امروز: چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 |
آخرین بروز رسانی: 30-4-1397 / 12:32:09

یکشنبه 93/04/01 | ساعت: 00:58 | کد خبر: 5703 | سرویس: ویژه کارپرس | ©
پست الکترونیک
چاپ

این روزها کمتر کسی را می توان پیدا کرد که به نوعی با خودرو مرتبط باشد و در خصوص گران شدن یا نشدن آن حرفی نزند، اینکه بالاخره نشست ها و جلسات میان خودروسازان و شورای رقابت چه دستاورد عملی خواهد داشت هنوز مشخص نیست اما بی شک گران شدن خودرو آن هم چند درصدی اتفاق می افتد.

به گزارش کار پرس، البته نباید از حق گذشت وقتی تمام قطعات خودرو، دستمزد کارگر و دیگر عوامل دخیل در تولید خودرو گران می شود، قیمت تمام شده ی محصول تولیدی نیز افزایش خواهد داشت و این چند درصد گرانی در صنعت خودرو امری اجتناب ناپذیر است.

در چند سال گذشته و در کشاکش کلنجار کشور با انواع مشکلات مرتبط با تحریم ها، دست اندرکاران صنعت خودرو با چنگ و دندان تلاش کردند علیرغم تمام فشارهای اقتصادی داخلی و خارجی این صنعت تاثیر گذار کشور را استوار نگه دارند و به طبع ایام گذشته، ایام رکود و ضرردهی صنعت خودرو بشمار می رود، البته ذکر این نکته نیز ضروری است که سالهای پیش از رکود اخیر که عصر سود دهی سرشار خودرو سازان بوده است نیز فراموش نخواهد شد.

اما خوشبختانه اکنون و با تغییر حال و هوای اقتصادی کشور، بخش اساسی مشکلات پیش روی صنعت خودرو رفع شده و یا رو به بهبود است، تولید افزایش یافته تا جایی که در سال جاری چند خودرو جدید از سوی دو شرکت ایران خودرو و سایپا وارد بازار خواهد شد.

اما اکنون تاثیر افزایش قیمت خودرو بر بازار و سلامت صنعت خودروی کشور مورد بحث است و باید دریافت که گرانی خودرو با توجه به مسائلی که گفته شد مناسب و مطلوب شرایط کنونی کشور هست یا خیر.

در گزارش های پیشین در گفت و گو هایی که با صاحب نظران و فعالان این حوزه داشتیم مشخص شد برخی گرانی خودرو را محق می دانند و برخی خیر؛ علت یا علل آن هم نیز مشخص است از آنجائیکه پرداختن به این مبحث نیازمند بحث کارشناسی است، کارپرس از گمانه زنی فردی اجتناب و نظرات خودروسازان، قطعه سازان، نمایندگان مجلس و فعالان این حوزه را منکعس و قضاوت را به شما خوانندگان می سپارد.

قیمت خودرو با میل کسی تعیین نمی شود

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان یکی از کسانی است که با قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت موافق نیست و می گوید :  اصولا قیمت خودرو بر اساس یک پایه آنالیزی تعیین می شود و صرفا بر اساس سلیقه و میل  خودروساز و شورای رقابت تعیین نمی شود.

ایرج یزدان به دستورالعمل و قیمت جدید خودروها اشاره می کند و می افزاید: متاسفانه شورای رقابت ، قیمت های جدید خودروها را بدون محاسبه برخی هرینه ها مانند نرخ مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرده است و در هیچ کجای دنیا چنین روندی که امروز در قیمت گذاری خودرو که در کشور ما اعمال می شود وجود ندارد چرا که هم اکنون تعیین تکلیف قیمت خودرو توسط دولت و شورای رقابت ، بازار خودرو را دچار رکود کرده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه با این گونه تصمیمات به نظر می رسد کسی نگران وضع تولید و صنعت در کشور نیست و دلسوز و حامی در این خصوص وجود ندارد، تاکید می کند:  با رشد تولید، بازار خودرو در حال رونق بود اما با تصمیم جدید شورای رقابت در خصوص قیمت ها ، مجددا بازار خودرو راکد شد.

وی یاد آور می شود: شورای رقابت باید در جلسات متوالی و کارشناسی خود دستورالعمل مشخصی را تعیین می کرد اما این کار با تعلل مواجه شد و اکنون با وجود اعلام قیمت های جدید باز هم در محاسبه نرخ ها اعلامی ابهام وجود دارد.

عضو انجمن قطعه سازان با اشاره به اینکه: تا چه زمانی شورای رقابت می خواهد حاکمیتی توام با قدرت نمایی داشته باشد، می گوید: شورای رقابت باید هفته ای چندین جلسه تشکیل دهد و در حوزه های مربوطه به سرعت تصمیم گیری کند.

این فعال قطعه سازی کشور در ادامه وضعیت قطعه سازان را به جهت رشد تولید تا حدودی مناسب ارزیابی می کند و می افزاید: با رشد تولید و فروشی که از ابتدای سال صورت گرفته ، وضعیت و شرایط قطعه سازان روندی بهتری به خود گرفته است، این در حالی است که  معمولا مشکلی در ارتباط خودروسازان و قطعه سازان وجود ندارد بنابراین چنانچه قیمت های خودروسازان بر اساس واقعیت ها تعیین شود این روند خوب همکاری ادامه خواهد داشت.

شورای رقابت نباید تابع احساسات باشد

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس آنچه که امروز به عنوان قیمت خودرو مطرح می شود را در وهله اول به ضرر تولید کننده می داند اما تاکید می کند که عواقب ناگوار این تصمیم تنها متوجه مصرف کننده است و بس.

ابراهیم نکو معتقد است: افزایش قیمت خودرو بدون اینکه به مشتریان و متقاضیان این کالا فکر شود نمی تواند روشی منطقی باشد و نمی توان در این شرایط محصولی را  تولید و عرضه کرد در حالی که مشتری برای آن کالا وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز شورای رقابت نباید تابع احساسات و برخی گروههایی که به دنبال منافع خود هستند باشد، تاکید می کند: این شورا باید در ابتدا به صنعت خودرو توجه کند که چگونه این صنعت را نجات دهد، از سوی دیگر چه استراتژی را در پیش گیرد که صنعت خودرو مشتریان خود را از دست ندهد.

به گفته وی، عرضه و تقاضا قطعا تابع یکدیگر هستند در صورتی که تقاضایی وجود داشته باشد عرضه منطقی است بنابراین چنانچه تقاضایی وجود نداشته باشد عرضه خودرو بی معنی خواهد بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه متاسفانه امروز صنعت خودرو تبدیل به کلاف سردرگم و معمایی پیچیده شده که تاکنون ناجی نتوانسته نسخه درمانی برای آن بپیچد، می گوید: برای صنعتی که در حال احتزار و دست و پا زدن است باید نسخه دائمی و بدون عیب و ایراد پیچید که هم صنعت خودرو نجات یابد و هم رضایتمندی مشتریان را به دنبال داشته باشد.

می توان به این نتیجه رسید که شورای رقابت در این شرایط نباید به گونه ای عمل کند که به طور موقت بخشی از مشکلات صنعت خودرو حل شود بلکه باید تدبیری اندیشید تا صنعت خودرو که  صنعت مهمی است به راحتی از دست نرود زیرا از دست دادن آن می تواند آثار نامطلوب و زیان باری را متوجه کشور کند.

کارپرس، در بررسی آتی خود پیرامون قیمت خودرو، به موضوع ظرفیت قیمت در بازار داخلی خواهد پرداخت.
https://www.carpress.ir/old/special-carpress/729-analysis-reporting/5703-چه-کسی-برنده-است؟.html


----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.
مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده ی کاربران می باشد و کار پرس نظرات حاوی تهمت، افترا یا الفاظ رکیک را منتشر نخواهد کرد.


کد امنیتی
تازه سازی