امروز: چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 |
آخرین بروز رسانی: 30-4-1397 / 12:32:09

شنبه 93/04/14 | ساعت: 14:07 | کد خبر: 5792 | سرویس: ویژه کارپرس | ©
پست الکترونیک
چاپ

توجه به صنعت خودروسازی و توسعه آن به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور در دولت جدید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته تا جائیکه هفته پیش اکبر ترکان اعلام کرد که دولت قصد دارد انحصار تولید خودرو را از دست دو شرکت ایران خودرو و سایپا خارج کند و یک قطب سومی در منطقه آزاد چابهار ایجاد کند.

به گزارش کار پرس، هر چند که این پیشنهاد، پیشنهاد جدیدی نبوده زیرا نخستین کسی که از این مسئله سخن گفت علی اکبر محرابیان وزیر وقت دولت دهم بود که از شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران خواست شرایط را برای ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور فراهم کند.

اما اجرایی نشدن طرح مورد نظر سبب شد تا دوباره و پس از 4 سال دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از ایجاد یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های تولید خودرو در آسیا و در منطقه آزاد چابهار به‌عنوان قطب سوم خودروسازی خبر می‌دهد.

جالب است که بدانید پیش از این شهرهای اصفهان یا خوزستان برای تولید و راه اندازی قطب سوم مورد نظر بودند اما با اعلام منطقه چابهار توسط ترکان خط بطلانی بر این دو شهر برای تولید خودرو کشیده شد از سوی دیگر با توجه به اینکه ترکان توضیح زیادی در رابطه با چگونگی اجرای این طرح ارائه نکرده است، تنها چیزی که با قطعیت می‌توان از گفته‌های او استنباط کرد این است که قطب سوم خودروسازی کشور قرار است در منطقه آزاد چابهار راه‌اندازی شود و بس بدون هیچ توضیح دیگری.

شاید بسیاری از مخاطبان اصل ماجرا و مطرح شدن نام دو شهر اصفهان و خوزستان را ندانند؛ ماجرا اینگونه بود که با مطرح شدن احداث قطب سوم خودروسازی در کشور، اصفهان نخستین گزینه برای ایجاد این قطب بود. کمی بعد در حالی این طرح بزرگ صنعتی در اصفهان بایگانی شد که حتی شاهد برگزاری مجمع تعیین هیات موسسان شرکت خودروسازی در این استان نیز بودیم.

در این نشست که در خرداد ماه سال 1390 برگزار شد، اساسنامه، میزان سرمایه اولیه شرکت، شناخت راهبردها، اهداف صنعتی تولید خودرو برای این قطب صنعتی و همچنین تعیین سرمایه‌گذاران این پروژه نیز  در این تاریخ بررسی شد البته این پایان ماجرا نبود شرکت خودروسازی «جی موتور» نیز که نام آن با الهام از نام قدیمی اصفهان انتخاب شده بود، در تاریخ مذکور به‌عنوان سومین شرکت تولید خودرو در کشور معرفی شد.

اما درست یک ماه بعد یعنی  تیرماه 1390 مدیران گروه خودروسازی بهمن در یک نشست خبری اعلام کردند که این گروه برای ایجاد قطب سوم خودروسازی در استان خوزستان سرمایه‌گذاری کرده است.  

رئیس سازمان صنایع و معادن استان خوزستان نیز در همان زمان در مورد شرایط رشد  ‌خودروسازی در این استان گفت: «استان خوزستان با داشتن سه شرکت قطعه‌ساز فعال، ظرفیت تبدیل شدن به قطب سوم خودروسازی ایران را دارد.»  این مقام مسوول در استان خوزستان در آن روزگار عقیده داشت «خوزستان ظرفیت تبدیل شدن به قطب اول خودروسازی کشور را هم دارد؛ اما هدف‌گذاری این است که این استان با عنوان قطب سوم و رسیدن به ظرفیت 150 هزار دستگاه در دو سال وارد خودروسازی شود.»

تولید خودروهای سنگین و تجاری در منطقه آزاد این استان و تولید خودروهای سبک در اهواز نیز از دیگر برنامه‌های قطب سوم خودرو  در استان خوزستان بود.

امروز پس از گذشت چهارسال از تصمیم اولیه، نه خودرویی در اصفهان تولید شد و نه در خوزستان و این بار نوبت چابهار شده است و حال باید منتظر ماند که آیا این منطقه چابهار این بار شاهد به بار نشستن این تصمیم و قطب سومی شدن هست یا نه؟

کارشناسان و فعالان حوزه صنعت خودرو عقیده دارند خودروسازی در کشور ما انحصاری است و راه‌اندازی کارخانه ای دیگر به‌عنوان قطب سوم تولید خودرو می‌تواند این انحصار را از بین ببرد، اما اینکه این قطب سوم چگونه و با چه کیفیتی قرار است تولید خودرو در کشور را انحصار زدایی کند، خود موضوع مهمی به نظر می‌رسد که هیچ کس از جزئیات آن خبر ندارد.

از سوی دیگر برخی فعالان این حوزه بر این باورند که با وجود شرکت‌های متعدد خصوصی تولید خودرو در کشور «انحصار» در صنعت‌خودرو بی‌معنا است، اما با داغ شدن دوباره بحث قیمت‌گذاری، عضو ناظر شورای رقابت کسی بود که بحث ایجاد قطب سوم خودروسازی را بار دیگر مطرح کرد.

چابهار منطقه مناسبی برای تولید خودرو نیست
 
"از نظر قانونی هیچ مانعی برای کسی که بخواهد شرکت خودروسازی راه‌اندازی کند وجود ندارد" این جمله را نجفی منش عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در رابطه با چگونگی اجرای ایده قطب سوم خودروسازی بیان می کند و می‌گوید: این را بدانید که خودروسازی کار راحتی نیست، سرمایه‌گذاری‌ کلان و قدرت پیش‌بینی بالایی می‌خواهد، شاید به همین دلیل هم بوده که تاکنون قطب سوم راه‌اندازی نشده است.

وی با اشاره به اینکه قطعه سازان برای تأمین قطعه هیچ مشکلی ندارند و می‌توانند هر قطعه‌ای را که برای ایجاد قطب سوم نیاز است تولید و تأمین کنند، می افزاید: خودرو کالایی است که تولید آن تخصص زیاد‌ و بالطبع نیروی فنی لازم می خواهد در غیر این صورت توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

به عقیده وی برای صنعتی مانند خودرو، نیروهای متخصص بیشتر در استان‌های مرکزی قرار دارند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد اگر راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی حتمی باشد، بهتر است در همین استان‌ها راه‌اندازی شود زیرا انتقال نیرو از استان‌های مرکزی به چابهار به خودی‌خود هزینه نیروی انسانی را زیاد می‌کند.

نجفی منش می گوید: از سوی دیگر باید دید هدف از ایجاد قطب سوم خودروسازی در چابهار چیست؟ آیا قرار است مشکلی را از چابهار حل کنیم و برای مردم آن منطقه توجهی ویژه قائل شویم یا اینکه قرار است به این واسطه آنطور که گفته می‌شود انحصار در صنعت‌خودرو شکسته شود.  

از سوی دیگر دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران معتقد است: ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور باید در چارچوب استراتژی کلان صنعت خودرو صورت گیرد.

ساسان قربانی می گوید: در فرآیند ایجاد هر واحد خودروسازی جدید باید به شاخصه‌های مدنظر در سند اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو مورد توجه قرار گیرد و طبق این سند در سال 1404 باید سه میلیون دستگاه خودروی سبک در کشور تولید شود.

وی ادامه می دهد: هم‌اکنون ظرفیت تولید دو میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد و برای ایجاد ظرفیت یک میلیون دستگاه دیگر می‌توان ظرفیت تولید شرکت‌های فعلی را افزایش داده و یا شرکت جدیدی ایجاد کرد.

وی با بیان این‌که شرکت‌ خودروساز جدیدی که قرار است به عنوان قطب سوم فعالیت کند نباید مونتاژکار باشد، تاکید می کند:‌ درواقع هرگونه قطب سوم خودروسازی باید با محوریت طراحی و تولید داخل فعالیت خود را آغاز کند.

قربانی با اشاره به اینکه  توسعه صنعت قطعه‌سازی نیز به عنوان رکن اصلی صنعت خودرو باید مدنظر قرار گیرد به‌گونه‌ای که همزمان با ایجاد قطب سوم خودروسازی، شبکه قطعه‌سازی مرتبط نیز شکل گیرد، می افزاید: البته نکاتی نیز در رابطه با مکان ایجاد قطب سوم خودروسازی مطرح است به عنوان مثال مشخص نیست که آیا چابهار نقطه مناسبی برای حمل و نقل قطعات و خودروهای آماده هست یا نه.

وی با بیان این‌که به دلیل آن‌که بررسی‌های فنی صورت گرفته در زمینه ایجاد قطب سوم خودروسازی در چابهار را ندیده‌ام نمی‌توانم اظهار نظر صریحی درباره مکان یابی این طرح بکنم، اظهار کرد: اما به طور کلی صنعت خودروسازی باید در استانی ایجاد شود که نزدیک به قطب‌های تولید قطعه در کشور باشد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران می گوید: به عنوان مثال ممکن است در چابهار مزیت کشتی سازی داشته باشیم اما نمی‌توان گفت که چابهار مزیت خاصی برای ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور دارد.

کارپرس می کوشد در این رابطه گفتگویی مفصل با دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ترتیب دهد.
https://www.carpress.ir/old/special-carpress/729-analysis-reporting/5792-قطب-سوم-تولید-خودرو-در-کشور-آری-یا-نه-؟.html


----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.
مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده ی کاربران می باشد و کار پرس نظرات حاوی تهمت، افترا یا الفاظ رکیک را منتشر نخواهد کرد.


کد امنیتی
تازه سازی