قیمت ها در بازار خودرو مثل سایر بازارها این روزها در مسیر افزایش قرارگرفته است. اما چرا بازار خودرو این روزها ناآرامتر از هر زمان دیگری است؟ پشت صحنه افزایش قیمتها چیست؟
از همین دهه عقبتر نرویم. در فروردین سال ۹۱ بود که شورای رقابت عواملی همچون: سهم هزینههای مالی، نرخ تورم بخشی سالانه، تغییر شاخص کیفیت خودرو در طول سال، بدترین شاخص کیفیت سال، تفاوت افزایش مالیات ارزش افزوده ۹۲ بیمه و آپشنها را ازجمله متغیرهای تعیینکننده برای افزایش بهای خودروها در سال ۱۳۹۲ در نظر گرفت.
با توجه به تجهیز شمار روزافزونی از خودروهای جدید به فناوری های روز در سراسر جهان و رد و بدل شدن اطلاعات شخصی بین خودرو و دستگاه هایی چون تلفن همراه ضرورت حذف این اطلاعات قبل از فروش خودرو بیش از پیش احساس می شود.
درحالیکه حجم خرید و فروش خودرو در بازار آزاد به پایینترین حد ممکن رسیده، اما افزایش نرخ ارز بهانهای شد تا شاهد صعود دوباره قیمت خودرو باشیم؛ در همین راستا نمایشگاهداران خودرو اظهار کردهاند که با وجود رکود بازار و افت شدید معاملات، خودروهای داخلی نسبت به هفته گذشته تا چند ده میلیون تومان گرانتر شدهاند.
در روزهایی که خودروسازی کشور به دنبال جذب نقدینگی برای بهبود روند تولید است، وزیر امور اقتصاد و دارایی معتقد است خودروسازان برای تامین مالی باید به جای دریافت تسهیلات از سیستم بانکی، سراغ بازار سرمایه بروند. خودروسازان اما از بازار سرمایه گریزان بوده و ترجیح میدهند کمبود منابع مالی خود را از مسیر تسهیلات بانکی جبران کنند.
صنعت خودرو چین توانسته است با عبور از بحران کرونا قوی تر و سریع تر از صنایع خودروسازی کشورهای دیگر به اوضاع نرمال بازگردد که کارشناسان چند دلیل را برای قضیه ذکر کرده اند.
۷۵ هزار خودروی ارائه شده در طرح پیشفروش دو خودروساز بزرگ کشور در شرایطی طی دو روز گذشته تعیینتکلیف شد که تعداد متقاضیان این طرح به نسبت فروش فوقالعاده افت ۶۸ درصدی را تجربه کرد. با اینکه مدت زمان تحویل خودرو در دو طرح یاد شده، نوع فروش را کاملا متمایز از یکدیگر کرده با این حال با مقایسه میزان متقاضیان در فروش فوقالعاده و پیشفروش میتوان تا حدودی به میزان تقاضای واقعی بازار پی برد.
همراه با افزایش تعهدات برای تحویل خودروهای فروش فوقالعاده و پیشفروش، برخی خبرها از رشد محصولات ناقص در شرکتهای خودروساز حکایت دارد. به این ترتیب با ادامه روند فعلی در تولید ناقصیها به نظر میرسد که خودروسازان قادر به تحویل خودروهای قرعهکشی در موعد مقرر نباشند.
قرعهکشی طرح فروش فوقالعاده خودرو در حالی اوایل هفته انجام شد که محاسبات نشان میدهد درنتیجه عرضه ۲۵ هزار محصول با قیمت دستوری، نزدیک به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رانت در بازار توزیع شده است. بهعبارت دیگر، دولت عملا این رقم را بهعنوان تخفیف به بخش کوچکی از مشتریان که فقط خوش شانس بودهاند، تقدیم کرده است. این رانت و تخفیف، زاییده اختلاف حداقل ۲۵ میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار خودروها است که ریشه در سیاست قیمتگذاری دستوری دارد.
دو خودروساز بزرگ کشور در حالی پروسه جدید فروش را از حدود دو هفته پیش کلید زدند که در باب توانایی تولید و همچنین تحویل به موقع خودروهای ثبتنامی، پرسشها و ابهاماتی برای افکار عمومی ایجاد شده است.
برخی برندهایی که تحت مالکیت فولکس واگن هستند نظیر آئودی و پورشه شاید برای علاقه مندان به خودرو آشنا باشند اما جالب است بدانید این غول خودروسازی مالک برندهای متعدد دیگری است که شاید نام آنها را تاکنون نشنیده باشید.
اگر چه بارها عنوان شده که یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو تاثیرپذیری این کالا از نرخ تورم در کشور است، اما حالا در پژوهشی میزان سهم خودرو در تورم کل مورد بررسی قرار گرفته است.
مؤسسه تحقیقاتی «کانسومر ریپورتز» پس از بررسی خودروهای مدل قدیمی، تعدادی از آنها که با طی مسافت مشخص دچار مشکلات و ایرادات موتوری می شوند را معرفی و به مصرف کنندگان توصیه کرد ضمن خودداری از خرید آنها به سمت گزینه های جایگزین بروند.