وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: عوامل مختلف در به وجود آمدن برخی از عقبماندگی صنعت خودرو نقش دارند و شرایط خاص کشور اعم از دوران جنگ تحمیلی و استمرار تحریمها به این شرایط دامن زده است.
با تعلیق «فرمول آزادسازی قیمت خودرو» از سوی شورای رقابت که اجرای آن میتوانست بخش مهمی از نقدینگی خودروسازان برای جهش تولید را تامین کند، حالا سیاستگذار برای تحقق وعده جهش خودرو باز هم به نهادهای پولی و بانکی متوسل شده است؛ بر این اساس روز گذشته، رئیسکل بانک مرکزی نیز ارائه تسهیلات ۱۵هزار میلیارد تومانی به خودروسازان برای افزایش ۵۰ درصدی تولید را تایید کرد
شرکت خودروسازی ب ام و اعلام کرد با استفاده از کامپیوتر کوانتومی «هانیول» (Honeywell) جهت مدیریت خرید هزاران قطعه مورد استفاده در خودروهای خود گام نخست را در جهت انقلاب محاسبات ابری برداشته است.
مذاکرات خارجی خودروسازان با سیگنالهای امیدوارکننده در عصر «پساترامپ» آغاز شده است. از سال ۹۷ همراه با تحریمهای بینالمللی، بسیاری از شرکای خودروسازی کشور با تهدیدات دولت آمریکا، اقدام به فسخ یکطرفه قراردادهای همکاری کردند و از ایران خارج شدند.
بازار خودرو طی هفتههای اخیر همراه با نوسانات نرخ ارز روزهای آرامی را سپری کرده، این در شرایطی است که سیاستگذار خودرو و شورای رقابت دلخوش به آرامش بازار، برنامهریزیها در راستای جهش تولید و اصلاح قیمتی را فعلا معلق نگه داشتهاند.
در حالی که بهنظر میرسد با توجه به روند کاهشی قیمت خودرو در بازار، فرصت مناسبی برای لغو نرخگذاری دستوری فراهم آمده، اظهارات اخیر رئیس شورای رقابت نشان میدهد این شورا با عقبنشینی از مواضع قبلی خود در راستای آزادسازی، قصد تنگتر کردن حلقه قیمتگذاری را دارد.
با تداوم روند کاهشی انتظارات تورمی و نرخ ارز، منحنی قیمت در بازار خودرو نیز کماکان نزولی پیش میرود و به نظر میرسد در این شرایط فرصتی طلایی برای کنار گذاشتن سیاست نرخگذاری دستوری ایجاد شده است.
فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی این روزها همچنان در حال کم شدن است و این احتمال وجود دارد که خودروسازان طی سال آینده یک بار دیگر اتفاقات سال ۹۴-کمپین نه به خودروی صفر- را تجربه و با بحران تقاضا مواجه شوند.
هر سال با نزدیکی به روزهای آخر سال همراه با رشد تقاضا، قیمت خودرو در بازار جهشی قابلتوجه پیدا میکند. با این حال بسیاری از فعالان بازار با طرح سناریویی معتقدند که امسال ۶ متغیر اثرگذار جهتی عکس به بازار داده است و مسیر نزولی قیمتها که از نیمه پاییز آغاز شد، تا پایان زمستان تداوم خواهد داشت. سناریوی دومی نیز مطرح است.
با ادغام پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر، چهارمین خودروساز بزرگ جهان متولد میشود. با تولد «استلانتیس»، صنعت خودروی ایران نیز احتمالا از تبعات تشکیل این ائتلاف بزرگ بینصیب نخواهد ماند. درباره اثرپذیری خودروسازی کشور از ادغام بزرگ، دو پیشبینی مطرح است.
افزایش چالشهای زیستمحیطی و همچنین کاهش ذخایر نفتی جهان به ویژه طی سالیان اخیر منجر به حرکت کشورهای مختلف به سمت جایگزینی خودروهای احتراقی شده است. در همین زمینه، پیشبینیها حاکی از فروش ۲۵ میلیون دستگاه خودروی برقی در سال ۲۰۲۵ است. این در حالی است که میزان فروش این نوع خودرو در سال ۲۰۱۵، تنها ۶۰۰ هزار دستگاه بوده است.
روند تخلیه حباب خودرو بعد از دوماه پیاپی کاهش قیمت فروش خودروهای احتکارشده، متوقف شد. بررسیها درباره علت این رخداد آن هم در عصر ریزش بازارهای موازی نشان میدهد خودرو در مسیر بازگشت از قیمتهای حبابی اکنون به «هسته سخت» برخورد کرده است.
طی سه سال گذشته همراه با اعمال تحریمها، صنعت خودرو با حاشیههای فراوانی در تولید، کیفیت و قیمت مواجه بود. در این بین اگرچه سیاستگذار کلان خودرو برای حل چالشهای موجود صدور دستورالعملهای متعدد را در دستور کار قرار داد، اما آنچه بیش از این دستورالعملها مورد تاکید بود، حذف آمارهای تولید، کیفیت یا حتی ایجاد محدودیت در قیمتگذاری بازار بود.
این روزها که طرح آزادسازی قیمت خودرو برای بار سوم در یک دهه اخیر مطرح و شورای رقابت به آن رای مثبت داده، باز هم دلواپسان به میدان آمدهاند تا با شعار حمایت از «مصرفکننده» مانع اجرای آن شوند.
طبق آمارهای رسمی، سه خودروساز بزرگ کشور در حالی در ۹ ماه سالجاری نسبت به بازه زمانی مشابه، با افت تعداد فروش در محصولات تولیدی خود روبهرو بودند این در حالیاست که درآمد ناشی از فروش این سه شرکت رشد ۵۲ درصدی را به خود میبیند.