امروز: پنج شنبه 27 ارديبهشت 1403 |
آخرین بروز رسانی: 30-4-1397 / 12:32:09

جمعه 93/03/23 | ساعت: 12:39 | کد خبر: 5660 | سرویس: ویژه کارپرس | ©
پست الکترونیک
چاپ

اتفاقی که مردم، خریداران و فروشندگان خودرو منتظر بودند افتاد؛ گران شدن خودرو البته با فرمول جدیدی که از سوی شورای رقابت اعلام شد چیزی حدود 4.3 تا 7 درصد.

به گزارش  کار پرس، دور از ذهن نبود که با این تصمیم شاهد واکنش هایی از سوی مردم و مسئولان مرتبط حوزه صنعت خودرو باشیم.

اگر بخواهیم نگاهی خوشبینانه به این قضیه داشته باشیم می گوییم با گران شدن تمام قطعات و تجهیزات خودرو باید منتظر این گرانی می بودیم و رهایی از آن بی تردید دور از ذهن نبود اما اگر بخواهیم به شرایط اقتصادی و جیب مردم نگاه کنیم این اتفاق را باید به نقد بگذاریم و بگوییم که دولت و متولیان اقتصادی کشور باید تلاش می کردند راه حلی برای مشکلات صنعت خودرو بیایند و نگذارند فشار وارده بر این صنعت از دوش آنان برداشته شود و بر دوش مردم گذاشته شود.

این مباحثی که مطرح شد شاید به نوعی نگاه از خارج از گود باشد و خیلی از متولیان صنعت خودرو معتقدند که اگر خودرو گران نمی شد آنان ضرر می کردند و نمی توانستند از پس هزینه های تولید، دستمزد کارگران و هزینه های جاری بر بیایند.

از سوی دیگر اگر بخواهیم نگاهی منطقی و دو دو تایی داشته باشیم باید مساله را اینگونه مطرح کنیم که قریبا سه سال است که بازار خودرو، دوران پر تب و تاب خود را می‌گذارد و پس از گذشت این همه مدت، هنوز روزهای آرام را به خود ندیده است. همه به‌هم ریختگی‌ها و تشنگی بازار، از اواخر سال ۹۰ آغاز شد و خودروسازان به دلیل شرایطی که پس از افزایش قیمت انرژی و نرخ ارز پیدا کردند، مجبور به کاهش تولید شدند و این موضوع باعث شد که قیمت خودرو در کمتر از سه سال، سه برابر شود.

حال پس از گذشت این مدت، بازار هنوز به روند قبلی خود برای افزایش قیمت‌ها ادامه می‌دهد و خودروسازان نیز همچون گذشته، تاکید دارند که قیمت خودرو گران نیست؛ در حالی که از قدرت خرید مصرف‌کنندگان نیز هر روز کاسته می‌شود.

از ابتدای سال ۹۳ تاکنون حدود سه ماه می‌گذرد، قیمت برخی خودروها بین ۲ تا ۵ میلیون افزایش پیدا کرده است. برای مثال، پراید ۱۱۱ که در پایان سال گذشته ۱۹ میلیون تومان بود، هم‌اکنون در بازار ۲۲ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین پژوپارس از ۳۵ به ۴۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

دلیل افزایش قیمت خودرو در بازار چیست؟

کارشناسان حوزه صنعت خودرو 5 دلیل را برای گرانی خودرو مطرح می کنند؛ ۱- نه درصد هزینه کارگر افزایش یافته است. ۲- بیست درصد هزینه برق بالا رفته است. ۳- دو درصد مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته، یعنی مالیات بر ارزش افزوده ۸ درصد شده است. ۴- دلاری که ۲۴۵۰ تومان بود، ۲۵۵۰ تومان شده و به سمت ۲۶۰۰ تومان می‌رود. ۵- پیش‌بینی امسال از تورم هم این است که ۲۵ درصد شود. با وجود این‌ها، شما فکر می‌کنید کالاها باید ارزان شود.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت اعمال قیمت های جدید را پس از امضاء توافق نامه با خودروسازان مبنی بر پذیرش شروط این شورا دانست و افزود: چنانچه خودروسازی شروط شورای رقابت را نپذیرد، نمی تواند از افزایش قیمت های جدید بهره مند شود.

وی ادامه داد: یکی از شروط شورای رقابت حذف بازار حاشیه ای است که در حال حاضر قیمت های این بازار تا سی درصد بیشتر از قیمت کارخانه است.

رئیس شورای رقابت شرط دوم شورای رقابت را اختیاری بودن آپشن ها برای مشتریان دانست و گفت: خودروسازان نباید آپشنی را به صورت تحمیلی به مشتری خود عرضه کنند.

شیوا اصلاح طرح فروش خودروسازان را شرط سوم شورای رقابت برای اعمال قیمت های جدید از سوی خودروسازان برشمرد و ادامه داد: در حال حاضر وقتی شرکت های خودروساز سایت خود را برای پیش فروش باز می کنند به جای مصرف کننده واقعی واسطه ها خودرو خریداری می کنند که این رویه باید اصلاح شود.

وی افزود: در فرمول جدید تعیین قیمت خودرو عامل کیفیت نیز گنجانده شده است به گونه ای که برخی خودروسازان به دلیل عدم رعایت کیفیت تا 2.5 درصد جریمه شده اند. رئیس شورای رقابت همچنین از ارز مبادله ای، متغیرهای کیفیت، تورم بخشی و بهره وری به عنوان عوامل موثر در تعیین قیمت های جدید نام برد.

به گفته رئیس شورای رقابت، خودروسازان در اوایل هفته آتی و پس از امضاء تفاهم نامه با شورای رقابت مبنی بر پذیرش این شروط می توانند قیمت های جدید را اعمال کنند.

فرمول شورای رقابت به دنبال از بین بردن حباب است

یک عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای رقابت می گوید: با توجه به اینکه در فواصل مختلف خودروسازان با تخطی از فرمول‌های اعلام شده توسط شورای رقابت قیمت‌های حبابی را برای خود ایجاد کرده‌اند، این فرمول جدید به دنبال از بین بردن حباب ایجاد شده است.

محمدعلی مددی ادامه می دهد: خودروسازان موظف به اجرای دستورالعمل شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو هستند و اگر از این دستورالعمل تخطی کنند، شورای رقابت برای رفع انحصار در خودرو، به موضوع تعرفه‌های وارداتی ورود می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شورای رقابت با توجه به مولفه‌های مشخص، فرمول قیمت‌گذاری جدید خودرو را اعلام کرد و خودروسازان موظف به تبعیت از آن هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مکانیزم جدید قیمت‌گذاری کاملا شفاف و عملیاتی است، گفت: مردم نیز از نحوه آن مطلع خواهند شد و هیچ بهانه‌ای برای اجرا نشدن آن وجود ندارد.


در هیچ کجای دنیا، دولت وارد موضوع قیمت‌گذاری خودرو نمی‌شود

یک کارشناس حوزه خودرو نیز می گوید: در هیچ کجای دنیا، دولت وارد موضوع قیمت‌گذاری خودرو نمی‌شود و همواره حاشیه بازار تعیین‌کننده قیمت‌ها است. زمانیکه قیمت‌ها تحمیل شود فساد و رانت ایجاد می‌شود.

داوود میر خانی رشتی  ادامه می دهد: شورای رقابت اصرار دارد که خودرو کالای انحصاری است و باید قیمت‌گذاری شود اما در ایران 24 خودروساز داریم و انحصاری وجود ندارد. لذا ورود شورای رقابت به این عرصه باعث ادامه رانت‌جویی برخی می‌شود
این کارشناس حوزه خودرو می افزاید: اکنون در کره جنوبی 70درصد بازار متعلق به هیوندا و کیا است اما دولت هیچ زمان وارد قیمت‌گذاری نشده است. چرا طرحی که در هیچ کجای دنیا پیاده‌سازی نمی‌شود در ایران باید اجرا شود.

 وی با بیان این‌که وقتی حاشیه بازار تعیین‌کننده قیمت خودرو بود، حدود 10 سال قیمت‌ها ثابت ماند اذعان داشت:عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها بود و مردم بدون هیچ دردسری خودرو خریداری می‌کردند، حال باید مدت‌ها منتظر باشند تا بتوانند ثبت‌نام کنند.

وی ادامه داد: «با افزایش قیمت خودرو در بازار فعالیت دلالان به اوج خود رسید و اکنون می‌بینیم آن‌ها تعیین‌کننده قیمت‌ها هستند از این‌رو با شرایط پیش آمده مردم امکان خرید خودرو را ندارند. بر این اساس معتقدم مجدداً باید قیمت‌ها به حاشیه بازار سپرده شود.

با نرخ‌های فعلی تولید بسیاری از خودروها زیان‌ده است

اما عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران نظر دیگری دارد و می گوید: با نرخ‌های فعلی تولید بسیاری از خودروها زیان‌ده است و زیان‌ده شدن خودروهای تولیدی ضرر و زیان قطعه‌سازان و تعطیلی برخی از واحدها را به دنبال داشته است.

محمدرضا نجفی‌منش ادامه می دهد: با توجه به شرایط بازار و کاهش قدرت خرید مردم خودروسازان تمایلی به افزایش قیمت‌ها ندارند و در این شرایط یکی از راهکارهای نجات صنعت خودرو و قطعه از وضعیت فعلی، افزایش قیمت خودروهای تولیدی است.

وی معتقد است: دولت می‌تواند با کاهش قیمت مواد اولیه اساسی و دولتی صنعت خودرو مانند فولاد، مس و پتروشیمی از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کند، ‌البته راهکار دیگری که ما نیز تمایل به آن داریم کاهش قیمت مواد اولیه اساسی و دولتی صنعت خودرو مانند فولاد، آلومینیوم و مس است.

نجفی‌منش با بیان این‌که با کاهش قیمت مواد اولیه هزینه‌های تولید قطعه و در نتیجه خودرو کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: به این ترتیب تولید خودروها از زیان خارج شده و دیگر نیازی به افزایش قیمت این محصولات نخواهد بود.
https://www.carpress.ir/old/special-carpress/729-analysis-reporting/5660-چرا-گران-بشود؟-چرا-گران-نشود؟.html


----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.
مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده ی کاربران می باشد و کار پرس نظرات حاوی تهمت، افترا یا الفاظ رکیک را منتشر نخواهد کرد.


کد امنیتی
تازه سازی