Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
بهتر است بدانیم!

هنگام رانندگی در سفر به این نکات توجه کنید

دوشنبه | ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ - ۱۰:۳۰ | کد خبر: CP- ۵۵۶۸ | سرویس: دانستنیهای خودرویی
کارپرس:
رانندگی در شهر و بیرون از شهر اساسا خیلی متفاوت است و نمی توان گفت کسی که سالهاست در شهر رانندگی کرده و تا بحال وارد جاده نشده است می تواند مسیر طولانی جاده های برون شهری را به راحتی طی کند.

کارپرس/ همه ما می دانیم که رانندگی در جاده تفاوت های بسیاری با رانندگی در شهر دارد به طور مثال در جاده های برون شهری دیگر از ترمز های پیاپی ترافیک چراغ قرمز تقاطع های متعدد و غیره خبری نیست.

هنگام رانندگی در جاده به علائم راهنمایی متفاوت تری نسبت به تابلوهای شهری برمی خوریم و چون رانندگی در شهر را بیشتر تجربه کرده ایم شاید برخی از آنهارا خیلی جدی نگیریم.

اما شیوه رانندگی در جاده های برون شهری آداب خاص خودش را دارد که رعایت نکردن آن ها موجب ایجاد موقعیت های خطرناک می شود.

معمولا در جاده های برون شهری میزان سرعت هنگام رانندگی تازمانی که به کیلومتر خودرو نگاه نکنیم مشخص نمی شود چرا که در جاده ها سرعت حرکت خودرو ها بالاست و سرعت حرکت را نمی توان با دیگر خودرو ها به صورت چشمی قیاس کرد.

اما چند اصل مهم که در هنگام رانندگی در آزاد راه ها باید به آن توجه کرد تا با مشکلی مواجه نشویم:

رعایت فاصله ایمن باخودروی جلو:

فرض کنید شما با سرعت صد کیلومتر در حال حرکت هستید، فرقی نمیکند فاصله شما با خودروی جلویی ده متر باشد و یا سی متر شما همچنان با همان سرعت صد کیلومتر در حال حرکت هستید اما رعایت فاصله ایمن در حرکت با سرعت بالا نکته ای بسیار مهم است.

قبل از سفر مسیر خود را روی نقشه مشخص کنید:

این که مسیر سفر خود را قبل از شروع سفر برسی کنیم نکته ای مهم است روی نقشه به مکان های مشخص شده از جمله پلیس راه ،پمپ بنزین ها ،مراکز امدادی شهر ها ،و استراحت گاه های میان جاده ای و غیره توجه کنیم. همچنین از اپلیکیشن های ناوبری جهت مسیر یابی استفاده کنید.

بودجه ی سفر خود را مشخص کنید:

سفرهای جاده ای می توانند پر هزینه باشند. از پول بنزین گرفته تا اقامتگاه های در مسیر و رستوران ها و غیره اگر اتومبیل شما نیز دچار نقص فنی شود که دیگر هیچ. بهتر است قبل از وارد شدن به جاده مقدار مبلغی که می خواهید در طول سفر هزینه کنید را مشخص کرده و با برنامه ریزی قبلی اقدام به خرج کردن آن کنید.

در طول سفر علائم راهنمایی را جدی بگیریم:

اگر زیاد سفر نمی کنید این طبیعی است که برخی از علائم راهنمایی بین جاده ای و همچنین قوانین  رانندگی بین شهری برایتان خیلی آشنا نباشد، متاسفانه در اکثر مواقع ما آئین نامه راهنمایی و رانندگی را فقط برای اخذ گواهینامه مطالعه می کنیم و به مرور زمان بسیاری از مطالب راهنمایی و قانونی آن را فراموش می کنیم در صورت احساس نیاز لطفا قبل از سفر نگاهی به آئین نامه بیا ندازید.

توجه به محیط اطراف:

ممکن است مواردی در هنگام رانندگی پیش بیاید که انتظار آن را نداشته باشیم از جمله ریزش کوه ،لغزندگی جاده، مسدود شدن راه به هر دلیلی، عبور حیوانات از عرض جاده و هر چیزی که باعث خلل در رانندگی نرمال شود در این حالت با حفظ خونسردی سرعت را کم کنید و فلاشر های خودروی خود را روشن کنید تا دیگر راننده گان نیز از موضوع مطلع شوند.

به علائم راهنمایی رانندگان دیگر توجه کنید:

این که در امر رانندگی به یکدیگر باید کمک کنیم سالهاست که برای ما غریب است اما باید توجه داشت که با توجه کردن به حریم دیگر رانندگان و رعایت شرایط رانندگی یکدیگر می توان سفری دلپذیر را به پایان رساند؛ توجه به راهنما یکی از مهمترین آنهاست چراغ راهنمای خودرو به این مفهوم نیست که خودرویی می خواهد مسیر رانندگی شمارا مختل کند این بدان معناست که از دیگر راننده گان برای رانندگی و انتخاب مسیر کمک و همیاری می خواهد و با روشن کردن چراغ راهنما مسیر خود را مشخص می کند پس کمک کنیم و البته اجازه دهیم  راننده گان دیگر مسیر مشخص شده خود را ادامه دهد، این عمل حس خوبی هم به آدم میدهد!


رعایت ایمنی در سبقت :
کی؟ کجا؟ در چه شرایطی؟ قبل از سبقت به این سه سوال دقت کنید، زمان مناسب برای سبقت دقیقا به میزان سرعت خودروی شما و خودروی جلویی شما بستگی دارد، پیدا کردن محل مناسب برای سبقت کار چندان دشواری نیست کافیست به کف جاده نیم نگاهیی بیاندازیم خط ممتد نشان دهنده این است که نباید از روی آن عبور کنیم و همچنین تابلوهای سبقت ممنوع نیز این اطلاعات را به ما میدهد ، همچنین در پیچ های تند در هوای مه آلود ،بارانی ،در جاده های لغزنده سبقت گرفتن ریسک بسیار بالایی دارد

آزار ندادن و ایجاد موقعیت های خطر ناک برای راننده گان دیگر:

یکی از آزار دهنده ترین عادات رانندگی، نزدیک شدن بیش از حد به خودروی جلویی برای وادار کردن او به افزایش سرعت است. مطمئن باشید که اینکار هیچگاه موجب زودتر رسیدن شما به مقصد نمی شود و در اکثر موارد به برخورد یا تصادف منجر می شود. هرگاه که برای فشار آوردن به راننده جلویی وسوسه شدید، به خاطر بیاورید که اگر تصادفی رخ دهد این شما هستید که مقصر هستید و باید جبران خسارت کنید.

رانندگی در شب:

از سالم بودن همه چراغ های خودرو مطمئن شوید.

در صورت مشاهده خودرو در مقابل خود با نور بالا حرکت نکنید.

رانندگی در شب فاصله قانونی با خودروی جلویی نسبت به رانندگی در روز بیشتر است رعایت کنید، همچنین سرعت ایمن در شب کمتر است دقت لازم را بجا بیاورید.

اگر احساس خواب آلودگی کردید تعلل نکنید در اولین مکان ممکن توقف کنید و خوب استراحت کنید.

همراه داشتن غذا و دارو:
در سفر های طولانی بهتر است از رستوران های بین راهی استفاده نکنیم و از مبدا مقداری غذا و دارو همراه داشته باشیم.

سفر با وسایل نقلیه عمومی:

اگر با اتوبوس سفر می کنید در تمامی طول سفر کمربند ایمنی خود را بسته نگه دارید و در صورت دیدن اعمال غیر قانونی توسط راننده با سامانه های مربوطه تماس بگیرید.

اگر قصد دارید به صورت گروهی سفر کنید:

راننده خودرویی که مسیر را به خوبی می شناسد جلوتر حرکت کند.

فاصله ایمنی را با سرعت های یکسان رعایت کنید.

برنامه طول مسیر را قبل از حرکت با هم هماهنگ کنید و هر بار که توقف می کنید دوباره مرور نمایید.

اگر نیاز به ارتباط تلفنی با خودرو های دیگر بود از همراهانتان بخواهید که این کار را انجام دهند و به هیچ وجه در هنگام رانندگی در جاده با تلفن همراه خود صحبت نکنید.

سفر های نوروزی نزدیک است با کمی دقت در رانندگی و حوصله می توان از تعطیلات نوروزی بیشتر لذت برد و با خاطره خوب سال جدید را آغاز کرد با رعایت اصول ایمنی و حفظ حریم همدیگر در هنگام رانندگی شرایط را برای خود و راننده گان دیگر آسان کنیم.

همه ما عادات رانندگی خاصی داریم اما یک قانون طلایی وجود دار:  به حقوق راننده های دیگر احترام بگذاریم.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

هنگام رانندگی در سفر به این نکات توجه کنید

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است