
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان