امروز: چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 |
آخرین بروز رسانی: 30-4-1397 / 12:32:09

شنبه 93/04/07 | ساعت: 03:00 | کد خبر: 5727 | سرویس: ویژه کارپرس | ©
پست الکترونیک
چاپ

تلاطم این روزهای بازار خودرو که ناشی از جو گرانی بر آن است همچنان ادامه دارد، یکی از لزوم گرانی خودرو صحبت و دیگری آن را نهی می کند. پایگاه خبری کارپرس بعد از انتشار دو تحلیل در روزهای گذشته، کلیات این مقوله ی مهم را در سومین تحلیل خود به پایان می برد.

به گزارش کار پرس، در میان هیاهوی این روزها چیزی که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته، تقاضا و ظرفیت جیب مشتری برای خرید خودرو است زیرا اول و آخر این مردم هستند که به عنوان ایجاد کنندگان بازار تقاضا، حرف اول را می زنند و اگر این بازار وجود نداشته باشد عملا صنعت خودرو با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

بر این اساس نکته مهم این است که قیمت های تعیین شده برای خودروهای داخلی تا چه میزان می تواند عطش بازار خودرو را کنترل و آن را حفظ کند و اینکه کشش تقاضای مردم تا کجا خواهد بود.

نکته ای که نمی توان از آن بی تفاوت گذشت این است که اگر به عنوان مثال قیمت یک خودروی تولید داخل رقمی معادل X میلیون تومان باشد آیا مردم تمایلی برای این خرید در مقابل خودرویی خارجی با کمی هزینه بیشتر و آپشن های بهتر، خواهند داشت یا نه؟

اگرتمایل برای تمرکز مشتری به خودروی خارجی وجود داشته باشد که جو حاکم بر نمایشگاه شیراز نیز مهر تائیدی بر این ادعا است می توان گفت گه این مساله می تواند زنگ خطری برای تولید کنندگان داخلی باشد و اگر این روند ادامه یابد تمایل برای خرید خودروهای داخلی کاهش و گرایش مردم به استفاده از خودروهای خارجی بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر در حالی که جدال خودروسازان داخلی با شورای رقابت و دولت بر سر دریافت مجوز برای افزایش قیمت خودرو ادامه دارد، در این میان قیمت بیشتر خودروهای خارجی در بازار روبه کاهش بوده  و کارشناسان کاهش بیشتر قیمت آن را نیز پیش‌بینی می‌کنند.
Khodro Long

بررسی روند قیمت ها نشان می دهد در 20 روز گذشته قیمت انواع خودروهای خارجی چند درصدی کاهش یافته است، شاید اعداد درصدی در نگاه نخست چندان قابل توجه به نظر نیاید، اما وقتی به پول رایج تبدیل می شود، درک میزان کاهش آن بهتر امکان پذیر است.

سری به بازار خودروهای خارجی میزنیم!

بر اساس گزارشهای موجود، قیمت برخی خودروهای خارجی از دو تا 20 میلیون تومان کاهش نشان می دهد. به عنوان مثال خودروی هیوندای آی ایکس 45 فول دو میلیون تومان کاهش قیمت داشته، اما این کاهش در خودرویی چون هیوندای سوناتا فول به چهار، در هیوندا توسان به پنج و در بی ام و ایکس وان به ده میلیون تومان می رسد.

حال این پرسش مطرح می شود که کاهش قیمت خودروهای خارجی چه علتی دارد؟ در شرایطی که تعرفه واردات خودرو در سال 93 به قوت خود باقی است و تغییری هم نکرده است و نرخ ارز نیز کمابیش در حول و حوش رقم ثابتی در نوسان بوده، قاعدتا نباید کاهشی در قیمت این خودروها دست کم به دلیل تورم سالانه رخ می داد، اما فعالان بازار روایت دیگری از علت این کاهش قیمت دارند.

موضوع را با کارشناسان حوزه صنعت در میان گذاشتیم، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در این خصوص می گوید: در شرایطی که رشد نرخ تورم در کشور بالا رفته، صحبت خودروسازان در خصوص لزوم افزایش قیمت خودرو منطقی است.

وی در پاسخ به این سوال که ایا اگر قیمت خودروهای داخلی همطراز یا نزدیک  به خودروهای خارجی باشد تمایل خرید برای خودروهای خارجی بیشتر نخواهد شد می گوید: خیلی دقیق نمی توان در این خصوص نظر قطعی داد اما با ایجاد بازار رقابتی در میان خودروسازان می توان به آینده امیدوار بود.

وی می گوید: در یک بررسی کلی به این نتیجه می رسیم که تمایل مردم به خرید خودروهای خارجی به دلیل داشتن آپشن های مختلف بیشتر شده است اما آمارها نشان می دهد که باز هم اکثر مردم تمایل دارند از خودروهای داخلی با قیمت مناسب استفاده کنند.

 وی در ادامه تصریح می کند: خودروسازان در این میان نقش مهمی را در ایجاد جذابیت بازار خودرو با تولیدات خود ایجاد می کنند از این رو توجه به خواسته های مردم و وضعیت موجود بازار می تواند به آنان در تولید خودروهای مناسب و مورد پسند مردم کمک کند.

وی اظهار می کند: این مساله را فراموش نکنید که خودروسازان خارجی تمام تلاش خود را می کنند که بتوانند بازار ایران را به دست بیاروند و یه همین دلیل از هیچ کوششی دریغ نمی کنند. از سوی دیگر با تبلیغاتی که در این زمینه می کنند مردم را ترغیب به انتخاب خودروهای خود می کنند.

طالبی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم واقع گرا باشیم اکنون نیز بازار خودروهای وارداتی داغ است، می گوید: قشری از مردم هستند که تحت هر شرایطی خرید خودروهای خارجی را به خودروهای داخلی ترجیح می دهند از این رو نمی توان به آنان گفت که خودروهای داخلی را با آپشن های موجود خریداری کنند.

در این زمینه رضا امیری، فعال بازار خودرو با اشاره به کاهش پنج تا هشت میلیون تومانی در قیمت برخی خودروهای پرمتقاضی وارداتی می گوید: به نظر من بیشتر این کاهش مبتنی بر شایعاتی است که در بازار پیچیده چون برخی از فعالان واردات خودرو می گویند بزودی دولت به کاهش تعرفه واردات خودرو اقدام خواهد کرد و این فعالان که به صورت انفرادی به واردات خودرو اقدام کرده اند برای جلوگیری از زیان مجبور هستند موجودی انبارهای خود را یا به صورت اقساط بفروشند که با استفاده از نرخ سود آن زیانشان را جبران کنند یا این که با حداقل سود محصولات را به فروش برسانند.

وی می افزاید: به عقیده من، با توجه به کاهش تقاضا و رکود حاکم بر بازار، پیش بینی ها بر این است که بزودی شاهد کاهش بیشتر قیمت ها در خودروهای وارداتی باشیم، چون خریداری برای محصولات وارد شده نیست و تقاضا روبه کاهش است.

وی تصریح می کند: از سوی دیگر با توجه به حجم بالای واردات خودروهای خارجی به صورت شخصی به کشور جای تردید نیست که واردکنندگان نسبت به فروش محصولات خود اقدام می کنند و با کاهش قیمت یا آسان کردن شرایط خرید، تعداد افراد بیشتری را به محصولات خود جلب می کنند؛ در حالی که نمایندگی ها با توجه به قوانینی که بر آنها حاکم است، هنوز بر همان قیمت های مصوب شده خودشان تاکید دارند و تغییری در این زمینه ایجاد نکرده اند.

این فعال بازار خودرو درباره آینده بازار و قیمت خودروهای وارداتی با اشاره به شرایط سیاسی کشور و تاثیر آن بر قیمت تمام شده خودروهای وارداتی اظهار می کند: همان طور که می دانید قیمت نهایی خودروهای وارداتی ارتباط مستقیمی به قیمت ارز در کشور دارد و با توجه به تاثیر مستقیم توافق هسته ای در این زمینه جای تردید نیست که اگر در شرایط سیاسی کشورمان و تحریم ها تغییر مثبتی صورت گیرد و قیمت ارز پایین بیایید، باید شاهد سقوط قیمت خودروهای وارداتی باشیم.

کاهش قیمت ها طبیعی است

در همین حال غلامحسین قاسمیان، رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل تهران می گوید: هیچ اتفاق خاصی در بازار خودروهای خارجی نیفتاده و کاهش قیمت این روزها، جزئی از روند طبیعی بازار است.

وی می افزاید: با توجه به تغییراتی که در سیاست راهنمایی و رانندگی مبنی بر شماره گذاری برخی از خودروها ایجاد شده، گروهی از انواع خودروهای وارداتی که عمدتا جزو خودروهای پرمتقاضی در برندهای هیوندا و کیا است، کاهش قیمت داشته است.

وی تصریح می کند: همانند خودروهای داخلی قیمت خودروهای خارجی نیز چندی است به دلیل دلال بازی دچار تلاطم شده است، به همین منظور اتحادیه با پیگیری و هماهنگی با دیگر اعضای صنف و دولتی مسئول در این زمینه بزودی اقدام به راه اندازی سامانه معاملات خودرو می کند تا با این کار روند عرضه و تقاضای تمامی خودروهای داخلی و خارجی کاملا در کنترل و قابل پیگیری باشد.

قاسمیان می افزاید: امیدواریم با این اقدام جلوی هرگونه دلال بازی یا بازارسازی کاذب را بگیریم و بتوانیم برای متقاضیان و استفاده کننده های واقعی بستری مناسب برای انتخاب محصول موردنیازشان فراهم کنیم.

حال باید دید با اتفاقات افتاده و نظراتی که کارشناسان و مسئولان این حوزه دارند چه کسی در این میان برد خواهد کرد، مردم؟ تولید کنندگان یا واردکنندگان؟ با مباحث مطرح شده در این گزارش می توان به این نتیجه رسید که شاید هیچ کس در این میان برنده نیست یعنی نه تولیدکننده سود منطقی و آینده ای تضمین شده دارد نه وارد کننده می تواند به ایده آل هایی که مد نظرش هست برسد و در نهایت مردم نمی دانند که آیا باید به تولید داخلی اطمینان کنند و خودرو ملی بخرند یا به ماشین های خارجی، بخصوص چینی های ارزان روی بیاورند که در نهایت این امر به ضرر صنعت خودروی کشور خواهد بود.
https://www.carpress.ir/old/special-carpress/729-analysis-reporting/5727-هیچ-کس-برنده-نیست.html


----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.
مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده ی کاربران می باشد و کار پرس نظرات حاوی تهمت، افترا یا الفاظ رکیک را منتشر نخواهد کرد.


کد امنیتی
تازه سازی