Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

سهم ناچیز تحقیق و توسعه در خودروسازی دولت ایران

جمعه | ۱۳۹۸/۱۲/۱۶ - ۲۲:۳۷ | کد خبر: CP- ۱۳۷۵۹ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
در حالیکه خودروسازان برتر جهان درصد بالایی از درآمد خود را خرج تحقیق و توسعه می کنند، صنعت خودروسازی کشور نیازی به تحقیق و توسعه نمی بیند.
به گزارش کار پرس، تحقیق و توسعه یکی از پایه های اصلی در بازار به شدت رقابتی صنعت خودرو محسوب می شود ولی ساختار دولتی و غیررقابتی خودروسازی ایران نیاز به تحقیق و توسعه را بی معنی کرده است.

علیرغم اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش بینی کرده است که خودروسازان داخلی تا سال 1404 یک درصد از فروش خود را صرف تحقیق و توسعه کنند، اما شواهد عینی چنین عزم عملی را نشان نمی دهد.

تحقیق و توسعه پایه صنعت به طور عام است و رقابت بین قطب های خودروسازی جهانی جدی است. در سال های اخیر سهم خودروسازان اروپایی در هزینه تحقیق و توسعه از 36 درصد به 44 درصد افزایش پیدا کرده است، اما سهم تحقیق و توسعه خودروسازان آمریکایی از 25 درصد جهانی به 19 درصد کاهش یافته است.

آمریکا که وضعیت مناسبی در صنعت خودرو نداشته و در 3 دهه اخیر همواره پسرفت کرده است، سالانه 19 میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه می کند که معادل 1700 دلار در هر دستگاه خودرو محسوب می شود.

تحقیقات نشان می دهد که 90 درصد از هزینه های تحقیق و توسعه را خود شرکت های خودروسازی انجام می دهند.

خودروسازان اروپایی به طور متوسط 4 درصد از گردش مالی خود را صرف تحقیق و توسعه می کنند که رقم بسیار بالایی محسوب شده و سالانه بر بیش از 20 میلیارد یورو بالغ می شود.

شرکت های ژاپنی رکورد هزینه برای تحقیق و توسعه را شکسته و سه شرکت خودروساز تویوتا، هوندا و نیسان در صدر شرکت های برتر در زمینه تحقیق و توسعه در سرزمین آفتاب تابان قرار گرفته اند.

تویوتا بیش از 10 میلیارد دلار، هوندا حدود 8 میلیارد دلار و نیسان هم بیش از 5.1 میلیارد دلار هزینه تحقیق و توسعه کرده اند.

ورود نسل های جدید خودرو مانند خودروهای هیبریدی با فناوری های پیچیده و برقی که فناوری های نو را می طلبد، باعث شده است تا ادامه وضعیت صنعت خودروسازی ایران با ریلگذاری کنونی امکانپذیر نباشد و می بایست سیاستگذاری جدیدی انجام شود.

شرکت های کارآمد بخش خصوصی می توانند این سیاستگذاری جدید را عملیاتی کرده و در یک بازار رقابتی که دولت؛ بدون بر هم زدن منطق بازار از صنعت داخلی حمایت کند، زمینه گذار ایران از وضعیت ناهنجار صنعت خودرو به وضعیتی مطلوب را ممکن سازند.




منبع: تسنیم

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

سهم ناچیز تحقیق و توسعه در خودروسازی دولت ایران

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است