Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
بهتر است بدانیم!

با کولر و بخاری خراب خودرو چه باید کرد؟!

سه شنبه | ۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۰۷:۵۱ | کد خبر: CP- ۵۳۶۵ | سرویس: تعمیر و نگهداری خودرو
کارپرس:
طرز کار کولر ماشین، همانند کولرهای گازی در منازل و اداره جات است، با این تفاوت که کولر گازی خانگی، نیروی خود را از برق شهر دریافت می کند، اما کولر خودرو، نیروی خود را از موتور ماشین دریافت می کند.
به گزارش کارپرس، در انواع پژو (206، تیپ 2،3،5،6، SD، 405 پارس) سمند و تندر 90 ( ال90 ) و پراید برای سیستم کولر و بخاری دمنده مشترکی وجود دارد.

طرز کار کولر ماشین، همانند کولرهای گازی در منازل و اداره جات است، با این تفاوت که کولر گازی خانگی، نیروی خود را از برق شهر دریافت می کند، اما کولر خودرو، نیروی خود را از موتور ماشین دریافت می کند.

 

کولر خودرو چگونه کار می کند؟

1. گاز کولر در کمپرسور کولر فشرده می شود.

2.کمپرسور (درخودروهای مذکور)، برای فشردن گاز کولر نیروی خود را از طریق تسمه هیدرولیک، یا همان تسمه دینام از موتور دریافت می کند.

3. گاز فشرده شده در کانال کولر (شبیه به رادیاتور کوچک است) آزاد می شود و طبق قوانین فیزیک، حاصل فرمول زیر عددی ثابت است، در نتیجه با افزایش حجم گاز کولر (V در صورت کسر) ، دمای آن (T در مخرج کسر) به شدت کاهش می یابد. درنتیجه ← ثابت است P × V / T=  Constant

قانون ترمودینامیک می گوید حاصل کسر فوق برای گازها باید عددی ثابت باشد (قانون گاز ایده آل)، وقتی گاز فشرده شده کولر در کانال کولر آزاد می شود، V، حجم گاز زیاد می شود و P، فشار گاز بسیار کمتر می شود، بنابراین، برای ثابت ماندن معادله بالا، باید مخرج کسر T، دمای گاز بر حسب درجه کلوین عددی کوچکتر باشد.

4. فن کولر هوا را در این کانال به جریان می اندازد و هوای سرد وارد اتاق ماشین می شود.

 

کار نکردن کولر ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

- ممکن است تنظیمات انتخاب بین کولر و بخاری درست نباشد. پس بررسی کنید در انتخاب کولر یا بخاری در پنل خودرو اشتباه نکرده باشید.

- ممکن است فن کولر سوخته باشد (پروانه ای که هوا را به داخل خودرو می دمد) و یا کمپرسور کولر بدرستی کلاچ نکند. که در هر دو مورد ایراد از برق خودرو است و باید به متخصص برق خودرو مراجعه کنید.

- ممکن است گاز کولر تخلیه شده و یا فشار گاز کاهش یافته باشد. که در این حالت گاز کولر باید شارژ شود. معمولا این کار را نیز تکنسین های برق انجام می دهند.

- ممکن است تسمه ی دینام پاره شده باشد! در این صورت فرمان خودرو نیز سفت می شود و چراغ دینام میز با علامتی شبیه به باتری در کیلومتر شمار خودرو روشن می شود. در این صورت خودرو را متوقف کرده و درخواست امداد خودرو بدهید.

 

بخاری خودرو چگونه کار می کند؟

1- گرمای موتور جذب آب رادیاتور می شود.

2- بخشی از آب رادیاتور در رادیاتور دوم خودرو که برای گرمای بخاری تعبیه شده، جریان پیدا می کند.

3- فن دمنده، هوا را از شیارهای میان رادیاتور بخاری عبور داده و سپس هوای گرم شده را وارد فضای اتاق ماشین می کند.

 

کار نکردن بخاری می تواند به یکی از علل زیر باشد:

- ممکن است تنظیمات انتخاب بین کولر و بخاری درست نباشد. پس بررسی کنید در انتخاب کولر یا بخاری در پنل خودرو اشتباه نکرده باشید.

- ممکن است فن بخاری سوخته یا گریپاج کرده باشد (پروانه ای که هوا را به داخل خودرو می دمد) در این صورت باید به متخصص برق خودرو مراجعه کنید.

- اگر بخاری در سرعت پایین حرکت خودرو درست عمل می کند ولی در سرعتهای بالا باد سرد می دمد، علت می تواند خرابی ترموستات باشد، با این ایراد آمپر آب نیز باید بسیار پایین آمده باشد. در این صورت باید به تعمیرکار رادیاتور خودرو مراجعه کنید.

- اگر بخاری همیشه باد سرد می دهد علت می تواند گرفتگی لوله رادیاتور بخاری یا ضعیف بودن واترپمپ و یا وجود هوا در مایع خنک کننده موتور باشد. در این صورت نیز باید به تعمیرکار رادیاتور خودرو مراجعه کنید.

توجه داشته باشید. اصولا سیستم تهویه هوای خودرو چندان پیچیده نیست اما به نوعی کامپت و فشرده طراحی شده و برای تعمیرات اساسی در آن نیاز به باز کردن برخی قطعات داشبورد و یا برخی تجهیزات موجود در درب موتور است. بنا بر این بهتر است تعمیر آن را به تعمیرگاه های مجاز مربوط به شرکت تولید کننده ی خودروی خود مراجعه کنید.
 
 

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

با کولر و بخاری خراب خودرو چه باید کرد؟!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است