با تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت و موافقت شورای پول و اعتبار، سقف اعتباری ایرانخودرو و سایپا افزایش یافت تا راه برای پرداخت تسهیلات جدید به دو خودروساز بزرگ کشور باز شود. با توجه به این مصوبه، ظاهرا قرار است «پول درمانی» صنعت خودرو همچنان ادامه یابد، روشی که مخالفان و موافقان خاص خود را دارد.
هر سال همین روزها که آلودگی هوا به نقل محافل تبدیل میشود، بسیاری از کارشناسان از «خودروهای فرسوده» بهعنوان عامل اصلی سیاهی هوا یاد کرده و تاکید میکنند که تا این معضل حل نشود، بحران آلودگی نیز پایدار خواهد ماند.
فربد زاوه به بهانه رونمایی از نخستین خودروی ترکیه پاسخ داد:
رجب طیب اردوغان، رییسجمهور ترکیه چند روز قبل در مراسمی رسمی، از نخستین خودروی ساخته شده در این کشور رونمایی کرد و گفت با ورود این خودرو به بازار آرزوی ۶۰ ساله ترکیه در ورود به این بازار به پایان خواهد رسید.
20در صد خودروهای داخلی استاندارد آلایندگی یورو۴ را پاس نکردند
الزام شرکتهای خودروساز به رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۵ از ابتدای سال آینده در شرایطی است که نزدیک به ۶۷ درصد محصولاتی که در شرایط حاضر توسط شرکتهای خودروساز تولید و روانه بازار میشود، دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ هستند.
در غیاب آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت، صورتهای مالی ارائه شده از سوی خودروسازان به بورس نشان میدهد تیراژ ۹ ماه امسال خودروهای سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۸ درصد کاهش داشته است.
الزام شرکتهای خودروساز به تولید محصولات یورو ۵ از سال آینده، بار دیگر چالش میان خودروسازان و مدیران نفتی را در زمینه تقدم استانداردسازی سوخت یا خودرو داغ کرده است.
با وجود آنکه وزیر صنعت، معدن و تجارت بارها بر خصوصیسازی کامل ایران خودرو و سایپا تا پایان سال ۹۹ تاکید کرده، صورتهای مالی خودروسازان نشان میدهد آنها برنامه خاصی در راستای تحقق این هدف ندارند.
تماسهای متعدد مردمی با خبرنگار ایرنا مبنی بر تبلیغات آب سوز کردن خودروها و حتی ثبتنام از افراد در فضای مجازی به این منظور، ما را بر آن داشت تا با گفت وگو با تنی چند از کارشناسان، صحت و سقم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.
افزایش قیمت خودرو در بازار که از مهرماه سالجاری کلیدی دوباره خورد، کجدار و مریز ادامه دارد و هنوز ثبات قیمتی حاصل نشده است، با این حال سیاستگذار کلان خودرو و همچنین مدیران خودروساز، باز هم حضور دلالان و سفته بازان در بازار را بهعنوان مهمترین عامل رشد قیمتها معرفی میکنند.
وضعیت تولید تجاریسازان کشور به هیچ وجه مساعد نیست، این مساله تبدیل به بار مضاعفی بر دوش شرکتهای اصلی شده است. در حال حاضر ایرانخودرو و سایپا با زیان انباشته هنگفتی روبهرو هستند که بخشی از این زیان به دلیل وضعیت آشفته تجاریسازان زیر مجموعه این شرکتها است.
تازهترین آمارهای اعلامی درباره شکایات مردمی از شرکتهای عرضهکننده خودرو کشور نشان میدهد اعتراض به عملکرد نمایندگیهای خدمات پس از فروش آنها، بیشترین سهم از شکایات واصله را طی سال ۹۷ به خود اختصاص داده است.
در آخرین تغییرات طرح ساماندهی خودرو، بند مربوط به واگذاری کامل باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا (مطابق نظر شورای نگهبان) اصلاح شد تا خصوصیسازی صنعت خودرو عملا رنگ قانون را به خود نبیند.
موج جدید تقاضا برای دوگانهسوز کردن خودروهای بنزینسوز در شرایطی با افزایش قیمت این فرآورده نفتی شکل گرفته که ایمنی و استاندارد قطعات و تجهیزات کارگاهی، به دغدغه جدی تبدیل شده است.
دوشنبه بعدازظهر شورای اقتصاد در جلسه فوق العاده خود با پرداخت ۶۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض دولت برای دوگانه سوز کردن بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار وانت، تاکسی، ون و دیگر مسافربرهای شخصی موافقت کرد. طبق مصوبه دولت، تمام خودروهای عمومی کشور برای دوگانه سوز شدن کمک بلاعوض میگیرند.