در حالی که بسیاری از کارشناسان و فعالان خودروسازی، برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در حوزه تولید، صادرات و قیمت خودروهای داخلی را رویایی و غیرقابل تحقق می دانند، وزیر صمت بار دیگر بر برنامه ریزی اعلامی خود تاکید کرد.
آمار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان میدهد خودروهای دوگانهسوز همچنان روندی نزولی در تولید دارند، آن هم در شرایطی که گویا دولت به دنبال توسعه سوخت گاز در خودروها است.
افزایش رسمی قیمت خودروهای داخلی، تاثیر خود را در تیراژ آذرماه نشان داد. طبق اطلاعات سامانه کدال، ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در مجموع ۶۴۹ هزار ۷۹۵ دستگاه انواع محصول سواری در ۹ ماه امسال به تولید رساندهاند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۵/ ۳درصدی و نسبت به آبانماه نیز رشد ۴درصدی را تجربه کردهاند.
شورای رقابت با مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، رسما از قیمتگذاری خودرو کنار گذاشته شد. پیرو اطلاعیه مرکز ملی رقابت، دستورالعملهای تنظیم قیمت فعلا بر عهده وزارت «صمت» و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار خواهد بود.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک چهارم قیمت تمام شده خودرو هزینههای سربار است، گفت: تا زمانی که صنعت خودرو از انحصار بیرون نیاید، کیفیت آن بهبود پیدا نخواهد کرد و قیمت آن نیز سامان داده نمیشود.
این روزها حذف ارز ترجیحی (۴۲۰۰) به سوژهای داغ در محافل اقتصادی تبدیل شده و در حالی برخی کارشناسان و اقتصاددانان از اثرات تورمی آن صحبت به میان میآورند که برخی دیگر حذف ارز ترجیحی را ضروری و پایانی بر رانت و فساد هنگفت میدانند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: تاکنون بازخورد منفی از شورای نگهبان در مورد طرح واردات خودرو اعلام نشده و امیدواریم که به تایید برسد. احتمالا در چند روز آینده ما بتوانیم نظر شورای نگهبان را دریافت کنیم چراکه مهلت قانونی دارد.
چهارمین دوره نمایشگاه خودرو شهر آفتاب تهران بعد از ۳ سال غیبت به دلیل شیوع ویروس کرونا سرانجام از ۲۶ الی ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ در محل سایت نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.
انتقال قیمتگذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار و به نوعی حذف شورای رقابت از این قیمتگذاری در حالی مورد تاکید مسوولان وزارت صمت از جمله وزیر مربوطه قرار گرفت که موضع رسمی شورای رقابت حتی تاییدکننده حذف از قیمتگذاری خودرو نیست.
طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودروهای دوگانهسوز در کشور باز هم افت کرد، موضوعی که نشان میدهد دوگانهسوزها در حال رسیدن به خط پایان هستند.
انتظار میرفت با اوجگیری مشکلات نقدینگی و زیان تولید در خودروسازی، آزادسازی قیمت در دستور کار قرار گیرد؛ اما حالا وزیر امور اقتصادی و دارایی از نظام جدید قیمتگذاری دستوری از سوی دولت خبر میدهد. هدف از حذف احتمالی شورای رقابت، کاهش زیان تولید خودروساز است؛ حال آنکه در نظام جدید قیمتگذاری حذف سوداگری در بازار مغفول مانده است.