Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
کاکایی:

وزیر ارتباطات باید از خود بپرسد خودروی خودران را برای چه می‌خواهیم؟!

دوشنبه | ۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۱۰:۳۶ | کد خبر: CP- ۱۲۲۹۵ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
فعالان حوزه خودروی هوشمند معتقدند که از نظر علمی و فنی دانش تولید و ساخت و توسعه خودروی خودران در کشور وجود دارد، اما؛ تمام زیرساخت‌های لازم برای این نوع خودرو آماده نیست.
به گزارش کارپرس، به نقل از عصر آی سی تی، به تازگی وزیر ارتباطات در توئیتر خود نوشت: «جوان‌های ما همیشه بهترین‌ها رو رقم می‌زنند، به مرکز تحقیقات مخابرات گفتم با همکاری دانشگاه‌ها، توسعه فناوری خودروی خودران رو پیش ببرند. در هوش مصنوعی و دانش کلان داده‌ها چیزی کم نداریم، حالا وقت ساخت محصول است تا آمدن 5G (نسل پنجم ارتباطی) زمان زیادی نمانده.»

پس ازاعلام این موضوع از سوی وزیر، امیرحسن کاکایی، عضو هیأت علمی دانشکده خودرو علم و صنعت در گفتگو با ایران گفته است:«صحبت‌های آذری جهرمی در نوع خود جالب و خوب است و به نظرم بیشتر دنبال ایجاد هیجان در بین جوانان تحصیلکرده است، ولی باید آذری جهرمی این سؤال را هم از خود بپرسد که آیا موارد قانونی، امنیتی، قانونگذاری و مهمتر از همه تمام زیرساخت‌های آن حل شده است؟ آیا این اقدام منافع ملی را در بردارد؟ آیا مانند خیلی از اقدام‌ها فقط از نظر تئوریک شدنی است؟»

به گفته کاکایی از وزیر ارتباطات باید پرسید که هوشمندسازی خودرو یا داشتن خودروی خودران را برای چه می‌خواهیم. آیا تنها به‌دنبال رشد فناوری مربوطه در کشور هستیم؟ چرا که تجربه نشان می‌دهد ما باید از هم‌اکنون مشخص کنیم از فناوری‌های نوین دنبال چه اهدافی هستیم آیا منافع ملی را نیز در بردارد که برای آن هزینه کنیم؟ آیا این هوشمندسازی خودرو برای ما امنیت راه‌ها را در بردارد؟ برنامه راهبردی و گام به گام آن تعریف شده است؟ اگر به این سؤال‌ها از ابتدای امر پاسخ ندهیم سرانجام به نقطه‌ای می‌رسیم که میلیاردها دلار هزینه کرده‌ایم، ولی؛ اجازه استفاده از آن فناوری را نداریم.»

وزیر نباید به فکر افزایش مصرف اینترنت به نفع اپراتورها باشد

او با اشاره به اینکه بحث تولید و توسعه خودروی هوشمند و حتی خودران موضوع جدیدی در کشور نیست و در این زمینه خودروسازها کارهای عملی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات بسیاری را انجام داده‌اند،می‌گوید: «وزیر ارتباطات نباید فقط از جنبه زیرساختی فناوری به قضیه نگاه کند و باید از تجارب خودروسازها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده کند. نباید تنها به این موضوع فکر کنند که مصرف اینترنت افزایش یابد و به نفع اپراتورها باشد.»

این استاد دانشگاه گفته است: «زیرساخت‌های جاده‌ای کشور ما کافی نبوده و مشکل دارد. به طوری که 4 سال پیش وقتی خودروهای خارجی وارد کشور شدند، یکی از مزایای این خودروها این بود که به‌صورت خودکار به رانندگان برای رانندگی بین خطوط کمک می‌کرد، اما همین مزیت موجب افزایش تصادف‌های جاده‌ای شد، این نشان می‌دهد با وجود برخی زیرساخت‌ها هنوز جاده‌ها مشکل دارند، بنابراین باید تمام زیرساخت‌ها فراهم شود.»

اومعتقد است؛ وقتی یک فناوری جدیدی وارد کشور می‌شود، جنبه امنیتی پیدا می‌کند.قبل از ایجاد هرگونه هیجانی باید تکلیف مسائل قانونی و قانونگذاری و وجود تمام زیرساخت‌ها برای عملیاتی کردن آنها فراهم شود، چرا که وقتی درباره این موارد در دنیا صحبت می‌شود، مسئولان تمام بخش‌ها سال‌ها در زمینه‌های مرتبط با یک تکنولوژی جدیدی که می‌خواهد وارد بازار شود، فکر کرده و راه‌های عملیاتی ، قانونگذاری و... برای آن در نظر می‌گیرند.

ساخت اولین سیستم هوشمند کنترل خودرو بدون راننده در ایران

خودروهای خودران بدون شک آینده‌ی صنعت حمل و نقل را تشکیل می‌دهند. بزرگ‌ترین خودروسازهای جهان در کنار تعدادی از شرکت‌های مطرح فناوری اعم از گوگل و اپل، سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه‌ی فناوری خودران کرده‌اند تا هرچه زودتر این تکنولوژی را پیاده‌سازی کنند.

در حال حاضر خودروهای تسلا با تجهیز به سیستم خودران سطح ۲، هوشمند‌ترین وسایل نقلیه‌ی موجود در بازار هستند. این در حالی است که تعداد زیادی از خودروسازان اعم از مرسدس بنز، بی‌ام‌و و نیسان از عرضه‌ی خودروهای تمام خودران در سال ۲۰۲۰ خبر داد‌ه‌اند.

خودروسازی داخلی برای جلوگیری از افزایش فاصله‌ی خود با علم روز دنیای خودروسازی، باید سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در علوم نوین این صنعت انجام دهد. متخصصان شرکت دانش‌بنیان صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس (PGITIC) مستقر در پارک علم و فناوری استان هرمزگان در سال 96 بعد از سه سال تحقیق و تست در قالب چهار گروه الکترونیک، کنترل‌، مکانیک و نرم‌افزار، موفق به طراحی و ساخت اولین سیستم هوشمند کنترل خودرو بدون راننده در ایران شدند.

این سیستم قابلیت نصب روی تمام خودروها با گیربکس اتوماتیک را دارا بود و بعد از نصب روی خودرو توانست اولین تست خود را به طول ۲۵ کیلومتر در مسیر تعیین‌شده بدون خطا و دخالت انسان با موفقیت به پایان برساند.

طوفان اقتصادی خودروهای خودران در جهان

البته باید توجه داشت؛ خودروهای خودران، باعث تغییر زیادی در اقتصاد جهانی خواهد شد. بر اساس گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی استراتژی آنالیتیکز، خودروهای خودران ۷ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی اضافه خواهند کرد. اما بخش اصلی این درآمد، برای شرکت‌هایی همچون اوبر، تسلا و گوگل خواهد بود.

استراتژی آنالیتیکز در گزارش خود می‌نویسد:«میزان درآمد از سرویس‌ها،‌ اپلیکیشن‌ها و محتوایی که از طریق حمل‌ونقل به عنوان سرویس (Mobility-as-a-Service) به فروش می‌رسند، از درآمد فروش خودرو پیشی خواهد گرفت.»

به نظر می‌رسد؛ هنوز زود است که افراد به فکر خودروهای خودران باشند. اما برای دولت‌ها زود نیست. در کمتر از ۳۵ سال آینده، یک طوفان اقتصادی جهان را درمی‌نوردد. وظیفه دولت‌ها این است که از این طوفان بهره ببرند و شغل‌های تخصصی ایجاد کنند.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

وزیر ارتباطات باید از خود بپرسد خودروی خودران را برای چه می‌خواهیم؟!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است