اما همانطور که گفته شد تورم تولیدکننده در بخش تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیمه تریلر در بهار ۹۸ روند صعودی داشته است که این موضوع نشاندهنده آن است که هزینه تولید در این بخش به شدت افزایش یافته است. بر این اساس شاخص قیمت تولیدکننده وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر در فصل بهار سال جاری با ۲۱ درصد افزایش نسبت به شاخص فصل قبل به ۲/ ۴۸۷ رسیده است.
شاخص این بخش در فصل بهار امسال نسبت به شاخص این بخش در فصل بهار سال گذشته( تورم نقطه به نقطه) ۵/ ۸۴درصد افزایش یافته است. آنچه مشخص است دلیل افزایش تورم تولیدکننده وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر را باید در تداوم تحریمهایی دانست که از مرداد سال گذشته صنعت خودروی کشور را درگیر کرده است. در حال حاضر نیز تولید خودرو با توجه به سختتر شدن واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز در کنار خروج شرکای خارجی خودروسازی، با هزینههای زیادی صورت میگیرد.
البته وزارت صمت تلاش کرده با افزایش عمق داخلیسازی قطعات خطوط تولید خودروسازان را از قطعاتی که پیشتر وارد میشد بینیاز کند. از آنجا که این ایده هنوز به سرانجام نرسیده، در شرایط کنونی تاثیر مشخصی روی کاهش هزینههای تولید خودروسازان نداشته است. از طرف دیگر تعیین قیمت بهصورت دستوری و سرکوب قیمتی توسط سیاستگذار کلان بخش خودرو نیز سبب شده تا هزینههای مربوط به تولید با درآمد شرکتهای خودروساز همخوانی نداشته باشد. این مساله بر وضعیت نقدینگی و به دنبال آن شرایط تولید تاثیر منفی داشته است.
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان