Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

چقدر از خودروهای لوکس مالیات دریافت شد؟

دوشنبه | ۱۴۰۲/۱۰/۱۸ - ۰۹:۲۴ | کد خبر: CP- ۲۱۴۰۰ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی روز گذشته جزئیاتی از آخرین وضعیت اخذ مالیات بر خودروهای لوکس را اعلام کرد.
به گزارش خودروپرس، وی همچنین می‌گوید بعد از کسب اطلاعات از فراجا محاسبه مالیات برای سال ۱۴۰۰ به تعداد ۳۷۰هزار خودرو، برای سال ۱۴۰۱ به تعداد ۲۶۴هزار خودرو و برای ۱۴۰۲، به ۱۶۳هزار خودرو رسیده است.

مالیات محاسبه‌شده در هر یک از این سال‌ها برای خودروهای لوکس مجموعا هفت‌هزار میلیارد تومان است. برای سال ۱۴۰۰ دوهزار میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۱ دوهزار و ۲۰۰میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۲ مجموعا دوهزار و ۸۰۰میلیارد تومان مالیات خودرو‌های گران‌قیمت و لوکس محاسبه شد.

با این وجود از هفت‌هزار میلیارد تومان تنها‌هزار و ۳۰۰میلیارد تومان وصول شده است. مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی دلیل این امر را مصوبه دیوان عدالت اداری می‌‌داند که تاکید می‌کند: «مطالبه مالیات باید در مراجع هیات‌های حل اختلاف بدوی و تجدیدنظر هم قابل‌رسیدگی باشد.» بر این اساس برای سال آینده نیز دولت درآمدی را از محل اخذ مالیات از مالکان خودروهای لوکس در نظر گرفته است.

بااین‌حال بر اساس مصوبه دیروز کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳، خودروهای لوکس تا سقف سه و نیم میلیارد تومان از پرداخت مالیات خودروهای لوکس معاف هستند. در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این قانون شامل دارندگان خودروهای بالای یک‌میلیارد تومان بود. به هر صورت دولت در لایحه بودجه خود مقرر کرده که مالکان این خودروها باید یک‌درصد از مازاد بر مبلغ مذکور را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

به نظر می‌رسد سال آینده درآمد دولت از مالیات بر خودروهای لوکس افزایش داشته باشد. پیش از این تنها برخی از خودروهای وارداتی که پیش از ممنوعیت واردات در سال ۹۷ وارد کشور شده بودند، مشمول این مالیات می‌شدند؛ اما اکنون با ورود خودروهای جدید خارجی، تعداد خودروهای مشمول احتمالا در حال رشد است و دولت می‌تواند درآمد بیشتری را در سال ۱۴۰۳ از این محل کسب کند.

البته پرسشی که در این میان خودنمایی می‌کند، این است که معیار سازمان امور مالیاتی برای قیمت این خودروها چیست؟ آیا قیمت بازار پایه محاسبات است یا قیمت کارخانه و نمایندگی؟ با توجه به اختلاف قیمت قابل‌توجه بین بازار و نمایندگی که در مورد خودروهای جدید وارداتی تا سه برابر نیز می‌رسد، به نظر می‌رسد پاسخ به این پرسش الزامی باشد.

البته با توجه به اینکه برای بسیاری از خودروهای وارداتی مربوط به قبل از سال ۹۷، که اکنون نمایندگی در ایران ندارند و اساسا با توجه به سال‌هایی که کارکرد داشته‌اند قیمت متفاوتی هم دارند، هیچ قیمتی تحت عنوان «قیمت نمایندگی» یا «قیمت کارخانه» وجود ندارد، منطقی است که معیار محاسبه مالیات مالکان این خودروها قیمت بازار باشد.

در چنین شرایطی اگر معیار محاسبه قیمت این خودروها برای تعیین مالیات بهای بازار باشد، احتمالا خریداران خودروهای وارداتی که از اسفندماه سال گذشته برای خرید این خودروها ثبت‌نام کرده بودند و حالا با اضافه شدن مالیات و عوارض و دیگر هزینه‌ها محصول موردنظر خود را از سامانه یکپارچه خریداری کرده‌اند، به دلیل اختلاف قیمت چندین برابری بین سامانه و بازار باید مالیات بر خودروهای لوکس را نیز بپردازند.

شاهین مستوفی همچنین تاکید کرده است که «با توجه به اینکه قانون این اجازه را داده است اگر لازم باشد نسبت به برداشت از حساب‌های بانکی افرادی که مالیات معوقه خود را پرداخت نکرده‌اند هم اقدام خواهد شد.»




منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

چقدر از خودروهای لوکس مالیات دریافت شد؟

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است