Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
یادداشت / حاشیه ی یک جابجایی مدیریتی؛

تغییر مدیرعامل سایپا، نه تائید نه تکذیب!

جمعه | ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ - ۱۵:۱۷ | کد خبر: CP- ۴۴۲۸ | سرویس: یادداشت
کارپرسحسینی پارسا:
ماجرای تغییر در سکان مدیریتی گروه خودروسازی سایپا روز تعطیل کارکنان رسانه های تخصصی خودرویی و اقتصادی را حسابی پرکار کرده است، تغییری که محتمل بوده و می توان گفت خود سایپایی ها هم منتظر وقوع آن بوده اند.

به گزارش کارپرس، اینکه در سطح مدیران ارشد و اصلی شرکت های "خصولتی" خودروسازی ایران آنهم پس از انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید تغییری جدید رخ دهد اصلا مسئله ای جنجالی بحساب نمی آید و حتی در کشور ما آنچنان که در سنوات گذشته رسم بوده است امری کاملا طبیعی است. این رویداد پر سابقه آنقدر بدیهی به نظر می رسد که حتی خود مدیران عامل این دو غول خودروسازی ایران هم اصولا پس از انتخابات انتظار این تغییر را می کشند!

آنچنان که پیداست انتظار در مورد تغییر دکتر جمالی به سر آمده و همین امروز فرداست که جابجایی در این شرکت عملیاتی شود به گفته ی رسانه ی همکارمان خودروکار، محسن قاسم جهرودی با سابقه مدیرعاملی ریخته گری آلومینیوم ایران خودرو و... اصولا به عنوان یک ایران خودرویی سکان مدیرعاملی سایپا را به دست بگیرد. با این توصیف دکتر جمالی که بیشتر در کسوت یک مدیر اقتصادی شناخته شده بود بعد از حدود دو سال و نیم نفس راحتی کشیده و احتمالا به حوزه ی تخصصی خود باز گردد.

اینکه عملکرد دکتر جمالی در سایپا چگونه بوده است روی کاغذ عملکرد بدی محسوب نمی شود. عملکردی که به گفته ی مدیران کنونی این شرکت به رفع بحرانهای مالی و البته اصلاح عملکرد گروه در حوزه ی تولید انجامیده است. حالا باید دید بعد از پایان تغییرات سایپا و کنکاش در برخی ابهام های مطرح شده در خصوص اصلاح ساختار مالی که جزو شایعات همیشگی پیرامون این مرد اقتصادی بوده است، نمره ی نهایی ثبت شده در کارنامه ی سایپا در دوران مدیریتی دکتر جمالی چه نمره ای خواهد بود.

موضوع بروز تغییر مشابه در شرکت رقیب، یعنی ایران خودرو نیز پس از انتخابات مطرح و تا همین چند هفته ی پیش داغ بود که البته با انتشار برخی زمزمه ها مبنی اینکه مهندس یکه زارع از مدیران کنونی خود برنامه ی بلند مدت خواسته است اندکی فروکش کرده و ماندگاری وی در گروه صنعتی ایران خودرو قوت گرفت. البته پر واضح بود که یکه زارع به عنوان یکی از مدیران قدیمی صنعت خودرو و البته دارای روابط خوب با رئیس جمهور روحانی شانس بیشتری برای تداوم فعالیت در جایگاه مدیریتی خود خواهد داشت اما نباید فراموش کرد از انتصاب مهندس یکه زارع به مدیرعاملی ایران خودرو بیش از 4 سال می گذرد و چنین زمانی به خودی خود در ادبیات دولتی ایران یک رکورد محسوب شده و هرگز نمی توان به پیش بینی ها و گفته ها اطمینان داشت!

آنچه در این میان برجسته بشمار می رود، مسئله ی اساسی دخالت دولت در شرکت های خودروسازی است! دخالتی که هم حاشیه ای است بر امنیت شغلی مدیران ارشد این شرکت ها و به تبع آن تغییر اساسی در عملکرد و ذائقه ی کارکنان! و هم خود بزرگ ترین عامل در جلوگیری از پیشرفت خودروسازان به عنوان یک بنگاه تولیدی-اقتصادی به معنای واقعی کلمه قلمداد می شود. در تاثیرات منفی چنین دخالتهایی همین بس که یک روز مانده به آئین تودیع و معارفه ی مدیرعامل یکی از دو غول خودرویی ایران، نه مدیران سازمان منصوب کنند و نه شرکت منصوب شوند مسئله ی تغییر را نه تائید و نه تکذیب می کنند! حالا یا نمی توانند تائید و تکذیب کنند و یا نمی خواهند نم پس بدهند و یا اساسا از وجود چنین تغییر قریب الوقوعی بی خبرند!  خب حالا چه توقعی باید داشت از مدیران این شرکتهای اقتصادی که برای تبیین و پیشبرد برنامه های بلند مدت خود که جزء لاینفک ضرورت های مدیریتی هر تشکیلات اقتصادی است، انگیزه به خرج دهند.

به نظر می رسد با توجه به تحولات اخیر صنعت خودروی ایران و جهان و البته تغییرات صورت گرفته در تمایلات مشتریان این صنعت در کشورمان که به متفاوت ترین شکل خود در سالهای اخیر رسیده است، ضرورت خروج دولت از تصمیم سازی در شرکت های خودرویی ایرانی به بالاترین حد خود رسیده است اما متاسفانه با توجه به وضعیت نابسامان صنعت و بازار خودرو همچون توقف واردات، عدم ثبات مدیریتی، نامشخص بودن وضعیت قرارداد های خارجی متصل به برجام و...  دولت همچنان در مسیر دیگری گام بر داشته و علاقه دارد خودروسازان را تحت نفوذ خود باقی نگه دارد!

* نویسنده: سید مهدی حسینی

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

برچسب ها :

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

تغییر مدیرعامل سایپا، نه تائید نه تکذیب!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است