مقایسه روند تولید خودرو در دوران تحریم های اخیر با تحریم های هسته ای در سال های 91 و 92 نشان می دهد این شرکت در این دوره عملکرد بهتری داشته است. در آن دوران، تولید ایران خودرو طی سال 91 و در مقایسه با 90، بالغ بر 42 درصد افت کرد و در سال 92 نیز افتی حدودا 17 درصدی را به خود دید. بنابراین ایران خودرو در دوران تحریم های اولیه نتوانست تولید را بالا ببرد، اما در تحریم های اخیر موفق به این کار شد.
"رشد داخلی سازی و سهم برند
اما دیگر اقدام مهم ایران خودرو در دوران تحریم، افزایش داخلی سازی و کاهش مدل های به اصطلاح سی کی دی است. سهم برند این شرکت در سال های 97 و 98 به ترتیب چیزی حدود 24 درصد و 25 درصد بوده است. این در حالی است که سهم برند آبی های جاده مخصوص در سال 99 به عدد 27 درصد رسیده است. این شرکت همچنین قصد دارد در سال 1400 سهم برند خود را به 40 درصد افزایش دهد.
نکته دیگر در مورد ایران خودرو این است که محصولات به اصطلاح مونتاژی در این شرکت مانند هایما، سوزوکی، تندر و پژو 2008، تنها یک درصد در سال 99 سهم داشته اند و باقی محصولات به نوعی تولیدی (با داخلی سازی بالا) بوده اند. طبق اطلاعات موجود، طی سال 97، حدود 87 درصد از محصولات ایران خودرو را خودروهای غیر مونتاژی تشکیل داده اند و 13 درصد باقیمانده، مونتاژی بوده اند. این نسبت در سال 98 کاهش یافته، به نحوی که 95 درصد محصولات ایران خودرو به اصطلاح تولید داخل بوده اند و پنج درصد نیز مونتاژی. در نهایت اما طی سال 99، سهم محصولات غیر مونتاژی ایران خودرو به 99 درصد رسیده و مونتاژی ها فقط یک درصد سهم داشته اند.
منبع: خودرونامه
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان