امروز: چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 |
آخرین بروز رسانی: 30-4-1397 / 12:32:09

یکشنبه 93/06/02 | ساعت: 07:29 | کد خبر: 6021 | سرویس: ویژه کارپرس | ©
پست الکترونیک
چاپ

به زودی سال به نیمه می رسد،اما قیمت خودرو معادله حل نشده باقی مانده است.

به گزارش کار پرس، یک هفته بعد از اعلام کاهش 3 درصدی بهای 4 خودروی پرتیراژ کشور،هنوز هم صدای اعتراض مجلسی ها بلند است که اصرار دارند که قیمت خودرو باید کاهش یابد.شورای رقابت می گوید نظر ما همان است،یک کلام!  قیمت ها را بپذیرید.

رضا شیوا روی سخن اش فقط نمایندگان معترض به قیمت خودرو نیست،به رسانه ها هم گفته که بروید یک صنعت دیگرپیدا کنید و درباره اش خبرسازی کنید!

آن سوی این بحث چالش برانگیز،انجمن خودروسازان به عنوان سخنگوی خودروسازان قرار دارد.آنها هم برخواسته شان اصرار دارند؛معتقدند که وضعیت مالی شرکت های خودروساز با توجه به گرانی مواد اولیه و تحریم های ادامه دار،چندان مساعد نیست.باید زیرپروبال صنعت خودروسازی را گرفت،پس برخواسته شان که افزایش قیمت ها را باید پذیرفت،اصرار دارند.

حرف و نظر خودروسازان هم مشخص است البته به جز این خواسته،اخیرا نسبت به واردات خودرو نیز ابراز نگرانی می کنند.یک سوی دیگر این داستان چالشی هم دولت قرار دارد.کار به جایی رسید که حس روحاین رییس جمهور هم نسبت به قیمت خودرو واکنش نشان داد.

اوخرتیر ماه بود که محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت  از ناراحتی رییس جمهور درباره قیمت خودرو خبر داد بود اما سرانجام مجموعه تصمیمات اخذ شده درباره قیمت گذاری این کالا به این نتیجه منتج شد،که تنها 3 درصد از قیمت 4 خودروی پرتیراژ کم شود.کاهشی که اگرچه چندان محسوس نیست اما خودروسازان به همین هم راضی نیستند.

در میانه اختلاف نظرها برای تعیین قیمت خودرو،دولت بسته ضد رکود خود را راهی جامعه کارشناسی کشور کرده و طی فراخوانی اعلام کرد که به زودی قصد دارد پس از تصویب لایحه رفع موانع رکود اقدام به رکودزدایی در اقتصاد کشور کند.

تردیدی نیست که اولین گام در مسیر کاهش رکود کمک به عوامل رونق دهنده تولید است.بزرگترین مشکل تولیدکننده ها امروز منابع مالی است.خودروسازان هم ازاین وضعیت مستثنی نیستند.بسیاری از آنهابه دلیل ناتوانی در تامین منابع مالی شامل خرید مواد اولیه و دستمزد ظرفیت تولید خود را به زیر 50 درصد کاهش داده اند.

اگرچه رییس انجمن خودروسازان می گوید طی پنج ماه گذشته وضعیت روبه بهبود بوده اما واقعیت این است که بسیاری از صنایع تولید کننده خودرو کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید می کنند که نتیجه این وضعیت به زیان منجر خواهد شد.

زیان انباشته

احمد نعمت بخش، رئیس انجمن خودروسازان، می گوید نمی دانم این چه بحثی است که هر روز درموردش صحبت می کنند. در حالی که قیمت اغلب کالاهای تولید داخل نزدیک به 70 درصد گران شده شرکت های خودروسازی تنها 5.5 درصد قیمت کالاهای خود را افزایش داده اند،این درحالی است که 2 شرکت خودروسازی کشور تاکنون ضرر و زیان های بسیاری را متحمل شده اند و اگر این افزایش قیمت ناچیز نیز از میان برداشته شود و قیمت های نیز کاهش پیدا کند که البته از دیدگاه من چنین اتفاقی نیز نخواهد افتاد، شک نکنید که هر دو خودروساز به مرز تعطیلی خواهند رسید.

هشدار نعمت زاده جدی است؛بنا به روایتی 8 و براساس امار دیگری 6 هزار میلیارد تومان بعد از اعمال تحریم ها و طی سه سال اخیر این صنعت زیان دیده است.صنعتی که امروز به دلیل شرایط اقتصادی به شدت گرفتار رکود است.

نعمت بخش می گوید: چه چیزی ارزان شده که قیمت خودرو هم ارزان شود. باید کمی با منطق به همه مسائل نگاه کرد وقتی حتی قیمت لبنیات 70 درصد گران شده است و نانی که مردم بر سر سفره هایشان می برند نیز از این گرانی ها در امان نمانده است، اصرار بر کاهش قیمت خودرو بی معنی است.

به  دنبال صنعت دیگری برای خبر سازی

چه کسانی درخبرسازکردن چالش قیمت گذاری نفع می برند؟  پاسخ روشن است، دلال ها.وقتی بازار آشفته است و همه عوامل بازار در انتظاراعلام قیمت از سوی شورای رقابت هستند، بازار عرضه و تقاضا برای همیشه منتظر تصمیم های دولتی نمی ماند. بازار براساس فرمول از پیش تعیین شده عرضه و تقاضا کار می کند.

با این حال رضا شیوا رییس شورای رقابت معتقد است که این رسانه ها هستند که  برای صنعت خودرو خبرسازی می کنند. او گفته است از اصحاب رسانه تقاضا دارم دیگر پیگیر قیمت خودرو نباشند و صنعت دیگری را برای خبرسازی انتخاب کنند!

اظهارنظر رییس شورای رقابت  در حالی مطرح می شود که آنچه در رسانه ها مطرح شده، صرفا اطلاع رسانی به مردم است که در بین تصمیم های دوگانه و گاه چندگانه دولتی درباره قیمت کالاها و خدمات سرگردان هستند. علاوه برآن خودروساز هم در این میان بلاتکلیف است.

از یکسو به انچه شورای رقابت اعلام کرده معترض است و از سوی دیگر شرایط تولید ادامه وضعیت را دشوارتر کرده است. موضع محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور هم مشخص است.

او گفته که دیدگاه دولت برای کاهش قیمت مثبت است. نعمت بخش می گوید: جای تاسف دارد که آقای نوبخت با وجود اینکه دولت بسته خروج از رکود را مطرح کرده است، با این صحبت خود به نوعی در صنعت خودرو که طی 4 ماه گذشته 75 درصد افزایش تولید داشت، رکود ایجاد کرد. به گفته وی سال 76 شاخص کالای مصرفی، شاخص صنعت و شاخص قیمت خودرو 100 بوده،  در حالی که در پایان سال 92  شاخص کالای مصرفی 1339، شاخص صنعت  1330 و شاخص خودرو به 275 رسیده است.

داستان قیمت گذاری خودرو ظاهرا اکنون معادله چند مجهولی است. ظاهرا باید تا آخر سال انتظارادامه اختلاف نظرها را داشت.
https://www.carpress.ir/old/special-carpress/729-analysis-reporting/6021-عقب-نشینی-به-شیوه-شورای-رقابت.html


----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.
مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده ی کاربران می باشد و کار پرس نظرات حاوی تهمت، افترا یا الفاظ رکیک را منتشر نخواهد کرد.


کد امنیتی
تازه سازی