امروز: چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 |
آخرین بروز رسانی: 30-4-1397 / 12:32:09

یکشنبه 93/03/04 | ساعت: 07:36 | کد خبر: 5550 | سرویس: ویژه کارپرس | ©
پست الکترونیک
چاپ

در حالی که دستورالعمل قیمت گذاری خودرو برای سال 93 باید قبل از سال جاری نهایی می‌شد اما جلسات اخیر شورای رقابت خبرهای متعددی را به همراه داشت.

به گزارش کار پرس، یک عضو از عدم افزایش قیمت سخن می گوید و دیگری از افرایش احتمالی قیمت؛ از این رو مردم و متولیان امر خودروسازی در کشور نمی دانند که در هفته های آینده روند قیمت گذاری خودرو چه خواهد شد.

ار یک سو رییس شورای رقابت می گوید: زمانی قیمت خودرو کاهش می‌یابد که هیچ تورمی وجود نداشته باشد و قیمت‌گذاری‌ها هیچ‌ تغییری نکرده و قیمت کارخانه و مصرف‌کننده همانی است که در خرداد‌ پارسال تصویب شده است و اکنون کارهای کارشناسی که قرار بوده شورای رقابت در رابطه با بازنگری فرمول محاسبه‌ قیمت خودرو انجام دهد به اتمام رسیده است و شورا باید تصمیم بگیرد چه زمانی فرمول را اعلام کند.

رضا شیوا درباره این‌که آیا فرمول جدید موجب کاهش قیمت خودرو خواهد شد؟ با اشاره به این‌که تورم بخشی یکی از متغیر‌های این فرمول است، توضیح داد: بنا به دلایلی، تورمی با رقم بالا از دولت گذشته به ارث برده‌ایم و باید محاسبات خود را نیز براساس تورم خرداد‌ 92 تا پایان همان سال انجام دهیم.

 شیوا ادامه داد: با توجه به این‌که در دوره مذکور، تورم عمومی و تورم بخشی وجود داشته است، زمانی کاهش قیمت خواهیم داشت که در آینده هیچ تورمی وجود نداشته باشد.

رییس شورای رقابت در مورد اینکه آیا روند کاهشی تورم در سال جاری نمی‌تواند در کاهش قیمت خودرو موثر باشد؟ تصریح کرد: درست است که تورم در حال کاهش است اما از اسفند‌ 92 تا اسفند‌ 93 تورم داریم و محاسبه نیز براساس تورم ایجاد شده خواهد بود.

شیوا تاکید کرد: خودروسازان نیز کالاها، قطعات و هزینه‌های ساخت، نیروی انسانی و انرژی را در حالی تهیه می‌کنند که شامل تورم این دوره بوده است؛ از این‌رو نمی‌توان با جایگذاری این تورم در فرمول محاسبه‌ قیمت خودرو انتظار اثر مثبت و کاهش قیمت داشت.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که به غیر از تورم، متغیر‌های دیگری در تعیین قیمت خودرو دخیل هستند می‌توان تا حدودی رقم بالای تورم و قیمت نهایی را تعدیل کرد.

عضو شورای رقابت: قیمت خودرو افزایش می‌یابد
عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای ملی رقابت اظهار کرد: طبق دستورالعمل فعلی شورای رقابت شاخص‌های مختلفی در قیمت خودرو تاثیرگذار است و مکانیزم‌هایی برای قیمت‌گذاری در نظر گرفته شده که یکی از این مکانیزم‌ها تورم بخشی است که با توجه به افزایش تورم بخشی قیمت خودرو نیز افزایش می‌یابد.

علی مددی اظهار کرد: شورای رقابت تا هفته آینده مکانیزم نهایی خود را برای قیمت‌گذاری خودرو اعلام می‌کند و همه خودروسازان از جمله خودروسازان خصوصی موظف به تبعیت از این مکانیزم قیمتی هستند.

وی افزود: برای افزایش کیفیت و خدمات نیز مکانیزم‌هایی نیز در نظر گرفته شده است و شورای رقابت سیاست‌های تشویقی و تنبیهی را برای کیفیت خدمات خودروسازان در نظر خواهد گرفت اما آنچه مهم است تحقق این اهداف نیازمند نظارت و یاری سازمان‌های مختلف است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسوولین از جمله مسوولین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در اظهار نظرهایشان دقت کنند گفت: شورای رقابت باید به جایگاه قانونی خود دست یابد و همه اجازه دهند شورا با توجه به بدنه کارشناسی در پیشبرد اهداف حرکت کنند و با اظهار نظرهای مختلف بازار کسب و کار را بر هم نزنند.

آب پاکی سخنگوی دولت روی دست خودروسازان
از سوی دیگر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت آب پاکی را روی دست خودروسازان ریخت و هرگونه افزایش قیمت خودرو را برخلاف سیاست دولت و شورای رقابت اعلام کرد.

محمدباقر نوبخت هرگونه افزایش قیمت خودرو را برخلاف سیاست دولت و شورای رقابت اعلام کرد.

از همان روزهای آغاز سال جدید مباحث مختلفی مبنی بر افزایش قیمت خودرو از سوی مسؤلان و البته شرکت‌های خودروساز مطرح شده است اما این موضوع با اختلاف نظرهایی همراه و همچنان در شورای رقابت به عنوان متولی تعیین دستور العمل قیمت گذاری خودرو در دست بررسی است.

هفته گذشته نقل قول‌های مختلفی مبنی بر تصمیم شورای رقابت در افزایش 5 تا 20 درصدی قیمت خودرو مطرح شده  بود که شیوا به عنوان رئیس شورای رقابت با تکذیب موافقت این شورا با افزایش 5 تا 20 درصدی قیمت خودرو گفته بود: شورای رقابت هیچ گونه موافقتی مبنی بر افزایش قیمت خودرو نداشته است و جلسه ای که برگزار شده، تنها در حد کارشناسی بوده است و حتی بنده نیز در جلسه چهارشنبه حضور نداشتم.

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه این شورا هنوز برای تغییر قیمت خودرو به نتیجه نرسیده است، میگوید: قیمت خودرو همچنان با فرمول قبلی مصوب در سال 92 است و بر اساس اعلام قبلی شورای رقابت پابرجا است و البته خودروسازان مدارک خود را به صورت مرتب به شورا ارایه می دهند ولی این به منزله افزایش قیمت خودرو نیست.

پس از اظهارات رئیس شورای رقابت درباره عدم افزایش قیمت خودرو، امروز محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در رابطه با افزایش قیمت خودرو به خبرنگاران گفته است: همان‌طور که قبلا دولت و شورای رقابت نیز اعلام کردند، دولت با افزایش قیمت خودرو مخالف است و شورای رقابت نیز هر افزایش قیمتی را تکذیب می‌کند.

بدین ترتیب و با توجه به سخنان امروز سخنگوی دولت می توان به این نتیجه دست پیدا کرد که افزایش قیمت خودرو در شرایط فعلی منتفی است.
https://www.carpress.ir/old/special-carpress/729-analysis-reporting/5550-قیمت-خودرو-در-پیچ-و-خم-نشست-های-شورای-رقابت.html


----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.
مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده ی کاربران می باشد و کار پرس نظرات حاوی تهمت، افترا یا الفاظ رکیک را منتشر نخواهد کرد.


کد امنیتی
تازه سازی