روز گذشته شبکه اطلاعرسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، آمار جزئی از تولید خودرو از ابتدای سال تا ۲۴ تیرماه منتشر کرد. بر اساس این آمار دو شرکت بزرگ خودروساز کشور تا ۲۴ تیرماه سال ۹۹ با تولید بیش از ۲۸۲ هزار خودرو رشد ۱۸ درصدی نسبت به بازه زمانی سال گذشته داشتهاند. انتشار این آمار در شرایطی است که خودروسازان تا پایان خردادماه سال جاری در تولید خودرو رشد ۳۱ درصدی را تجربه کردند.
در حالی که انتظار میرفت منحنی قیمت در بازار خودرو تحتتاثیر عقبنشینی نرخ ارز، نزولی شود، اقدام شورای رقابت مبنی بر بازنگری قیمتها سبب شد این منحنی سر به صعود بگذارد.
بازار خودرو مصداق جمله «روز به روز دریغ از دیروز» شده است. خیلی از خریداران خودرو پشیمان هستند از اینکه چرا روز گذشته و روزهای قبل اقدام به خرید خودرو نکردند که اکنون مجبور باشند برای رسیدن به خودروهای حداقلی، میلیونها تومان بیشتر پرداخت کنند.
پس از سایپا قیمت جدید محصولات ایران خودرو هم اعلام شد
افزایش قیمت خودرو برای دومین بار در سالجاری بدون اعلام رسمی از سوی شورای رقابت، کلید خورد. هر چند در مرحله اول اعلام قیمتها که اردیبهشتماه اتفاق افتاد، شورای رقابت تنها به میزان درصد صعود قیمت محصولات خودروسازان اکتفا کرد، اما در مرحله دوم ترجیح داد که بیسروصدا و به دور از هر مصاحبه و جنجالی نسبت به ارائه مجوز افزایش قیمت اقدام کند.
مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای سبک کشور گفت: اکنون نرخ دریافت معاینه فنی خودروهای سبک در کشور ۳۷ هزار تومان است، اما با توجه شرایط و باری که به مراکز معاینه فنی خودرو ها تحمیل میشود قرار است در آینده بین ۱۰ تا ۲۰ درصد به این رقم اضافه شود.
طبق برنامه ریزی وزارت صنعت خودروسازان باید به صورت هفتگی گزارش فروش اموال مازاد خود را به این وزارتخانه ارائه کنند و در عین حال، منابع حاصل ازاین واگذاری ها نباید صرف هزینه های جاری شرکت های خودروساز شود.
درپی ابطال «آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک» درباره «تعیین سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه» از سوی شورای نگهبان یک کارشناس آلودگی هوا معتقد است که معاینه فنی میتواند ملاک خوبی برای تعیین سن اسقاط وسایل نقلیه باشد اما لازم است که سختگیری و نظارتهای شدیدی در این زمینه اعمال شود.
با ثبت اطلاعات تولید و فروش توسط تولیدکنندگان در سامانه جامع تجارت و استقرار سامانه توزیع سیستمی تایر سواری در کشور میتوان زنجیره تأمین این کالا از ابتدای تولید تا انتهای رسیدن به دست مصرفکننده نهایی را مورد نظارت قرار داد.
بررسی بازار خودروی پایتخت حاکی از تداوم رشد قیمتها است، قیمتهایی که در دسته خودروهای داخلی در مقایسه با ۱۰روز گذشته رشد یک تا ۱۴میلیون تومانی نشان میدهد و کارشناسان عامل اصلی نوسانات این روزهای قیمتها را بیثباتی نرخ ارز اعلام میکنند.
در حالی که گمان میرفت شورای رقابت اواخر مرداد یا اوایل شهریور نسبت به تغییر قیمت خودروهای داخلی اقدام کند، این اقدام را چند هفته زودتر و با صدور مجوز افزایش قیمت محصولات سایپا، کلید زد.
روند واگذاری اموال و املاک مازاد خودروسازی کشور همچنین ادامه دارد. در این زمینه وزارت صمت نیز پیگیر روند واگذاریهاست، بهطوریکه جمعه گذشته در جلسه کمیته خودرو گزارشی در این مورد به اعضای کمیته ارائه شده است.
با اعلام رئیس شورای رقابت، قیمت خودروهای جدید داخلی در کلینیک تجاری قیمت خودرو تعیین خواهد شد. نخستین جلسه این کلینیک هفته گذشته برگزار شد؛ اما نتوانست نظر مثبت فعالان صنعت خودرو و کارشناسان را جلب کند؛ زیرا ظاهرا شورای رقابت در این کلینیک نیز بهدنبال پیاده کردن سیاستهای دستوری و سرکوب قیمت است.
تاسیس شهرک خودرویی مشترک ایران و چین و تولید خودروهای برقی از مفاد اقتصادی پیشنهادی در قرارداد25 ساله ایران و چین است که احتمال اجرایی شدن آن با انعقاد این قرارداد مطرح است.
ماجرای پلتفرم در خودروسازی ایران این روزها وارد فاز جدیدی شده و گویا اهالی صنعت خودرو به جد به دنبال استفاده از پلتفرمهای خارجی برای تولید محصولات جدید هستند.