طبق گفته فیروزی، واردات خودرو توسط همه اشخاص حقیقی و حقوقی امکانپذیر است و سبدی از محصولات برقی، هیبریدی و اقتصادی را در بر میگیرد. بر اساس اظهارات این نماینده مجلس، خودروهای تمامبرقی و هیبریدی ابتدا به مناطق آزاد وارد میشوند، با این حال وی توضیح نداده شهروندان در دیگر مناطق کشور چه زمانی شاهد ورود این مدل خودروها خواهند بود. گفته میشود حقوق ورودی درنظرگرفتهشده برای خودروهای تمامبرقی و هیبریدی پنج درصد است، هرچند باید منتظر ابلاغ آییننامه ماند و دید آیا آنجا هم چنین عددی در نظر گرفته شده یا کمتر و بیشتر است.
اما بنا به گفته فیروزی، بخش دیگری از خودروهایی که وارد خواهند شد، به حملونقل عمومی مربوط میشوند. گویا قرار است از این خودروها در راستای پروژه اسقاط و جایگزنی فرسودهها (در ناوگان حملونقل عمومی) استفاده شود. به نظر میرسد این بخش علاوه بر محصولات سواری، خودروهای تجاری و عمومی را هم شامل میشود. اما بخش جذاب واردات خودرو به محصولات اقتصادی اختصاص دارد، هرچند البته جزئیات دقیقی از مدل و قیمت آنها در دست نیست.
بنابر گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس، دیگر خودروهایی که قرار است وارد کشور شوند، دارای میانگین قیمتی متوسط و پایین خواهند بود. بر این اساس، در بخش محصولات اقتصادی نیز خودروهایی با حجم موتور پایین و دارای استانداردهای زیستمحیطی وارد خواهند شد، خودروهایی که قیمتشان باید با قدرت خرید جمعیتِ متوسط جامعه همخوانی داشته باشد. فیروزی در نهایت این را هم گفت که آییننامه واردات خودرو هنوز نهایی نشده و از طرفی باید نظرات فعالان این حوزه نیز اخذ شود.
اما دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفتوگو با فارس، جزئیاتی از سقف قیمتی خودروهای وارداتی را اعلام کرد. طبق گفته علی جدی، خودروهای کمتر از ۱۰هزار دلار با حقوق و عوارض گمرکی زیر ۱۰درصد وارد میشوند، ضمن آنکه واردات خودرو تا سقف ۲۰هزار دلار مجاز است. وی همچنین با بیان اینکه تا سقف یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو در نظر گرفته شده، افزود: منبع دیگر، رمزارزهاست که البته فعلا برای این بخش رقم خاصی در نظر گرفته نشده است.
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان