Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

مکزیک؛ هدف جدید خودروسازان چینی

شنبه | ۱۴۰۲/۱۰/۰۲ - ۰۹:۵۰ | کد خبر: CP- ۲۱۳۴۸ | سرویس: اخبار بین الملل
کارپرس:
سه شرکت بزرگ تولیدکننده خودروهای برقی چین در حال آماده‌سازی برای ساخت کارخانه‌هایی در جنوب مرز ایالات متحده هستند. این موج سرمایه‌گذاری‌ که می‌تواند به تولیدکنندگان چینی جای پای ارزشمندی در منطقه بدهد، مکزیک را در میانه‌ جنگ تجاری بین آمریکا و چین قرار می‌دهد.
به گزارش خودروپرس،براساس گزارشی از فایننشال‌تایمز، مقامات آمریکایی در جلسات با همتایان مکزیکی خود، نگرانی‌ها در مورد سرمایه‌گذاری چینی‌ها را ابراز کرده‌اند. مقامات مکزیکی نیز در مواجهه با این سرمایه‌گذاری‌ها احتیاط را ضروری می‌دانند، زیرا نگران نارضایتی احتمالی آمریکا هستند. مکزیک، هفتمین کشور بزرگ تولیدکننده خودرو در جهان، به دلیل اختلالات زنجیره‌ تامین جهانی ناشی از همه‌گیری کووید و جنگ تجاری آمریکا و چین، یکی از بهترین گزینه‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جایگزین محسوب می‌شود.
 
این کشور نیروی کار ارزان‌، زنجیره‌ تامین گسترده‌ خودرو و دسترسی به قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی را ارائه می‌دهد به گفته فرانسیسکو باتیستا، از اعضای شرکت خدمات حرفه‌ای EY آمریکای لاتین، که با چهار شرکت چینی تولیدکننده‌ خودروهای برقی برای تعیین محل تولید در مکزیک همکاری می‌کند، علاقه‌ شرکت‌های چینی به بازار مکزیک به طور چشمگیری افزایش یافته است.

ایالات متحده در رقابتی تنگاتنگ با چین برای برتری در تولید خودروهای برقی قرار دارد. برای پیشی گرفتن از چین، ایالات متحده از «قانون کاهش تورم» برای اعمال محدودیت‌های شدید بر واردات خودروهای برقی، باتری‌ها و سایر قطعات و منابع ساخته‌شده توسط شرکت‌های چینی استفاده کرده است.

دولت جو بایدن نگران است که تولیدکنندگان خودروهای چینی با ساخت کارخانه در مکزیک، بتوانند از تحریم‌های آمریکا فرار کنند و با تولید خودروهای پیشرفته‌تر و با قیمت‌های رقابتی‌تر، از رقبای جهانی پیشی بگیرند. اعضای ارشد کمیته‌ چین مجلس نمایندگان ایالات متحده در نامه‌ اخیر خود به رئیس‌جمهور بایدن، ابراز نگرانی کردند که شرکت‌های چینی از مکزیک به عنوان مسیر غیرقانونی برای ورود به بازار ایالات متحده استفاده کنند. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ خودروهای برقی و باتری‌های آنهاست. با توجه به مازاد ظرفیت در کارخانه‌های داخلی، تولیدکنندگان خودروهای چینی به طور فزاینده‌ای مدل‌های کم‌هزینه را به بازارهای جهانی صادر می‌کنند.

سه شرکت بزرگ خودروسازی چینی، ام‌جی، بی‌وای‌دی و چری، در حال برنامه‌ریزی برای ساخت کارخانه‌هایی در مکزیک هستند. ام‌جی قصد دارد کارخانه‌ای به ارزش ۱.۵ تا ۲میلیارد دلار در این کشور بسازد، درحالی‌که بی‌وای‌دی در حال بررسی سرمایه‌گذاری صدها میلیون دلاری برای ساخت کارخانه‌ای دیگر است.

ماه گذشته، بی‌‌وای‌دی با نمایندگان حداقل چهار ایالت مکزیک در مکزیکوسیتی دیدار کرد تا در مورد ساخت یک کارخانه‌ خودروی برقی مذاکره کند. فرماندار نوئو لئون نیز اعلام کرد که بی‌وای‌‌دی در حال بررسی ساخت کارخانه‌ای در این ایالت است. سهم بازار خودروسازان چینی در مکزیک در سال‌های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۶، سهم این خودروسازان از بازار مکزیک صفر بود، اما در سال ۲۰۲۳ به حدود یک‌پنجم رسیده است.

ایالات متحده اعلام کرده است که قصد ندارد سرمایه‌گذاری‌های چین در مکزیک را مسدود کند. با‌این‌حال، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اخیرا بر اهمیت اعمال صحیح قوانین تجارت، از جمله توافق اخیر آمریکا با مکزیک برای تقویت «غربالگری سرمایه‌گذاری خارجی» تاکید کرده است. وابستگی مکزیک به ایالات متحده بسیار زیاد است. بیش از دوسوم صادرات مکزیک به آمریکا انجام می‌شود و حدود ۳۷میلیون مکزیکی در آمریکا زندگی و کار می‌کنند و سالانه تقریبا ۶۰میلیارد دلار پول انتقال می‌دهند.

وزیر دارایی مکزیک در پاسخ به این سوال که آیا توافق «غربالگری سرمایه‌گذاری خارجی» می‌تواند به روابط تجاری مکزیک و چین آسیب بزند، صریح و صادقانه تاکید کرده است که روابط تجاری و مالی مکزیک با ایالات متحده بسیار مهم است، و اختصاص دادن وقت به کشورهایی غیر از ایالات متحده، اولویت بالایی برای مکزیک ندارد.

مکزیک در سال جاری بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا شد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، بر اهمیت یکپارچگی اقتصادی بیشتر در آمریکای شمالی، به‌ویژه در صنایع سبز، تاکید کرده است؛ «قانون کاهش تورم» آمریکا به دنبال سرعت بخشیدن به حضور خودروهای برقی در مکزیک است.

این طرح با ارائه اعتبار مالیاتی به خریداران انجام می‌شود. با‌این‌حال، این اعتبار، مشروط به ساخت برخی مدل‌ها در آمریکای شمالی و تهیه مواد و قطعات از کشورهایی است که با آمریکا توافق‌نامه‌های تجارت آزاد دارند. واردات قطعات از چین و سایر تامین‌کننده‌هایی که نگرانی‌های امنیتی درمورد آنها وجود دارد، در آمریکا ممنوع شده است. این موضوع بر موانع تجاری موجود آمریکا افزوده و باعث شده است که برخی برندهای چینی جدید، تمرکز خود را روی این بازار کاهش دهند.




منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

مکزیک؛ هدف جدید خودروسازان چینی

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است