حکایت مشتریان منتظر و خودروهایی که به دست مصرفکننده نمیرسد حالا از خوان خودروسازان گذشته و به مرحله شمارهگذاری رسیده، خودروهایی که حالا تولید شدهاند اما به دلایل استانداردی در حوزه محیط زیست شمارهگذاری نمیشوند.
موضوع مالیاتستانی از نقلوانتقال خودرو این روزها بسیار داغ شده است. اخذ مالیات از نقلوانتقالات خودرو و مسکن در لایحه دریافت مالیات بر عایدی سرمایه ابتدا در دولت مورد توجه قرار گرفت. اما همچنان خبری از ارسال این لایحه دولت به مجلس نیست و آن طور که محمود علیزاده معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفته کلیات این لایحه در هیات دولت به تصویب رسیده و هماکنون مفاد آن در دولت در حال بررسی است.
با اعلام صورتهای مالی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد تیراژ آنها در چهار ماه ابتدایی امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اندکی افزایش یافته است.
درحالیکه تلاش نمایندگان در مجلس شورای اسلامی دوره قبل برای اجرای طرح ساماندهی خودرو فعلا به سرانجام نرسیده، حالا گویا مجلس جدید نیز میخواهد این آزموده را بیازماید. در نامهای که رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خطاب به سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته، خواستار تشکیل کمیته مشترک برای تهیه فوری طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو شده است.
تداوم تولید و افزایش تیراژ خودرو این روزها دغدغه بسیاری از نمایندگان مجلس و دولتیها شده است، این در شرایطی است که بهنظر میرسد برای هیچ نهاد و سازمانی بحران خودروهای فرسوده دغدغهای ایجاد نکرده است.
مصارف ارزی خودروسازان بزرگ کشور در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ کاهش یافت، موضوعی که دلایل آن را میتوان در «تحریم»، «داخلیسازی قطعات»، «افت تولید» و همچنین «کاهش تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی» جستوجو کرد.
شرکت خودروسازی رنو اعلام کرد که توانسته است با ساخت پلتفرم خودروی برقی سی ام اف-ایی وی در همکاری مشترک با نیسان متحد قدیمی خود، به دستاورد بزرگی در زمینه کاهش هزینهها دست یابد
در حالیکه تخصیص ارز نیمایی به قطعهسازان از اسفند سال گذشته متوقف شده بود، حالا خبر میرسد بانک مرکزی با اختصاص دوباره این ارز به فعالان صنعت قطعه موافقت کرده است.
افزایش دوباره قیمت در شرایطی هفته گذشته با مجوز شورای رقابت کلید خورد که روند صعودی قیمتها در کارخانه، توقع از خودروسازان را در نحوه تولید و توزیع خودرو بالا برده است. انتقاد از قیمتگذاری خودرو بدون در نظر گرفتن تورم و به دنبال آن افزایش قیمت نهادههای تولید همیشه از سوی خودروسازان مطرح بوده، این در شرایطی است که این انتقادها در نهایت منجر به دریافت مجوز افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان شده است.
وزارت علوم و ایران خودرو جهت توسعه محصولات فناورانه همکاری را در دستور کار دارند و این وزارتخانه برای بهرهگیری از ظرفیتهای نرمافزاری با سازمان حفاظت محیط زیست نیز طرحی را کلید می زند.
معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت توضیح داد:
با خارج شدن پژو ۴۰۵و پراید از خط تولید دو خودروساز بزرگ کشور که از محبوبیت بالایی نزد خانوارهای ایرانی برخوردار بودند، موضوع جایگزینی آنها بهویژه با خودروهایی که بتوان در همان بازه قیمتی آنها را تهیه کرد، بیش از پیش اهمیت یافته است. در این راستا تولید خودروی ارزان در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، اظهار داشت: تعرفه معاینه فنی خودروها به صورت سالانه یا چندسال یکبار اعلام میشود و این مساله مراکز معاینه فنی خودرو را دچار مشکل میکند.