امروز: چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 |
آخرین بروز رسانی: 30-4-1397 / 12:32:09

شنبه 93/03/17 | ساعت: 14:51 | کد خبر: 5621 | سرویس: ویژه کارپرس | ©
پست الکترونیک
چاپ

تب توجه به خودروهای وارداتی از دیرباز در میان کسانیکه به خودرو علاقه مند بودند وجود داشت، بسیاری از مردم و خریداران خودرو به دلایل متعدد خرید خودروهای خارجی را به خودروهای داخلی ترجیح می دهند.

به گزارش کار پرس،  هر چند با اعمال تحریم ها واردات خودرو به ایران با مشکلات زیادی همراه بود و بسیاری از کسانیکه در این زمینه فعالیت داشتند می گفتند که دیگر واردات خودرو برایشان مقرون به صرفه نیست اما از آنجائیکه قشری از جامعه طالب چنین خودروهایی هستند این روند ادامه پیدا کرد.

همانطور که اشاره کردیم ورود خودرو به ایران با تحریم ها با محدودیت زیادی همراه بود تا جائیکه شرکت رنو با اشاره به رشد 1.3 درصدی فروش خودروهای این شرکت در سال گذشته میلادی اعلام کرده که فروش خودروهای ارزان قیمت در بازارهای روسیه و سایر بازارهای نوظهور به مقابله این شرکت با رکود اروپا کمک کرده است.

جرمی استول با اشاره به تأثیر تحریم‌های غرب علیه ایران در فروش محصولات این شرکت اعلام کرده است:این تحریم‌ها میزان فروش محصولات رنو به ایران را به میزان64هزار و 500دستگاه طی سال 2013کاهش داده و حتی کاهش موقت تحریم‌های ایران در سال گذشته میلادی نیز هنوز به رنو اجازه نداده تا تولید یا فروش محصولات در ایران را از سرگیرد.

لغو رسمی تحریم‌های صنعت خودرو از 20ژانویه و کاهش نسبی نرخ ارز در حالی موجب کاهش 6میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای وارداتی شده که مقاومت خودروسازان داخلی در برابر شکست قیمت‌ها با استناد به زیان انباشته سال‌های گذشته، موجب تثبیت قیمت‌ها و تشدید رکود تورمی در بازار خودروهای وطنی شد.

از سوی دیگر رئیس شورای رقابت با بیان اینکه دستورالعمل فعلی در بازار خودرو اعتبار داشته و دارد، تصریح کرد: به‌دنبال این هستیم تا با بررسی مجدد ابعاد این کار درصورت امکان دستورالعمل فعلی را تکمیل کنیم.

رضا شیوا بازنگری در این دستورالعمل را به‌معنای تلاش برای تکمیل‌تر شدن آن قلمداد کرد و افزود: بحث غیرعلمی بودن دستورالعمل فعلی صحت ندارد و بازنگری نیز برای تکمیل فرمول کنونی است.

قصور دستگاه‌های اجرایی دولت دهم با صدور مجوز ثبت سفارش واردات و فروش موجب شکل‌گیری رانت حدود ۳۷ هزار میلیارد ریالی وارد‌کنندگان متخلف و واسطه‌های بازار خودرو در سال ۹۱ شده است.

جزئیات طرح شورای رقابت؛ کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تعرفه واردات خودرو
رئیس شورای رقابت از تهیه طرحی برای ارائه به هیأت دولت در زمینه تعرفه واردات خودرو در سال ۹۳ خبر داد و گفت: بر این اساس تعرفه واردات خودرو حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.

رضا شیوا با اشاره به طرح جدید شورای رقابت برای تغییر تعرفه واردات خودرو، اظهار داشت: در طرح پیشنهادی شورای رقابت به هیأت دولت، تعرفه واردات خودرو با حجم موتور تا 1500 سی‌سی معادل 30 درصد و خودروهای با حجم موتور 1500 سی‌سی و 1500 تا 2000 سی‌سی معادل 35 درصد تعیین شده است.

وی افزود: در حال حاضر تعرفه واردات این خودروها 45 درصد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای2000 تا 2500 سی‌سی 40 درصد و از 2500 تا 3000 سی‌سی 70 درصد است که پیشنهاد شورای رقابت این است که تعرفه این خودروها تغییری نداشته باشد.

به گفته شیوا، در طرح پیشنهادی شورای رقابت، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 3000 سی‌سی به بالا 10 درصد نسبت به شرایط فعلی افزایش یافته و تعرفه 100 درصدی برای واردات این خودروها پیشنهاد شده است.

وی با بیان اینکه این تعرفه‌های پیشنهادی در جهت رقابتی شدن بازار خودرو ارائه شده است، گفت: تعرفه‌های پیشنهادی توسط کارگروهی در شورای رقابت تعیین شده تا با اجرای آن زمینه برای ایجاد رقابت و افزایش کیفیت و بهره‌وری خودروهای داخلی فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه در طرح پیشنهادی شورای رقابت سعی شده تعرفه واردات خودروهای با مصرف بنزین کمتر که بیشتر مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند، کاهش یابد، گفت: در مورد واردات قطعات خودرو نیز پیشنهاد ارائه شده، همان تعرفه 12 درصدی فعلی است و در واقع تغییری در این مورد اتفاق نیفتاده است.

رئیس شورای رقابت با تأکید بر اینکه واردات خودرو نباید در انحصار یک یا دو نفر باشد، گفت: کاهش تعرفه واردات خودرو اثرات مثبت و منفی بر اقتصاد کشور دارد ولی آثار مثبت آن بیشتر خواهد بود.

وی افزود: با افزایش تعرفه واردات خودروهای 3000 سی‌سی به بالا، درآمد دولت از محل واردات خودرو تأمین می‌شود و کاهشی در این خصوص اتفاق نخواهد افتاد.

وی اجرای تعرفه‌های پیشنهادی را راهی برای کمک به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروی ایران عنوان کرد و گفت: به این ترتیب، تکنولوژی جدیدتر وارد صنعت خودرو می‌شود و کیفیت تولیدات داخلی نیز افزایش خواهد یافت.

شیوا در مورد مصوبه مجلس برای افزایش 5 درصدی تعرفه واردات خودرو به منظور تجهیز ناوگان امدادی کشور نیز به فارس گفت: در پیشنهاد شورای رقابت، تبصره‌ای در این مورد اضافه شده که براساس آن، هر مقدار عوارض اضافه که بابت واردات خودرو دریافت شود، باید از درصدهای پیشنهاد شده شورای رقبت کم شود و در نهایت، خروجی تعرفه ارقامی باشد که از سوی شورا پیشنهاد شده است.

وی افزود: پیشنهاد شورای رقابت طی هفته جاری به هیأت دولت ارائه خواهد شد.
https://www.carpress.ir/old/special-carpress/729-analysis-reporting/5621-صفر-تا-صد-جزئیات-ورود-خودرو-به-ایران.html


----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.
مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده ی کاربران می باشد و کار پرس نظرات حاوی تهمت، افترا یا الفاظ رکیک را منتشر نخواهد کرد.


کد امنیتی
تازه سازی