امروز: پنج شنبه 27 ارديبهشت 1403 |
آخرین بروز رسانی: 30-4-1397 / 12:32:09

چهارشنبه 93/05/01 | ساعت: 10:56 | کد خبر: 5877 | سرویس: ویژه کارپرس | ©
پست الکترونیک
چاپ

میان دعوای شورای رقابت و مجلس مساله ای که از چشم مسئولان کمی دور مانده است بحثی است که چندی پیش از سوی معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مطرح شد و آن آن هم گذاشتن شرط و شروط برای واردات خودروهای خارجی توسط واردکنندگان بود.

به گزارش کار پرس، محمد حیدری گفته بود: تمامی واردکنندگان خودرو موظف هستند به تناسب میزان مصرف بنزین خودرو وارداتی، خودرو فرسوده اسقاط کنند.

زمانیکه این خبر منتشر شد همزمان با اعلام قیمت های خودرو بود و کسی خیلی به این خبر اهمیت نداد به جز فعالان این حوزه که تصور می کردند اوضاع واردات خودرو رو به بهبود است و دیگر نه خبری از تحریم و مشکلات مبادله ارز و پول است و نه مشکلات داخلی.

اعلام این خبر به مانند آب سردی بر روی سر وارد کنندگان بود چون تا پیش از این روال اینگونه بود که وارد کنندگان مبلغی را حدود 10 میلیون تومان برای اسقاط 4 خودرو طبق تبصره 13 ستاد سوخت به حساب ستاد پرداخت می کردند و کسی هم از این بابت مشکلی نداشت اما با تصمیمات جدید اعلام شده که واردکنندگان خودرو خود باید اقدام به اسقاط خودرو بکنند.

این مساله مشکلات زیادی را برای وارد کنندگان به همراه داشته است از یک سو مبلغ مورد نظر افزایش یافته چیزی حدود 3 تا 3 و نیم میلیون تومان برای هر خودور و از سوی دیگر وارد کنندگان باید تقاضا دهند و در نوبت بمانند تا خودروهای اسقاطی به آنان تعلق بگیرد.


مشکل روی مشکل

یک وارد کننده خودرو می گوید: در گذشته واردکنندگان به جای ارائه برگه اسقاط، هزینه مربوطه را به حساب ستاد تبصره 13 واریز می‌کردند اما در یک ماه اخیر رویه گذشته اصلاح شده و واردکنندگان به جای ارائه هزینه نقدی مربوطه باید برگه اسقاط خودرو را ارائه کنند.

سیاوش طاهری با اشاره به اینکه به یک باره تقاضای زیادی برای خرید برگه اسقاط خودرو ایجاد شده است ، می افزاید: این در حالی‌ است که تعداد خودروهای اسقاطی در کشور به این تعداد نیست.

وی ادامه می دهد: به عنوان مثال یک واردکننده خودرو برای واردات 300 دستگاه خودرو ثبت نام کرده اما تاکنون تنها موفق به خرید 20 برگه اسقاط خودرو شده است.

وی با بیان این‌که در این شرایط واردکنندگان مجبور به انتظار برای تهیه برگه اسقاط خودرو به تعداد لازم هستند، می گوید: این موضوع فعالیت‌های اجرایی مربوط به واردات خودرو را کند کرده است.

این واردکننده خودرو خاطرنشان کرد: راه‌ حل این مشکل این است که یا با اصلاح قانون واردکنندگان موظف به اسقاط تعداد خودروهای کمتری به ازای واردات شوند یا آن‌که مانند گذشته به جای دریافت برگه اسقاط خودرو، هزینه نقدی آن‌ را از واردکنندگان دریافت کنند.


علت تصمیم چه بود؟


سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با توجه به حجم واردات خودرو به کشور تاکید می کند: فرصت مناسبی به تمامی وارد کنندگان خودرو داده شده است تا خود را برای اعمال قانون آماده کنند.

محمد حیدری پاشاکی با اشاره به ورود خودروهای وارداتی و تناسب آن با اسقاط خودروهای فرسوده می گوید: تمام تلاش و وظیفه این معاونت خروج خودروهای فرسوده و کمک به نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور است و معیار تعداد اسقاط خودرو فرسوده ،میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی است.

وی با اشاره به ۹۴۰ هزار خودرو سواری و وانت فرسوده در کشور می افزاید: میزان مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای فرسوده از مهمترین عوامل آلودگی هوا ، گاه تا چند برابر یک خودروی معمولی است و باید اجرای این قانون سرعت گیرد.

حیدری با اشاره به تصویب هیئت وزران می گوید: همه وارد کنندگان موظف به اجرای این قانون هستند و این قانون تحت نظارت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اجرایی خواهد شد.

حیدری با اشاره به یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو فرسوده اسقاط شده می گوید: پیش بینی می شود با اجرای این طرح ، سرعت اسقاط خودروهای فرسوده به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

از سوی دیگر مدیر کنسرسیوم اسقاط خودروهای فرسوده در این خصوص می گوید: در طرح جدید اسقاط خودروهای فرسوده طبق توافقی که بین واردکنندگان خودرو و مراکز اسقاط خودروهای فرسوده انجام شده صاحبان خودروهای فرسوده می‌توانند با دریافت 2 میلیون و 950 هزار تومان نسبت به اسقاط خودروی خود اقدام کنند.

 مسعود رهبر با بیان اینکه مبلغ کمک بلاغوض در قبال تحویل خودروی فرسوده تاکنون 2 میلیون و 800 هزار تومان بوده است،‌می افزاید: صاحبان خودروهای فرسوده می‌توانند از روز یکشنبه هفته آینده نسبت به تحویل خودروی خود به مراکز اسقاط اقدام کنند و در زمان تحویل خودرو نیز مبلغ کمک بلاعوض را دریافت کنند.

به گفته وی طرح جدید اسقاط خودروهای فرسوده طوری اجرا می‌شود که بر اساس میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی بین یک تا 6 دستگاه خودرو اسقاط شود و میانگین خودروهای اسقاط شده در این طرح به ازای واردات هر دستگاه خودرو، 4 دستگاه خواهد بود.

رهبر با بیان اینکه 120 مرکز اسقاط خودروهای فرسوده در کشور وجود دارد،‌می گوید: تعداد خودروهای ورودی به این مراکز بسیار محدود است و بخشی از عدم موفقیت طرح خروج خودروهای فرسوده مربوط به سیاست‌گذاری دولت بوده است و دولت در صورت ارائه خودروی جایگزین با شرایط و تسهیلات مالی می‌تواند به اجرای دقیق‌تر این گونه طرح‌ها اقدام کند.

وی در مورد نحوه تامین هزینه مالی این طرح نیز می گوید: از مبلغ 2 میلیون و 950 هزار تومانی که به تحویل دهنده خودروی فرسوده ارائه خواهد شد 2 میلیون و 650 هزار تومان توسط واردکننده و 300 هزار تومان از طرف مراکز اسقاط خودرو تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال 800 هزار برگه اسقاط خودرو در ازای واردات خودرو نیاز است، می افزاید: با توجه به فرایند فعلی اسقاط خودروهای فرسوده در سال جاری بیش از 200 تا 300 هزار دستگاه نخواهد بود.

واردات را آزاد کنید تا کیفیت ماشین ها هم بالا برود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است: ارتقاء کیفیت خودروهای تولیدی با ایجاد محیط رقابتی در تولید خودرو امکان پذیر است که انجام این مهم با واردات خودرو با تعرفه پائین ممکن می شود.

الیاس طاهری می افزاید: باید پذیرفت اکثریت مردم از کیفیت خودروهای تولیدی در کشور راضی نیستند بنابراین باید در صنعت خودورسازی تحول ایجاد کرد.

وی در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه راهکار عملی برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی چیست؟ می گوید: تنها راه برای افزایش کیفیت خودروهای تولیدی ایجاد محیط رقابتی در تولید خودرو است که انجام این مهم با واردات خودرو با تعرفه پائین امکان پذیر می شود.

وی تاکید می کند: در واردات خودرو نیز باید ملاحظاتی انجام شود و نباید شرایط را برای واردات خودروهای خارجی با کیفیت پائین فراهم کرد، واردات خودرو بصورت هدفمند، علاوه بر ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی شرایط را برای رقابتی شدن قیمت خودرو فراهم می کند که این موضوع به کنترل قیمت خودرو در بازار منتهی می شود.

https://www.carpress.ir/old/special-carpress/729-analysis-reporting/5877-خبری-که-خوانده-نشد،-واردات-به-شرط-اسقاط.html


----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.
مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده ی کاربران می باشد و کار پرس نظرات حاوی تهمت، افترا یا الفاظ رکیک را منتشر نخواهد کرد.


کد امنیتی
تازه سازی