Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
شکوفایی در زمستان!

آورده های خارجی برجام برای صنعت خودروی ایران

چهارشنبه | ۱۳۹۵/۰۹/۱۷ - ۰۳:۲۴ | کد خبر: CP- ۱۶۸۰ | سرویس: یادداشت
کارپرسسمانه برمخ‌شاد:
یک ماه و نیم مانده به یک سالگی برجام که اجرایی شدن آن موجب لغو تحریم های هسته‌ای علیه ایران شد و سفر هیات های تجاری متعدد از کشورهای مختلف به منظور سرمایه گذاری، به ایران را در پی داشت.
به گزارش کار پرس، در این بین صنعت خودرو از مهم ترین بخش هایی بود که طی این مدت میزبان سرمایه گذاران بود و توانست تعدادی از شرکت هایی را که به دلیل تحریم ها ایران را ترک کرده بودند مجددا به کشور بازگرداند.
 
طی این مدت مذاکرات صورت گرفته منجر به امضای چهار قرارداد و تفاهم نامه در این بخش شده و ظاهرا قراردادهای جدید دیگری نیز در راه است. اما این قراردادها در چه مرحله ای قرار دارند و مردم چه زمانی شاهد ورود خودروهای جدید تولید مشترک خودروسازان داخلی با اروپایی ها خواهند بود؟

پژو اولین قرارداد را به نام خود ثبت کرد

در بین خودروسازانی که در قالب هیات های تجاری از کشورهای مختلف به ایران سفر کردند فرانسوی ها گوی سبفت را ربودند و موفق شدن زودتر از دیگران به ایران بازگردند و در این میان پژو که سابقه شراکت بیش از دو دهه با خودروسازان داخلی را داشت و از اولین خودروسازانی بود که  با اعمال تحریم های هسته ای علیه ایران، کشورمان را ترک کرد، با اجرایی شدن برجام بلافاصله وارد مذاکره با خودروسازان شد تا مجددا جای خود را در بازار ایران باز کند.

البته به دلیل اقدام پژو در دوران تحریم انتقادات فراوانی نسبت به بازگشت این شرکت به ایران وجود داشت اما به هر حال پژو طی قراردادی با ایران خودرو به ایران بازگشت  و زمستان سال گذشته موفق شد تا قراردادی را با ایران خودرو به امضا برساند که نه تنها اولین قرارداد پسابرجامی در صنعت خودر بلکه اولین قرارداد پسابرجام بود.

 آنطور که هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده مذاکرات در این راستا پیش از برجام آغاز شده بوده ظاهرا پژو در این مذاکرات بسیار گرم شرکت کرده به گونه ای که نمایندگان گروه پژو حداقل ٢٠ تا ٢٥ سفر به ایران داشتند تا مذاکرات به نتیجه برسد.  

وی درباره جزییات این قرارداد با اشاره به اینکه بنا شده که طی چهارسال ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو تولید شود و در این راستا کیفیت و کاهش قیمت تمام شده اصل قرار بگیرد، گفته بود که شرکت مشترک پژو و ایران خودرو با نام ایکاپ با سرمایه گذاری 50 ـ‌50 ایجاد شد و بواسطه قرارداد منعقد شده 19 قرارداد فرعی هم به امضا رسید، به علاوه توانستیم ضرر و زیان هم بگیریم لذا شرکت پژو بابت رفتنش از ایران و خسارت‌هایی که به این صنعت وارد کرد مجبور شد در قالب‌های مختلف پرداخت‌های حتی غیر نقدی داشته باشد.

بر اساس این گزارش در قالب همکاری جدید ایران خودرو با پژو، سه مدل خودروی 2008، 301 و 208 در داخل کشور تولید خواهد شد و آن طور که پیشتر اعلام شده  2008 با قیمت تقریبی  77 میلیون تومان اسفندماه سال جاری وارد بازار خواهد شد.   پژو 301 با قیمت 58 میلیون تومان اواسط سال 96 و خودروی 208 با قیمت حدود 68 میلیون تومان اواخر 96 به بازار خواهد آمد.

 حضور رنو در ایران در سه جبهه

 دومین قرارداد صنعت خودرو باز هم با فرانسوی ها منعقد شد و به رغم مذاکرات بسیاری که بین رنو با دو خودروساز بزرگ کشور صورت گرفته بود، سازمان گسترش و نوسازی وارد عمل شد و در حالی که انتقادات بسیاری نسبت به انعقاد قرارداد یک سازمان دولتی با رنو مطرح شد وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره به اقتصاد آنلاین چنین پاسخ داد: ایران خودرو توانست با یک شرکت اروپایی(پژو) به صورت ٥٠-٥٠ مشارکت کند، سایپا با سیتروئن وارد مذاکره شد و قرار شد که یکی از سایت های خود را به این شرکت اختصاص دهد  در عین حال ما خواهش کرده بودیم که سایپا با رنو هم وارد مذاکره شود اما در عمل این مذاکرات طول کشید و به نتیجه نرسید و سازمان گسترش که در حوزه خودرو سابقه دارد با رنو وارد مذاکره شد.

نعمت زاده  همچنین گفت که در سال های گذشته رنو به عنوان یک شرکت واحد با سایپا و ایران خودرو کار می کرد و این شرکت ها را به جان هم می انداخت. بنابراین ما دیدیم که ایدرو با رنو به صورت یک به یک مذاکره کند بهتر است تا این مشارکت انجام شود.

آنطور که اعلام شده قرارداد رنو و ایدرو هنوز نهایی نشده و فقط چارچوب آن تهیه شده است، طبق این قرارداد یک شرکت جوینت ونچر برای تولید محصولات مشترک ایجاد خواهد شد که 40 درصد سهام آن متعلق به ایدرو و 60 درصد آن متعلق به رنو خواهد بود و بخش عمده در این جوینت ونچر، تاسیس کل شبکه فروش و خدمات پس از فروش است. بنا بود آورده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این همکاری مشترک، سایت خودروسازی بن‌رو باشد و رنو نیز نسبت به انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری اقدام کند. ظرفیت اولیه تولید کارخانه مشترک رنو و ایدرو سالانه 150 هزار دستگاه بوده و نسل جدید دو خودروی سیمبل و داستر جدید به‌عنوان اولین محصولات در سال 2018 در این کارخانه به تولید خواهند رسید.

اما وعده بن رو از سوی سازمان گسترش در حالی داده شد که سایپا پیش از آن مذاکراتی را با چینی ها برای واگذاری بن رو انجام داده بود و در توضیح تکلیف بن رو در این قرارداد، وزیر صنعت با اشاره به اینکه  از یک سال پیش که سایپا با رنو مذاکره می کرد گفته بود که بن رو را به عنوان آورده می اورد اما در نهایت مذاکرات به نتیجه نرسید، خاطرنشان کرد:توجه به مطالبات ایدرو از سایپا، درماه های گذشته بنا شد بن رو و تعدادی دیگر از دارایی های سایپا ، به سازمان گسترش واگذار شود و احتمالا در قرارداد رنو با ایدرو نیز بن رو به عنوان آورده سایپا لحاظ شود. به علاوه بن رو سال هاست که ضرر می دهد و ضرر امسالش بیشتر از پارسالش بوده و سال قبل بیشتر از سال پیش از آن،بنابراین بهتر است که به اهلش واگذار شود.

بر اساس این گزارش اگرچه رنو در دوران تحریم ایران را ترک نکرد و در کشورمان باقی ماند اما همواره انتقاداتی نسب به عملکرد این شرکت خودروسازی فرانسوی وجود دارد اما پیمان کارگر، مدیرعامل رنو پارس معتقد است که رنو  نتوانست هر کاری را که می خواست در ایران پیاده کند در دوران تحریم انجام دهد اما در دوران تحریم در ایران ماند و به دنبال رفع محدودیت های گذشته است.

نکته ای که از سوی مدیرعامل رنوپارس مورد تاکید قرار گرفته این است که  تاسیس  جوینت ونچر رنو و سازمان گسترش به معنای آن نیست که همکاری رنو با ایران خودرو و سایپا تمام می شود، بلکه  رنو کویید به عنوان رقیب پراید با ایران خودرو تولید می شود و تولید ساندرو و ال90 نیز با پارس خودرو در حال انجام است.

 سیتروئن سومین شریک فرانسوی خودروسازان داخلی

پس از پژو و رنو، در پی مذاکرات صورت گرفته بین گروه خودروسازی سایپا و سیتروئن فرانسه، در نهایت نیمه مهرماه بود که قراردادی برای تولید و فروش خودروهای سیتروئن در ایران به امضا رسید کردند.

گروه خودروسازی پژو و سایپا که شریک تاریخی سیتروئن در ایران از سال 1966 بوده است و برای بسیاری یادآور خودروی ژیان و پس از آن زانتیا است، موافقت نامه سرمایه گذاراری مشترک را به امضا رساندند تا  محصولات مشترک را در کارخانه سایپا کاشان که آورده سایپا دراین قرارداد است به مرحله تولید برسانند. سیتروئن مالکیت 50 درصدی این کارخانه را در اختیار خواهد داشت.

بر اساس توافق دو شرکت قرار است 300 میلیون یورو در بخش تحقیقات و تولید طی 5 سال آینده سرمایه گذاری شود، انتقال تکنولوژی و استفاده قابل توجه از توانایی های داخلی از جمله مفاد قرارداد اعلام شده و حاصل این قرارداد در ابتدا تولید دو خودرو سدان الیزه و کراس اوور c3- xr است. هر دو خودرو  بر روی یک پلت‌فورم مشترک با نام پی‌اف یک توسعه یافته‌اند و از این نظر با خودرو‌های تولیدی پژو در ایران‌خودرو یعنی پژو 301 و پژو 208 و 2008 پلت‌فورم مشترکی دارند.انتظار می رود تولید محصول سیتروئن در کارخانه کاشان از سال 2018 آغاز شود. از سوی دیگر هم اکنون شاهد ورود خودروهای لوکس سیتروئن به بازار خودروی کشور هستیم.

رونمایی از تولید مشترک کرمان موتور و هیوندایی در زمستان

 در بخش خصوصی نیز قراردادهایی برای تولید مشترک با خودروسازان خارجی منعقد شده و زمزمه رونمایی محصولات جدید در زمستان به گوش می رسد.

کرمان موتور به عنوان یکی از خودروسازان بخش خصوصی تابستان سال جاری قراردادی را با شرکت هیوندای موتور کره جنوبی منعقد کرد  تا تولید خودروهای این شرکت کره ای در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم تولید شود.

در قالب این قرارداد در گام اول و از ابتدای فصل زمستان، تولید دو محصول هیوندای آی10 و آی20 در کارخانه کرمان موتور آغاز خواهد شد.

زمزمه های نهایی شدن قرارداد فولکس واگن و ماموت

  اگرچه کرمان موتور شریک قدیمی فولکس واگن در ایران بود و حدود یک دهه پیش سال پیش خودروی  گل  را در ایران مونتاژ می‌کرد، اما ظاهرا در دور جدید ورود این شرکت به ایران، ماموت که تا کنون تجربه تولید خودروهای سبک را نداشته و با تولید اسکانیا در ایران شناخته می شود شریک جدید فولکس واگن خواهد بود.

اگرچه گروه ماموت درباره همکاری با فولکس واکنش جدید نشان نداده و اطلاع رسانی خاصی نکرده اما روز گذشته دبیر انجمن قطعه سازان از نهایی شدن این قرارداد خبر داد و اعلام کرد  در جریان این قرارداد ، به زودی تولید دو مدل خودرو سواری با همکاری فولکس در شرکت ماموت آغاز می شود ضمن اینکه در جریان این همکاری ها 4 مدل سواری فولکس نیز به صورت CBU عرضه و به فروش خواهد رسید.

در این اما میان به تازگی شایعه جدید نیز به گوش می رسد مبنی براینکه سابقه نداشتن ماموت در تولید خودرو گویا برایشان دردسر ساز شده و فولکس واگن تصمیم دارد تولید را دوباره با کرمانی ها بسپرد و واردات را به گروه ماموت، موضوعی که هنوز نهایی نشده و باید منتظر بود و دید تکلیف این غول آلمانی در ایران چه خواهد شد.

فولکس؛ دوراهی ماموت و کرمان

  اگرچه کرمان موتور شریک قدیمی فولکس واگن در ایران بود و حدود یک دهه پیش سال پیش خودروی  گل  را در ایران مونتاژ می‌کرد، اما گویا در دور جدید ورود این شرکت به ایران، ماموت که تا کنون تجربه تولید خودروهای سبک را نداشته و با تولید اسکانیا در ایران شناخته می شود شریک جدید فولکس واگن خواهد بود.

اگرچه گروه ماموت درباره همکاری با فولکس واکنش جدید نشان نداده و اطلاع رسانی خاصی نکرده اما روز گذشته دبیر انجمن قطعه سازان از نهایی شدن این قرارداد خبر داد و اعلام کرد  در جریان این قرارداد ، به زودی تولید دو مدل خودرو سواری با همکاری فولکس در شرکت ماموت آغاز می شود ضمن اینکه در جریان این همکاری ها 4 مدل سواری فولکس نیز به صورت CBU عرضه و به فروش خواهد رسید.

در این میان به تازگی شایعه جدیدی نیز به گوش می رسد مبنی براینکه سابقه نداشتن ماموت در تولید خودرو گویا برایشان دردسر ساز شده و فولکس واگن تصمیم دارد تولید را دوباره با کرمانی ها بسپرد و واردات را به گروه ماموت، موضوعی که هنوز نهایی نشده و باید منتظر بود و دید تکلیف این غول آلمانی در ایران چه خواهد شد.

بهمن وارد می شود

علاوه بر این دو خودروساز، خرید گروه بهمن از سوی ویسمن موتور نیز ظاهرا با هدف ورود به تولید خودرو به منظور اصلاح این صنعت صورت گرفته است تا جایی که حمید کشاورز به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره ویسمن موتور در گفت و گویی اعلام کرده بود که  «می خواهیم گروه بهمن را به شرکتی شیک تبدیل کرده و با همه گرفتاری های موجود، مدلی کوچک از مدیریت خصوصی را (در صنعت خودرو) پیاده کنیم. می خواهیم خودرویی بسازیم که مشتریان (نسبت به خودروهای فعلی) راضی تر باشند.»   

وی همچنین گفته بود « در این راستا به دنبال شریک خارجی هستیم و قصد داریم به واسطه همکاری با یک شریک معتبر خارجی، خودرو ملی بسازیم، این شرکا ممکن است فرانسوی و غیر فرانسوی باشند.»

شاگرد تنبل ها

بر اساس این گزارش مذاکرات دیگری بین کیا، نیسان و فیات نیز با خودروسازان داخلی در جریان است که تا کنون هیچ یک به مرحله تفاهم نامه نرسیده اند این در حالی است که پیشتر نیسان با پارس خودرو در زمینه تولید ماکسیما، کیا با سایپا با تولید خودرو سراتو  همکاری می کردند. به هرحال اکنون در آستانه یکسالگی برجام چهار قرارداد قطعی در حوزه تولید خودرو منعقد شده که ظاهرا کرمان موتور با تولید آی10 یا آی 20 و ایران خودرو با تولید 2008 در زمستان سال جاری، محصول برجام را برای مردم به بازار عرضه خواهند کرد.
 
 
منبع : اقتصاد آنلاین

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

آورده های خارجی برجام برای صنعت خودروی ایران

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است