امروز: چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 |
آخرین بروز رسانی: 30-4-1397 / 12:32:09

شنبه 93/05/18 | ساعت: 07:06 | کد خبر: 5955 | سرویس: ویژه کارپرس | ©
پست الکترونیک
چاپ

فارغ از مشکلات سال های اخیر در صنعت خودرو که همه آن به تحریم ها ختم می شد، این صنعت با مشکلات دیگری نیز دست و پنجه نرم می کرد و تلاش می کرد در لا به لای این مشکلات راه حلی برای خود بیابد.

به گزارش کار پرس، از آنجاییکه حل این معضلات به تنهایی بر عهده یک نهاد نبود بنابراین دانشگاهها به بعنوان پایگاههای علمی و تخصصی وارد میدان شدند و تلاش کردند که با ارائه راه حل های اصولی و البته اقتصادی مشکلات پیش رو صنعت خودرو را بردارند یکی از این اقدامات طراحی پلتفرم بود که نخست در دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت کلید خورد و استادان و دانشگاهیان با برگزاری جلسات و تشکیل گروههای تخصصی سعی کردند به کمک صنعت خودرو بیایند.

سال 91بود که نخستین جلسه و تفاهم نامه میان دانشگاه علم و صنعت و خودروسازان نوشته شد و مقرر شد دانشگاهیان پلت فرم های جدید را طراحی و به خودروسازان ارائه دهند.
اما متاسفانه این طرح هم لا به لای طرح های دیگر به فراموشی سپرده شد و هیچ اقدامی جدی در خصوص آن انجام نشد تا حدود دو ماه پیش که مجدد تیم طراحی پلت فرم دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت دست به کار شد و دوباره اقدام به برگزاری جلسات تخصصی کرد.

در پاسخ به سوال برخی که شاید اطلاعات لازم در خصوص طراحی پلتفرم نداشته باشند باید گفت طراحی پلتفرم خودرو فرايندی است که به صورت گروهی و با حضور متخصصين مختلف با توانمنديها و زمينه‌های تخصصی متفاوت انجام می‌شود. زمينه‌های تخصصی مختلف مانند مهندسی خودرو، مهندسی مکانيک، مهندسی الکترونيک، مهندسی مواد، مهندسی شيمی، طراحی صنعتی و ... همه در طراحی يک خودروی با کيفيت نقش پر رنگ و مهمی را دارند.


اقدامات دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو

دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو در راستای انجام طرح کلان پلتفرم ملی خودرو، گروهی متشکل از اعضای هيات علمی دانشگاه، مشاوران ايرانی و خارجی، متخصصان صنعتی، دانشجويان دکتری، دانشجويان کارشناسی ارشد و دانشجويان کارشناسی را به وجود آورده است.

اين گروه ضمن انجام فعاليت های مختلف طراحی پلتفرم در قالب تيم های کوچکتر، با حضور در جلسات متعدد هفتگی زير نظر مدير پروژه دکتر شجاعی فرد، مسير پروژه را مطابق با اهداف و استراتژی‌های تعريف شده توسط شورای عالی علوم تحقيقات و فناوری و کميته راهبری طرح کلان پلتفرم ملی، پايش کرده و فعاليت های انجام شده توسط هر يک از تيم ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

 تيم طراحی پلتفرم ملی در دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو در حال حاضر متشکل از 65 نفر است  و  اين در حالي است که سه دانشگاه ديگر (دانشگاه امير کبير، دانشگاه خواجه نصير و دانشگاه تهران) نيز با اين پروژه همکاری دارند و هر يک از اين دانشگاه ها نيز تيم مربوط به خود را دارند. البته در مرحله تامين قطعات، نفرات معرفی شده از طرف مجموعه‌های بزرگ صنعتی نيز به تيم پروژه متصل خواهند شد.


طراحی پلتفرم کلاس B

پروژه طراحی پلتفرم ملی خودرو در کلاس B با هدف بومی سازی طراحی پلتفرم خودرو در ايران و در راستای ارتقای ارتباط دانشگاه و صنعت خودرو کشور به کنسرسيوم دانشگاهی با محوريت دانشگاه علم و صنعت ايران ابلاغ و در حال انجام است.

پلتفرم خودرو عملا بخش اصلی يک خودرو را شامل می شود که دارای اين قابليت است که چند مدل مختلف بدنه و تزيينات داخلی مناسب روی آن سوار شود و به صورت مدل های مختلف خودرو به بازار معرفی شود. يک پلتفرم خوب دارای قابليت های زير است:

  - ساختار خوبی برای محافظت کلی خودرو طبق استانداردهای ايمنی ايجاد می‌کند.

  - قابليت کنترل‌پذيری و فرمان‌پذيری خوبی به خودرو می‌دهد.

  - مصرف سوخت مناسب و در حد استانداردهای تعيين‌شده برای حالتهای مختلف دربرخواهد داشت.

  - قابليت نصب و دسترسی‌های مناسب برای طراحی‌های مختلف بدنه و صندلی خواهد داشت.

  - قابليت توليد مناسب خواهد داشت.

اين پروژه ی کلان برای اولين بار در کشور در اين سطح گسترده طراحی و اجرا می شود. برای اجرای چنين طرحی بکارگيری همه پتانسيل های داخلی و خارجی مد نظر قرار خواهد گرفت.
دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران با پشتوانه سالها تحقيق در موضوعات متنوع صنعت خودرو جهان و با شناخت خوبی که از صنعت خودرو داخلی دارد عهده دار رهبری اين پروژه است.

اين پروژه نيازمند دانش چند حوزه ای در اغلب زمينه های مهندسی از جمله مهندسی مکانيک، مهندسی برق، مهندسی مواد و مهندسی شيمی است و فرصتی مغتنم برای دانشجويان اين رشته ها خواهد بود تا با فعال شدن در اين پروژه ضمن مشارکت در اين طرح بزرگ ملی، زمينه شغل آينده خود را نيز تضمين می کند.

محمد حسن شجاعی فرد ، عضو هيأت علمی دانشگاه علم و صنعت ايران و رئيس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران مسووليت راهبري اين پروژه کلان ملی را بعهده دارند.

https://www.carpress.ir/old/special-carpress/729-analysis-reporting/5955-رفع-مشکل-طراحی-پلت-فرم-با-کمک-دانشگاهیان.html


----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.
مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده ی کاربران می باشد و کار پرس نظرات حاوی تهمت، افترا یا الفاظ رکیک را منتشر نخواهد کرد.


کد امنیتی
تازه سازی